Hej!
Håller på att projektera för att göra en toalett under en trapp i ett äldre hus. Trappen finns i en ouppvärmt trapphus och utrymmet är förhållandevis litet.

Problemet är hur man skall göra "snedtaket" mot trappen. Det måste ju isoleras men taket blir svårt att konstruera eftersom trappen svänger . Tänk er att ingången till toaletten blir till vänster och "U-trappen" som är ganska brant startar till höger.

Någon som har löst ett liknade problem??? :-/
 
Kerthe skrev:
Någon som har löst ett liknade problem??? :-/
Jag spikade/skruvade spånskivor mot vangstyckena, där de var raka. Där de svängde satte jag reglar så det blev rakt. Isolering däremellan förstås! ;)
 
ett sånt projekt hos mig löste min svärfar med masonit. Då skär man till varje masonitbit individuellt, skruvar/spikar upp den med överlappning och mojsar in isoleringen emellan. De glipor som blev gick att fylla med latexfogmassa och tjockt med färg efteråt. Blev helt OK. Om man vill går det nog att spackla ut efteråt (tjockt som fan och med glasfiberväv eller remsor på skarvarna) och få en trappa som ger ett putsat intryck, men det är inget projekt jag gett mig in i då det är en hyreslägenhet jag bor i o trappan är såpass ranglig att jag kan tänka mig att vibrationerna blir för mycket för att spacklet ska hålla sig kvar. Kanske gipsbruk sitter bättre? Torkar ju snabbare när man lägger på tjockt iaf.
 
Brugd skrev:
trappan är såpass ranglig att jag kan tänka mig att vibrationerna blir för mycket för att spacklet ska hålla sig kvar. Kanske gipsbruk sitter bättre? Torkar ju snabbare när man lägger på tjockt iaf.
Ja det är väl ungefär så jag tänkt för att kunna dra nytta öv utrymmet så mycket som möjligt. Det känns i och för sig lite "halvgjort" med masonite men den är ju enklare att jobba med och dessutom lite flexibel. Man kan ju täcka resp skarv med list. Kanske kan gips vara ett alternativ. Den är ju lätt att skära ut och forma i kanterna. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.