Jag har några kilometer telefonkabel, ni vet sådan man hängde upp i träd.. :)

Kan sådan fungera som begränsning? Den är ju rätt stryktålig och lång menar jag. Vad säger ni?

Klipparen är en automower 330x.
 
Det är ca hälften ståltråd så resistansen är högre än man tror.
Rulla ut så mycket du behöver och lite till som marginal och se om du får tillräcklig slingsignal. Sedan kan du ju permanenta om signalen är OK.

Protte
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Hämtade tråden i dag och fick ett oanvänt kronspett också.. rackarns vad mycket tråd det var förresten! Jag kan nästan hägna in hela socknen ! :O
 
Jag kör med sådan tråd den fungerar utmärkt! jag har en 230acx med lång begränsningskabel min tomt är nära 4000m2
 
Toppenbra , hur lång är den kabeln ?
 
Och hur många ohm har du i den längden ?
 
30Ω ligger den på, jag vet inte hur lång den är men bra lång iaf jag vet att det inte skulle räcka med de 400m som ingick med klipparen.
 
Tack för uppgiften då har jag något att gå på som fungerar för dig. Jag antar att du har grön signal på den längden?
 
mja den blinkar att det är låg signalstyrka men det spelar ju ingen roll om klipparen fungerar, jag är inne på 5:e året med min installation nu.
 
Jag får också samma meddelande men det funkar bra ändå. Jag kör med bägge trådarna parallellinkopplade vilket gav ca 15 ohm (ca 30 per tråd alltså).

430 m på armens dubbeltråd blev det.

Originalkabeln visar 4,5 ohm på 250 m. M

Tack för hjälpen! :):beer:
 
Redigerat:
Om jag inte minns helt fel är resistansen 150ohm/km.
 
Jag hade ju 30 ohm på ca 400 meter i enkeltråden vilket borde ge ungefär 75 för enkel och 37,5 för dubbel/1000m?
 
Kan ha varit det som det skulle vara när man kollade kabeln.
 
Då tvinnade man ena änden och mätte. Verkar rimligt mot dina värden.

Kunde ju även se hur lång kabel som fanns på rullen.
 
Hmm, nu hänger jag inte med ? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.