Bara en tanke som slog, Har sökt, letat och hört lite olika, men jag kanske också blandat ihop saker också, t.ex vissas sagt att om man gjuter en platta så kan de inte stå obyggd allt för länge, men de kanske har att göra med att bygglovet tar slut efter några år? eller hur är det?
Jag undra bara enkelt, om jag gjuter en platta i sommar, höst men inte bygger på den, hur länge kan de stå? Om de även av nån anledning kör ihop sig att bygga sommaren efteråt? kan de stå i evigheter? om man skyddar den?
 
Mikael_L
Bygget som ett bygglov gäller måste startas inom 2 år från lovets datum.
Men den gjutna plattan är ju en start av bygget, då gäller det att slutföra bygget inom 5 år.
(det går ibland att erhålla förlängning).

En platta som står utsatt för alla årstider kan ev drabbas av frostskador och/eller tråkig nedsmutsning. Och den håller sig förvisso inte heller torr, men det är den ju väldigt långt ifrån som nygjuten också. :)

edit:
blanda luftporbildare i betongen så fryser den inte sönder. Betongleverantören kan allt om detta.
 
Redigerat:
Tja, jag har en hyffsat stor platta under bar himmel att förvara diverse saker på och den är bara lite skitigare än för 15 år sedan.

Protte
 
S
har du plattan otäkt så blir som en stor svamp.
detta måste du sedan få bort vilket kan ta mycket lång tid.
 
SBH skrev:
har du plattan otäkt så blir som en stor svamp.
detta måste du sedan få bort vilket kan ta mycket lång tid.
Det är väl samma problem som man har när plattan är ny?
 
jo mot nersmutsning kan man väl lägga en stor pressening över som skydd eller nåt kanske?
Var bara en tanke om det fanns risk att den blir förstörd om det av sina anledningar dröjer för länge. Men min avsikter är väl bygga så fort som möjligt men ändå. =)

edit
luftporbildare i betongen, använder dem sånt vid t.ex om man ska göra kalla garage, är ju inte så varmt där direkt?
 
Redigerat:
Gödselplattor hos bönder står väl oskyddade hur många år som helst , förvisso oftast med gödsel på och det måste väl slita mer än att det bara är under bar himmel.
Så troligtvis kan en gjuten platta stå i mer än 50år innan den vittrar sönder.
 
  • Gilla
Skittele
  • Laddar…
S
Nyfniken skrev:
Det är väl samma problem som man har när plattan är ny?
nä. blir mer vatten än vad som är nyttigt.
 
S
Micro skrev:
Gödselplattor hos bönder står väl oskyddade hur många år som helst , förvisso oftast med gödsel på och det måste väl slita mer än att det bara är under bar himmel.
Så troligtvis kan en gjuten platta stå i mer än 50år innan den vittrar sönder.
tät betong används, den blir slitstark,kem- och frostbeständig,
 
S
finns i princip 10st olika betongprodukter. sen kan man ha fler egenskaper på betong man beställt
 
Snailman
om man har otur så kan ytan frysa sönder om det är mycket hopp mellan regn och minusgrader...

sen tål inte golvvärmeslangarna i plast hur mycket uv ljus som helst (alltså solsken)

och golvvärmeslangarna måste ju tömmas på vatten eller ha cirkulerande frysskyddsmedel i sig...

bygglov kan inte förlängas längre man får söka nytt istället
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag vet inte vilken sorts betong som användes mer än att det troligtvis var samma som vill garaget, men farsans spolplatta utanför garaget har inga konstigheter för sig, den är runt 15 år gammal nu.
 
S
Lostmoose skrev:
Jag vet inte vilken sorts betong som användes mer än att det troligtvis var samma som vill garaget, men farsans spolplatta utanför garaget har inga konstigheter för sig, den är runt 15 år gammal nu.
skillnad på dagens betong och den för 15år sen
 
då är fråga, är dagens betong bättre än den för 15 år sen?
 
SBH skrev:
skillnad på dagens betong och den för 15år sen
Den är lite konstigare nu alltså? :D

Nä, men utveckla gärna lite, det här luktar intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.