Lizzy

Hur blir det med trappen då ni tar bort den väggen? Måste man ha en annan trapp eller funkar den med den som ingår? Vi funderar också på att göra så för att få plats med ett matbord men samtidigt så förlorar man ju ett sovrum så vi tvekar.

Ni som har matbord i den ena sovrummet men har kvar väggen, blir det trångt där inne? Hur stort bord har ni ställt in?
 
Hallåj,

Det blir ganska trångt. Trängre än vad man tänkt sig. Vårt matbord är ca 150x150. Vi har i och för sig en bokhylla och piano som tar plats på väggarna.

Förövrigt, en sak jag varmt rekommenderar är att byta ut KLK på nedre våningen mot bastu! Helt suveränt....

Kaisa
 
Hej
Vi bor i en Jorduggla (kommer inte ihåg vad det nya namnet är) och har så gjort sedan början av oktober. Vi är kanonnöjda fortfarande.

Här hittar du lite info om vårt bygge och allt annat
http://www.mercafreak.com/huset.htm
 
Hur blir det med trappen då ni tar bort den väggen? Måste man ha en annan trapp eller funkar den med den som ingår? Vi funderar också på att göra så för att få plats med ett matbord men samtidigt så förlorar man ju ett sovrum så vi tvekar.
Enligt den säljare vi varit i kontakt med så fungerar det med standardtrappan, men den måste "fästas" på ett annorlunda sätt på väggen mot vardagsrummet. Detta får man som med allt annat på Ugglanserien ta med snickare på plats. Har sett bilder på denna modifiering och tycker det ser mycket bra ut.
 
Är inne på samma sak som er.
Ställde frågan på vårt byggstartsmöte, men fick ett negativt svar....
De vill gärna inte ändra ngt på när det gäller ugglorna. "Take it or leave it".... liksom.
Men jag hoppas vi kan lösa det.
Det kan väl knappast var mer jobb att göra infästningen i v-rumsväggen än
att slå upp väggen till befintligt sovrum......
Det tillkommer dock ytterligare spaljé.

Man får väl stå på sig!
 
L
Vi bygger Ugglan 135 (enplan) som skall stå helt färdig i mars 07.
Hittills klart nöjda med LB-hus och dess (helägda) entreprenör.

Ugglan-serien är ju lite bantad och ger begränsade ändringsmöjligheter - men några tips på bra tillval tycker vi är framför allt sådant som inte kan göras om senare...

*Isolerade innerväggar och *massiva innnerdörrar (för ljuddämpning), *extra rum (del av v-rum - innebär bl.a. egen golvvärmeslinga för det rummet), *inbyggnadsmicro (för mer fri bänkyta), *bättre disk, tvätt, ugn och häll (nästan gratis :)), *utbyte av tv-nätet till ett fullvärdigt cat-6 datanät med mediacentral inbygd i vägg inne i skrubb och dubbla rj45-uttag i alla rum - teleslinga kvar med första "jack" i mediacentralen (bra pris från elfirman), *radonslang under plattan med avluftning (för säkerhets skull), *tilluftrör för kamin under plattan (om man vill sätta in kamin senare), *köksskåp i fullhöjd med takanslutning (ingen "hylla" att dammtorka), *kakel upp till tak vid spiskåpa (snyggt), *extra slitstarkt klinker i hallen (så det håller).

http://ugglan135.spaces.live.com/
L
 
Vi är på gång med att bygga ett ugglan 143 hus, finns det några fler som är i samma situation.
För er som är intresserade finns det lite bilder på en hemsida, huset som är under byggnation finns i Rödeby utanför Karlskrona, hemsidan är inte uppdaterad på några månader men den ger ändå en bra uppfattning om huset.

Stefan, har du tid får du jättegärna uppdatera bilderna, skulle vara intressant och se resultatet.

OBS inte min hemsida.
http://st.svensson.googlepages.com/

MWA
 
Hej igen!

Angående trappen så är det den samma, men den får fästas upp på ett annat sätt. Men man får köpa till spalje där väggen skulle ha suttit.
Det kan se ut som följande, men vi har valt eklaserad trapp.
 
  • Spalje_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mwa skrev:
Vi är på gång med att bygga ett ugglan 143 hus, finns det några fler som är i samma situation.
För er som är intresserade finns det lite bilder på en hemsida, huset som är under byggnation finns i Rödeby utanför Karlskrona, hemsidan är inte uppdaterad på några månader men den ger ändå en bra uppfattning om huset.

Stefan, har du tid får du jättegärna uppdatera bilderna, skulle vara intressant och se resultatet.

OBS inte min hemsida.
[länk]

MWA
Vi skall bygga ett Ugglan 143 strax utanför Borås. Byggstart i februari och huset kommer i mars inflyttníng midsommar veckan.
Så nu börjar det hända lite grejer efter många månaders väntan!!

/Kim
 
Hej Kim
Vi bygger i Ljungby, grävningen började i måndags, plattan klar innan jul??
Huset kommer i slutet av januari, tillträde vecka 21. Finns det några bilder från ett färdigt hus?
Instämmer med dig "Så nu börjar det hända lite grejer efter många månaders väntan!!", men plötsligt är man igång.

MWA
 
Hej hej
God jul på er alla.
Ska försöka hinna med och lägga upp lite nya bilder.
Har inte ens fått upp datorn ur flyttlådorna.
Något speciellt ni tänkte på ang 143:an ?

/Stefan
mwa skrev:
Vi är på gång med att bygga ett ugglan 143 hus, finns det några fler som är i samma situation.
För er som är intresserade finns det lite bilder på en hemsida, huset som är under byggnation finns i Rödeby utanför Karlskrona, hemsidan är inte uppdaterad på några månader men den ger ändå en bra uppfattning om huset.

Stefan, har du tid får du jättegärna uppdatera bilderna, skulle vara intressant och se resultatet.

OBS inte min hemsida.
[länk]

MWA
 
Hej Stefan

God fortsättning, ja jag är nyfiken på det mesta, toaletterna, köket, mm.
Om arbetet har flutit på eller inte, om ev. problem som har dykt upp. Maila eller skriv i forumet.

/Marcus
 
Hej. grattis till ert köp. Själva har vi köpt ett ugglan 117 hus. Vi läste att ni har beställt radon slang. Har du ngn prisuppgift på detta. samt pris för isolering av inneväggar. Hr de gjort radon mätning i området där ni skall bygga? eller vill ni bara ha det ifall ifall?
 
L
Vår radonslang kostade 5000kr.
Svårt at göra mätning innan huset står på plats...och då är det för sent att åtgärda.
Radon är ju en gas som tar lättaste vägen - finns en radonslang (eg. vanlig dränslang) i makadamet under palattan, men en avluftning kommer gasen ta den vägen istället flör att leta sig in i små små springor genom betongplattan (är tanken).
Om man ändå får höga radonvärden i huset vid mätning kan man koppla en fläkt på slangen och suga bort gasen. (Mätning görs under vinter halvåret och är vad jag förstår standard som ingår på alla LB-hus).
L.

Pris för isolerade innerväggar i hela huset var 6800kr har jag för mig.
 
Ugglan 143!
Det ända bilder jag har sett är Stefan Svenssons. Man jag har sett två riktiga nästan färdig byggda hus. I området Sjöhagen som ligger strax utanför Borås. Det var jättekul att se. Jag har iallfall varit lite orolig om man tyckte om huset när man ser det på riktigt men jag blev ännu mer kär!

MVH KIM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.