Hej!

Eftersom jag överhuvudtaget inte kan se EN ENDA fördel med att anlita en mäklare i arvodesklassen 2.5-5% undrar jag om någon har anlitat www.privatmaklaren.se?

Det enda man vill är att få ut annons på hemnet och i dagspressen egentligen för det är ju där folk letar samt goda råd och ett kontraktsunderlag. Känns helt puckat att betala över 100 000 om man anlitar en "live-mäklare" att bistå med detta. Erfarenhetsmässigt vet jag att att någon kunskap om objektet i sig finns det i alla fall inte och printa papper kan jag själv göra, kanske att dra det till sin spets men ändå...

Privatmaklaren har ett arvode på 12 000 som man betalar om man får sålt huset/lägenheten, man står själv för foto som privatmaklaren redigerar och sätter ihop till en portfolio med övrig infomation som du själv printar och delar ut på visningen som du själv medverkar på. Dtta underlag läggs också ut på hemnet och i dagspressen. Budgivning sker genom Handelsbankens e-bud så alla ser att det är en ärlig budgivning. Du får även hjälp med att skriva ett kontraktsunderlag och de är tiillgängliga för telefonsuppport hela tiden, allt detta enligt deras hemsida.Med detta kan jag BARA SE FÖRDELAR, men har jag missat nåt viktigt?
Har någon använt dem vid köp eller försäljning och vill dela med sig av erfarenheter?

/Anna
 
Inte så mycket till svar, men det finns fler liknande, såg någon reklam för http://www.hemverket.se/ på tv här om kvällen, tar 5000:-. (som alternativ kanske)
 
annons i dagspress ingår inte i arvodet.

Det verkar heller inte ingå fotografering, besiktning, städning m.m

O framförallt kan man undra om det ingår någon budgivning... (jag förstår att de använder sig av elektoniska system, men JOBBAR de aktivt med budgivningen eller inte. DET är något som jag undrar över.)
 
En "fördel" som säljare med en mäklare som har ett procenbaserat arvode är naturligtvis att mäklaren då har ett större intresse av att sälja huset så dyrt som möjligt. Dock ska det ju till att de lyckas driva upp priset ganska mycket för att det ska löna sig, sedan finns ju den moraliska aspekten på det hela. Alla som har köpt hus vet ju hur mycket man ogillar dessa lismande mäklare som bara vill få ut så mycket som möjligt, är det verkligen något man vill stödja den dag man säljer?
 
Fast hur mycket incitament finns egentligen för mäklaren som får 2,5% av köpeskillingen att driva upp priset. Om han jobbar riktigt hårt en dag kanske han kan få upp priset 100 000 ? Då tjänar han 2500 kr som ska skattas mm. Jag tror att de flesta mäklare tjänar mer genom att ragga nya objekt att sälja snarare än att kräma ur de sista tusenlapparna ur ett objekt som de redan nästan sålt.
Man kan ju alltid prova att sälja själv via hemverket tex. Blir man inte nöjd går man till dyrmäklaren.
 
Men mäklaren tvingar ju inte direkt folk att lägga högre bud det hela är ju ändå en fråga om tillgång och efterfrågan...
Städning??? Det får man ju alltid se till att göra själv och besiktning är ju på köparens ansvar och det är ju jäkligt dyra kort om mäklaren tar dem (fast jag erkänner att många kort är väldigt professionellt tagna med perfekt ljus och att inga skavanker syns, fast de upptäcker man ju på visningen ändå...)
Många mäklare jobbar med en procentsats på säg 2.5% på utgångspriset och ökar sen i procent per 100 tusing tex nästa 100' är det 5% på osv...
Klippt från privatmaklaren.se: "Sedan är det dags att publicera annonsen. Vi publicerar alltid alla bostäder på de största marknadsplatserna - Hemnet, Bovision, bostadsportalerna på DN, GP, NA etc. "

Frågan är HUR driver mäklaren upp priset? Har man annonserat tillräkligt bra och haft två visningar borde man kunna locka till sig lika många köpare som mäklaren!?
/Anna
 
En bra mäklare är en skicklig marknadsförare. (obs, skillnad på reklam och marknadsföring)

I bra marknadsföring ingår seriös fotografering, för att skapa attraktiv reklam. Annars så är mäklaren en dålig marknadsförare. Besiktning kan vara fördelaktigt ur marknadsföringsperspektiv.

