Jag har ett golv som på ett par ställen knarrar. Det är inget jag stör mig så förskräckligt på så jag har ingen lust att slita upp hela golvet (det är ett spontat undergolv som knarrar så det är inte lätt att göra lokala reparationer på bara de knarrande ställena). Har testat att dra i lite skruvar men det verkar inte hjälpa så värst.

Har sett en del referenser till ett pulver som "lär kunna minska knarr" som heter "knarrkvitt" men det säljs BARA via Internet och sidan ser inte sådär 100% seriös ut (inget telefonnummer för kontakt, ingen fysisk adress och alla länkar de ger om produkten är till deras egna press releaser på diverse andra nätsidor).

Är det någon på forumet som vågat pröva "mirakelpulvret" och kan bekräfta om det har någon som helst effekt ens tillfälligt? Man kan ju ana att det (om det fungerar) likt andra smörjande produkter inte varar för evigt men min fråga är närmast om det är total bluff eller inte?

Enligt deras hemsida (www.knarrkvitt.se) är produkten "Helt magiskt! - och kul!" men i vart fall för mig vore det inte "så kul" att köpa ett "magiskt pulver" för flera hundra som inte gör någon nytta alls... :mad:
 
M
Amatörsnickaren skrev:
det är ett spontat undergolv som knarrar
+

Knarrkvitt skrev:
Detta hjälper således mot knarr i själva parketten, vilket är vanligt, ej om knarret kommer från underliggande byggnadsmaterial
= ?
 
Mikael_L
Knark-Vitt fungerar säkert, knarret stör inte längre.
Tyvärr måste det vara dagliga doser. :D :cool:



(Jag läste fel när jag läste rubriken första gången ;))
 
  • Gilla
DakerScania och 1 till
  • Laddar…
Jag har just nu tagit bort den gamla plastmattan (skall lägga foam och laminat ovanpå) och har således undergolvet exponerat och skulle därför ganska enkelt kunna testa med lite "magiskt pulver" i springorna men det vore ju kul att höra att det fungerat för någon först...
 
Mikael_L skrev:
Knark-Vitt fungerar säkert, knarret stör inte längre.
Tyvärr måste det vara dagliga doser. :D :cool:



(Jag läste fel när jag läste rubriken första gången ;))
Jo knarrkvitt låter onekligen likt "knark vitt" vilket kanske är ett sätt att inte tänka på knarr :p
 
Mikael_L
Jag har naturligtvis inte provat pulvret, inte ens hört talas om det.

Men spontant tänker jag så att om man är mitt i byggskedet med upprivna golv osv så går man helst till botten med eventuella problem direkt.
Och mirakellösningar är det man kan pröva ifall man upptäcker problem när allt är klart och det blir ohyggligt drygt och dyrt att riva ner och göra om.

Så i dina kläder skulle jag nog kämpa för att få undergolvet knarrfritt utan knarkpulvret. :)
 
Jag skall givetvis kämpa lite till mer med skruv. Jag är som sagt inte inne på att riva upp hela golvet (lite knarr är något som finns i många av golven i vårt 60-tals hus så kanske vi vant oss?) för det skulle påverka hela tidplanen på arbetet så att resten av renoveringen inte hinns med under min semester etc.

Vi får väl se om NÅGON ha positiva erfarenheter att rapportera annars slösar jag nog inte tid på att testa det då sannolikheten att det hjälper känns ganska låg som jag bedömer det...
 
Jag har handlat från troligtvis samma företag, fast den delen som säljer envägsskruvar för regplåtar (jag köpte plasthuvor till skruvarna).
De skämtar själva med namnet knark-vitt. Frågan är ju vad det är pulvret är gjort av, lär säkert vara ofantligt mycket billigare än vad de tar.
 
Vad är det i pulvret, talk? Det funkar ju på barnrumpor så kanske det fungerar på golv?

/ATW
 
Denna adress finns längst ned på "butikssidan":

Minskylt.se - Box 1358 - 581 13 LINKÖPING - info@minskylt.se

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=15251&grp=1580097


Men annars vill man vara anonym, från iis whois:
Från och med 3 juni 2013 visas endast kontaktuppgifter för privatpersoner/enskild firma om innehavaren av domännamnet godkänt publicering.
Kontakt-ID anders8155-44641
Namn (not shown)
Företag (not shown)
Organisationsnummer (not shown)
E-postadress (not shown)
Adressrad 1 (not shown)
Adressrad 2 (not shown)
Adressrad 3 (not shown)
Postnummer (not shown)
Ort (not shown)
Land (not shown)
Telefon (not shown)
Fax (not shown)
Skapad 2011-08-04
Inte kul att göra affärer med sådana. Jag skulle avstå.
Eller gör ett enkelt test:
Skriv och fråga vad det "oorganiska" pulvret består av.
Du vill väl veta vad du strör ut i ditt hus?
 
Ja tanken har förespeglat mig att det kan vara något giftigt skit eller något som lockar till sig insekter.... Man kan ju tänka sig alla möjliga scenarion om man vill oroa sig...

Förr lär man ju ha använt mjöl av något slag men det skulle jag aldrig drömma om att testa - vem vill ha mjölbaggar under golvet...
 
Knarrkvitt. Trodde det var en felstavning av kola... ;)

Potatismjöl är vad jag hört sägas fungera. Du kan ju testa lite på ett ställe.
 
KnarrKvitt är med stor sannolikhet vanligt talk-pulver, googla på "talcum powder floor squeaks" så får ni massa träffar och videos.

Borde därför fungera lika bra med vanligt babypuder om man inte har något emot doften.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Helioz skrev:
KnarrKvitt är med stor sannolikhet vanligt talk-pulver, googla på "talcum powder floor squeaks" så får ni massa träffar och videos.

Borde därför fungera lika bra med vanligt babypuder om man inte har något emot doften.
Bra där har vi svaret! Ett vanligt enkelt mineral som finns att köpa över allt.
Och ett skojarföretag som vill slå mynt av vår okunskap och godtrogenhet.

Och babypuder finns nog med många dofter och även oparfymerat :)

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=100147
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Efter lite mer googlande så skall enligt uppgift även täljstens- och grafitpulver ha samma effekt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.