Jag har precis köpt en kompressor. Ska även köpa slangar till den. 1/4 slang räcker ju till dyckertpistolen, så där tänkte jag köpa en 20 m spiralslang. Men tänkte även köpa en 3/4 till mutterdragaren. Där funderar jag på att köpa en kabelvinda och ha monterad i garaget. Smidigt att kunna ha en automatisk indragen slang där. Nackdelen är ju att den blir stationär den slangen.

Förutom mutterdragaren och dyckertpistolen har jag en Hitachi spikpistol. Frågan är om det räcker med 1/4 kabel till den? Annars behöver jag även en 3/4 slang som inte är stationär. Vill ju gärna slippa köpa en slang till. Tror ni det räcker med en 1/4 slang till spikpistolen?

2. Sen undrar jag lite andra saker också. Tänkte köpa en dimsmörjare:
http://www.harald-nyborg.se/mini-dimsmorjare-1-4.html
Sätts den på verktyget eller på slangen?

3. Till mina verktyg så ingick det 1/4 nippel, liknande den här
http://www.harald-nyborg.se/verktyg/tryckluft/kopplingar-forgreningar/nippel-1-4-utv-ganga.html
Behöver jag köpa en annan nippel om jag vill koppla dem mot 3/4 slangen?

4. Sen undrar jag om man kan köpa snabbkopplingar på Harald Nyborg också eller om det krävs snabbkopplingar av bättre kvalité?
 
Redigerat:
Dimsmörjaren kan du sätta på en egen bit slang med kopplingar .
Ta en slangbit ca 1m lång och sätt den längst bort från maskinen (alltså i början av den slangen) för att den inte ska vara i vägen när du meckar med grejor.
Du vill inte ha olja i luften om du ska blåsa rent något därav den egna slangbiten.
Enkelt sammanfattat vill du ha oljesmörjning koppla till den extra slangen , vill du inte ha så koppla bort den slangen.
 
Om man vill ha 'ren' luft, tex för sprutmålning och luftpåfyllnad bör man inte använda samma slang med dimsmörjare, slangen blir oljig och släpper ifrån sig droppar även om dimsmörjaren temporärt är urkopplad. Så har jag fått lära mig...
 
Kilensnickare skrev:
Om man vill ha 'ren' luft, tex för sprutmålning och luftpåfyllnad bör man inte använda samma slang med dimsmörjare, slangen blir oljig och släpper ifrån sig droppar även om dimsmörjaren temporärt är urkopplad. Så har jag fått lära mig...
Stämmer bra.
 
Nu vet jag inte hur stor din kompressor är. Men min pappa gjorde en ganska smart grej och monterade slangvindan på kompressorn, då har man den alltid med! Men den kompressorn är av lite större modell och inget man bär upp för trappen direkt.
 
Tack för era svar ang. dimsmörjaren. Ska fixa en sån där extern slang. Vilka kopplingar behöver jag?

Hur är det med spikpistolen då. Kan jag köra den på den flexibla 1/4 slangen eller kräver den 3/4 slang?

Ang kopplingarna och nipplarna. Kan jag köpa dem på Harald Nyborg eller bör jag satsa på bättre kvalité? Vilken i sånt fall?
 
Kopplingar kan du nog köpa i princip var du vill , fast riktiga verktygsnördar säger nog ju dyrare desto bättre och sedan kommer dom ge dig ett märke du ska köpa. ;)
 
Köpa gärna kopplingar i stål i stället för mässig. De klarar tunnare gods=större hål= mer luft igenom. Jag köpte Cejn och Luca kopplingar, de är mer än 1mm grövre i hål i än ex Meec.

Mitt tips är Cejn eSafe 320 kopplingar.
 
Dimsmörjaren ska sitta nära maskinen. Man kan ha som tumregel att dimsmörjaren inte ska sitta på längre avstånd än 5mtr från maskinen. Är det längre har du ingen dimma och du kan lika gärna hälla olja direkt i maskinen.
 
Hat tittat lite på snabbkopplingar. Tänkte ha en sån till varje slang. Men passar en snabbkoppling från en 3/4 slang till en nippel på 1/4. Är det alltså samma hona på kopplingarna och det är bara slangssidan som skiljer eller måste jag ha en 3/4 nippel till en 3/4 slangkoppling? Alla mina verktyg har 1/4 nippel.
 
  • Gilla
Lambrusco
  • Laddar…
3/4" slang blir väldigt jobbig att släpa på. 3/8 och 1/2" är redigt grova de också.
Spikpistolen behöver säker grövre än 1/4".
20 meter slang är ganska bängligt också att brottas med, kapa på mitten så det blir 2 slangar.
Snabbkopplingar ser lika ut och finns för olika grova slangar.

Det finns en tråd om just tryckluft och slangar som var uppe för inte så länge sedan.

Protte
 
prototypen skrev:
3/4" slang blir väldigt jobbig att släpa på. 3/8 och 1/2" är redigt grova de också.
Spikpistolen behöver säker grövre än 1/4".
20 meter slang är ganska bängligt också att brottas med, kapa på mitten så det blir 2 slangar.
Snabbkopplingar ser lika ut och finns för olika grova slangar.

Det finns en tråd om just tryckluft och slangar som var uppe för inte så länge sedan.

Protte
Sorry, jag menade 3/8 slang, inte 3/4. Men du tror att jag måste köra med en 3/8 slang till spikpistolen, 1/4 räcker inte?

Jag har kollat lite på Cejn kopplingar nu. Men vill dubbelkolla så att jag har förstått allt rätt.

Tänkte ev. köpa härifrån:
http://www.lackman.se/produkter/mas...ipplar/koppling-14-slang-nbr.html#addedtocart

Där kan man både välja dimensionen 3/8 samt 1/4. Om jag nu väljer att köpa både en 3/8 slang och en 1/4 slang så behöver jag ju en av varje.

Passar bägge dom kopplingarna till de 1/4 nipplar jag har på verktygen idag:
http://www.tipro.se/sv/artiklar/cejn-nippel-slangansl-3_8-2.html
Eller måste jag byta till 3/8 nipplar på verkygen för att fästa med 3/8 versionen?
 
Ok ska snart lägga beställing på slangarna. När det gäller 1/4 slangen så kommer det antingen bli en 20m eller 7,5m spiralslang. Det var det dom hade i butiken jag ska beställa ifrån. Blir en 20 slang för lång? Tappar man för mycket tryck då?

3/8 slangen kommer att bli 10 meter lång. Det blir lagom för det jag kommer att använda den till, främst mutterdragning i garaget.

Men hur är det med spikpistolen. Måste jag köra 3/8 slang på den eller funkar det med 1/4 slang?
 
  • Gilla
Serpo
  • Laddar…
Du kommer att tappa tryck, MÅSTE du ha 20 meter?

Spikpistolen BÖR du nog köra med 3/8", jag fick förklaringen att det var för lite luft då slagstiftet inte gick tillbaka tillräckligt så nästa spik åkte fram.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.