Inte för att det har med ansvarsfrågan att göra men så här är turerna.
Kund beställer fönster hos ÅF. ÅF bör ta minst handpenning 10-20% av kund för att inte sitta med en hel hög med oavhämtat gods.
ÅF beställer fönster hos tillverkare. Tillverkare skickar ordererkännande till ÅF.
seriös och påläst ÅF tar bort priserna och skickar ordererkännande till kund. Detta gör inte att ÅF kommer ur konsumentköplagen men väldigt många fel stoppas. Dessutom får kunden lev. tid meddelad. Passar det inte kan kunden kliva av köpet och alla nöjda.
Ibland revideras lev. tiden och då skickas ett nytt ordererkännande.
En ÅF med koll meddelar kunden. Även här finns möjlighet att kliva av. Konsumentköplagen är stark.

Fönster skickas med billigast möjliga frakt. Ofta taskig emballering för sånt kostar pengar.
Transportören kollar godset vid avhämtning på fabriken. Skadat gods blir kvar.
Ingen vill ta emot dåligt gods.
Det är sedan det händer grejer. Terminalarbetare och chaufförer kanske inte trivs och är stressade. Eller har bara otur.
Förhoppningsvis synas godset vid ankomst till ÅF. Inte slutkundens problem. ÅF:s problem om det inte görs.
Ser man en skada är det transportörens problem.

Oavsett vem som gjort skadan ombesörjer nästan alltid tillverkaren reparation. De är de enda som har kompetens. Sedan vill inte tillverkaren jaga transportören för mycket. Det skulle sluta med att ingen vill köra fönster eller ta okristligt betalt.
Man räknar med lite skador. Fortfarande inte konsumentens problem ekonomiskt.
Uppenbarligen får konsumenten problem ändå.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Skuldfrågan borde de flesta vara överens om. Du har gjort en affär med din ÅF.. Du kan inte ställa krav på någon annan.
Sedan så blir det ju viss dialog med Elit om du godkänner reparationen eller inte.
 
Jag skulle låta dem installera och reparera MEN för guds skull vänta med att betala tills det är helt färdigt. Innan dess har du ju inte fått det du har beställt. Håll inte på och lägg in en massa känslor i det i förväg utan försök hålla huvudet kallt.
 
Nyfniken skrev:
Om du tänker efter lite så inser du nog att det där låter lite knasigt...
Det bjuder jag på! ;)
 
Fönster teknikern skrev:
Jag jobbar med reklamationer för de flesta fönster och dörr företag i Sverige.
Så här är det i bland när " någon " lagat på terminalen. Kanske han som körde på med trucken?
En fråga då till dig med insikt och kunskap. När dessa intryckningar och repor har spacklats och målats - syns det?
 
Jag har haft skador på mina två senaste fönster från SP. Taskigt emballerat. Jag är pedant så blir såklart orolig när fönstret skall lagas. Tycker dock att lagningarna blev riktigt bra. Jag tror att man inte skall se det på 1,5 meters avstånd enligt norm. Reparatören smälte i ett vax och målade sen.
Tyvärr tar det ofta lång tid innan allt är fixat. Jag fick själv avgöra om jag var nöjd annars skulle de beställa ny karm. Med tanke på leveranstiden och bra resultat så godkände jag...
 
Redigerat:
Jag köpte en trappa till förra huset. Väldigt många småskavanker. Efter många turer med trappföretaget som inte var så medgörliga så fick jag 10000 av min bygghandlare, som inte gjort ett skit fel. Osäker på om de fick igen de pengarna. I ditt fall anser jag att det är återförsäljaren som ska ta hand om detta ärende och se till att du får det som du beställt. Hur de gör det är inte ditt problem, du har ju handlat en produkt av dem som de ska leverera.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
axel.rosen skrev:
Lagade du skadan själv sen, eller hur avslutades ärendet?
Jag köpte 6 stora fönster och två fönsterdörrar. Alla hade vid leverans någon defekt såsom dåligt underarbete, lackering och rena skador i trät som funnits innan målningen. Och jag är inte den som är petig och letar efter fel! Jag valde efter många telefonsamtal / brevväxlande att avstå Elitfönsters förbättringsåtgärder. Dessa efterkonstruktioner tror jag i mitt fall var inte var omedvetna från tillverkarens håll utan satta i system. Skadorna är fortfarande inte åtgärdade!!!

