Hej
Hade inbrott och två fönster + en altandörr blev förstörda.
Har nu fått nytt installerat men med viss avvikelse.

Listen mellan glasen (som brukar och var ljus, typ alu-färgad) är nu svart och då det är smårutor (6 rutor på ett 10x15 fönster) med fast spröjs blir det en annorlunda upplevelse. Mycket av det svarta.

Beslagen var av annan typ. Annan infattning. Typ rostfri-look istället för mässingslook.

Det finns tre fönster kvar som inte åverkades, så skillnaden är därför märkbar.

Nu har byggaren på uppdrag av FB undersökt om det går att åtgärda och kommit fram till svaret Nej.

Jag börjar inse att jag helt enkelt får acceptera att de ser olika ut och undrar om man ska försöka få någon ekonomisk kompensation för avvikelsen och i så fall hur mycket.

Jag behöver lite input, då jag själv inte har en aning.
 
S
det är svårt att få tag i samma när det börjar bli gammalt
hur gammalt ungefär? och har du någon bild på ett helt fönster?
 
Fönstrerna var ca 4-5 år gamla.
Nya
1402325735821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla

1402325770195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beslagen är ju inga problem att byta. Någon har ju beställt med fel glaskassetter. Klart det går att åtgärda men dom vill väl inte. Dyrt.
 
Ja, klart att det går att fixa. Men som sagt dyrt.
 
Precis. Men vilka rättigheter har man? FB tycker ju att jag fått "likvärdiga" fönster.
 
S
dom där skall gå att fixa smärtfritt.
 
Beslagen är inga problem att byta, har en hel hink liggandes sen jag bytt hos kunder.
Du har fått glaskassett med varmkant istället för traditonella. Dvs du har glas med bättre u-värde.
 
nimhed skrev:
Precis. Men vilka rättigheter har man? FB tycker ju att jag fått "likvärdiga" fönster.
Börja med att klaga till förs. bolagets interna "överklagande instans", kallas kundombudsman i de flesta bolag. Det finns också en organisation som heter något i stil med "konsumenternas försäkringsbyrå". Det är en organisation som skall kunna ge råd och jag tror även hjälpa till med stämmningar i vissa fall. SOm jag fattar det så är de finansierade gemensamt av alla förs. bolagen, men anses ändå opartiskt.
 
verktygsgurun skrev:
Beslagen är inga problem att byta, har en hel hink liggandes sen jag bytt hos kunder.
Du har fått glaskassett med varmkant istället för traditonella. Dvs du har glas med bättre u-värde.

Sant. Men varmkant finns ju i ljusare nyanser, och även blank. Det där svarta var ganska iögonenfallande anser jag. Jag hade nog beklagat mig lite hos FB (och då menar jag inte det sociala nätverket). De bilder som finns i tråden borde vara goda argument.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Sant. Men varmkant finns ju i ljusare nyanser, och även blank. Det där svarta var ganska iögonenfallande anser jag. Jag hade nog beklagat mig lite hos FB (och då menar jag inte det sociala nätverket). De bilder som finns i tråden borde vara goda argument.
Ja färgen skiljer sig mellan tillverkarna, ljusgrå varmkant är klart minst iögonfallande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.