Uppenbarligen är privatmäklaren en skicklig marknadsförarer, när det säljer SIN produkt... för alla bostäder som hamnar på hemnet hamnar även på bostadsPORTALERNA DN, GP etc... dvs INTE i tidningarna. Hur skickliga de är på att sälja DIN produkt är en helt annan fråga, som jag inte har svar på. Beror väl mest poå hur duktig du är som marknadsförare...

Likväl som en mäklare kan rigga en budgivning på ena sidan av skalan, kan han jobba effektivt på ett schysst sätt... och på andra sidan skalan hittar vi mäklare som sabbar försäljningen och säljer till bulvan.. inte så uppmärksammat fenomen som riggade budgivningar... Så frågan HUR en mälare driver upp priset, finns många svar... varför är MCdonlads ledande i Sverige på snabbmat, varför köper man hellre Cola än Pepsi, varför kan en blond litetn tjej som heter Carolina Kluft stöta kula längre än 90kg kille... mystiken tätnar...
 
En bra mäklare vet vilka människor som söker bostad i området, och vilka som kan vara intresserade av just ditt hus. Det är inte helt ovanligt att mäklare ringer runt till trogna visningsbesökare och tipsar om objekt som passar dem, och även ordnar så att huset kanske kan visas en tid då de kan titta. Många spekulanter som fått chansen att se drar förhoppningsvis upp priset i en budgivning.

En bra mäklare tipsar också om vad som behöver ordnas för att huset skall se attraktivt ut på visningen. Lite homestyling light ägnar sig alla mäklare åt nu för tiden, och det handlar om mer än snittblommor och doften av nybakat.

En bra mäklare vet också när det är rätt tid att ha visningen och annonseringen. Mäklaren vet också bättre än någon annan vad som är ett vettigt utgångspris, och hur en eventuell budgivning brukar arta sig. De är också rätt så duktiga på att beskriva husen på ett attraktivt sätt, men ändå inte så att det blir juridiskt tjafs efteråt. Att sedan ord som "spatiös" används i parti och minut av mäklare och aldrig andra människor är sådant man får ta.

En mäklare är dock bäst på det juridiska. En bra mäklare vet hur man skriver kontraktet med besiktningsklausuler som bägge är med på, vet hur man skyddar sig mot rena bedragare, har vett att fråga om lånelöften, kan göra bedömningen om deras nuvarande bostad blir såld till det pris de tror, och brukar ha kurage att stå emot när hela familjer kommer med för att pruta vid kontraktsskrivningen.

Om detta sedan är värt de pengar de tar för sina tjänster får var och en bedöma, men det är helt klart skönt att som säljare av ett hus, kanske för första gången, ha någon att "hålla i handen" under resans gång.
 
Fast tidningsannonserna tror jag bara har en marginell effekt. De flesta som letar bostad, även äldre köpare, gör detta via hemnet.
Hur bra mäklare är på juridiken kan man diskutera. Åtskilliga gånger har tveksamma besiktningsklausuler diskuterats, såvitt jag förstår har dessa alltid varit formulerade av mäklare.
En del banker kräver dock att hus som sålts privat genomgår en värdering innan de ger lån på fastigheten.
 
Tack för svaren!
Swetrot: Det är synd att den mäklaren du framställde är så sällsynt, men visst finns de någonstans i sorlet! Man får väl testa helt enkelt, eftersom man bara betalar till privatmäklaren om man får sålt så kanske det kan vara värt en chansning, funkar det inte får man väl helt enkelt lägga ner sig och köra med livemäkleri!
 
Dessa svar och upplysningar är alla gamla, senaste från 2008. Jag undrar om det finns några personer som på senare år använt privatmaklaren och även när det gäller norra delarna av landet. Privatmäklaren är ju proffsig, svarar snabbt och klart på frågor men i övrigt? :rolleyes:
 
Fortfarande ingen som vet något eller har anlitat detta alternativ, dvs privatmäkjlaren.se? :confused:
 
ska finnas någon film också på sidan. de sköter allt utom själva visningen. fotografer och allt annat ingår som en vanlig mäklare har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.