När jag under år 2000 byggde mitt fritidshus med 22 fönster / dörrar fanns inte en enda skada! Men det var en annan tillverkare...
 
Nu kommer alla Elitfönster hatare fram ;-)... Jag har köpt 100 fönster och altandörrar från Elitfönster senaste 3 åren. Både trä och senast Alu. Inte ett fel på något av dessa. Bygger jag igen blir det dem igen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
E
sune73 skrev:
Jag köpte 6 stora fönster och två fönsterdörrar. Alla hade vid leverans någon defekt såsom dåligt underarbete, lackering och rena skador i trät som funnits innan målningen. Och jag är inte den som är petig och letar efter fel! Jag valde efter många telefonsamtal / brevväxlande att avstå Elitfönsters förbättringsåtgärder. Dessa efterkonstruktioner tror jag i mitt fall var inte var omedvetna från tillverkarens håll utan satta i system. Skadorna är fortfarande inte åtgärdade!!!
Men seriöst, om du själv avstår förbättringsåtgärderna, hur skulle de då bli åtgärdade? Jultomten? :what:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Om en beställd vara är skadad vi leverans så har leverantören rätten att avhjälpa problemet, det är inte bara för beställaren att säga, att man inte vill ha den skadade dörren ( i detta fallet).
En dörr består av många komponenter som går att byta ut och skapar en dörr i nyskik.
T.ex du beställer en ny bil, vid leverans repar leverantören bildörren, har du då rätt till en helt ny bil??
tror inte det.

Skulle man inte bli nöjd med resultatet så måste man påvisa detta och tillsammans med ELit och ÅF ta fram en oberonde besiktningsman som gör en bedömning som man rättar sig efter.

Att kräva en prisreduktion har du heller ingen rätt att göra, men fråga kan man alltid och många ÅF tillsammans med leverantörer ser till att kunden får en sorts goodwill, men rätt till den har du inte OM du inte lidit pga av fel på produkten.
 
Fick hem våran dubbel altandörr igår
Packade upp den idag å såg genast skador och bucklor
Totalt 4 saker att prata med säljaren.
2st Skav i lack
ImageUploadedByByggahus.se1402607430.220822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Buckla i Alu yttersida
ImageUploadedByByggahus.se1402607463.994471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädel insida, trasigt trä som över målats..
ImageUploadedByByggahus.se1402607384.006293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så himla tråkigt när man sett ifram mot detta
 
Så tråkigt! Hur har det gått? Vem tar på sig ansvaret?
 
axel.rosen skrev:
Så tråkigt! Hur har det gått? Vem tar på sig ansvaret?
Inga problem med detta sa ÅF jag fotade allt så skulle ÅF höra av sig och ELIT skulle skicka ut en som skulle fixa detta.
 
Elektra skrev:
Men seriöst, om du själv avstår förbättringsåtgärderna, hur skulle de då bli åtgärdade? Jultomten? :what:
Jo jag avstod från att få de nya fönsterna "förbättrade". Jag tycker att man ska kunna kräva att nya fönster & fönsterdörrar är i nyskick när jag köper dem. Om det blir en skada efter köpet kan jag själv välja om jag vill "förbättra" eller köpa nytt.

Köper jag en produkt med skador ska jag vara informerad om att produkten är behäftad med skador. Nu valde jag att köpa nya fönster och då förutsätter jag att dessa är utan skador.

Den här tråden känns som ett bevis på att Elitfönster satt detta i system, dvs befintliga skador är inmålade. Och då menar jag inte skador från transport eller annan hantering.

Har jag fel? :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.