Svar: 2. 30 meter.

Oj, jag skulle först och främst koppla in den på kaffebryggaren så jag kunde starta upp bryggningen medans jag snoozar 10 min extra på morgonen. Sen skulle jag vilja koppla den till ytterbelysningen. Vansinnigt irriterande när ytterlampan är släckt och man kommer i mörkret och får stå och famla med nycklarna i flera minuter... Jag gillar även möjligheten att se temperaturen i mobilen. Kanske kan koppla en fläkt till systemet och starta upp från jobbet så man har det lite luftigt när man kommer hem efter en tung eftermiddag i sommarvärmen.
 
Svar: 2. 30 meter
Motivering: Har sedan en tid tillbaka en Raspberry Pi som kör ett python-script som i sin tur lyssnar på kommandon som jag kan skicka från en app i min iPhone, iPad eller via webben. Tanken är att detta script sedan ska styra en Tellstick för att i sin tur styra alla möjliga saker i vårt nybyggda garage (senare också inne i huset). På detta sätt kan jag helt själv styra vad som som tex ska tändas vid ett visst kommando. Jag har även ett reläkort inkopplat som styr garageporten, så jag kan göra styrprogram som även involverar den. Det enda som saknas nu är en Tellstick Duo och lite fjärrbrytare. Och med en tempgivare kan jag ju också styra tex hur elementen ska bete sig beroende på vilken temperatur det är.
 
gräsmatta.jpg Svar: 30 meter.

Jag har jätteproblem med att få den nya gräsmattan att ta sig. Sandjorden torkar för fort på vissa partier även om jag vattnar varje kväll. Detta slår ut gräsfröna som är mycket torkkänsliga just när de håller på att gro. Med en magnetventil kopplad till Telstick kan jag sitta på jobbet och starta bevattning flera gånger om dagen då solen skiner samtidigt som jag slipper vattna i onödan om det regnar eller är molnigt.

Förutom bevattning ser jag en stor mängd möjligheter: Tända utebelysningen på vägen hem (perfekt syssla vid rödljus), starta värmen i gästhuset om barnen har kompisar med hem och vill hänga där, övervaka temperaturen i garaget där varmvattenberedaren står etc.
 
Svar: 2, 30 meter

Vilket otroligt roligt projekt att ta tag i under min föräldraledighet som startar i sommar. Förhoppningsvis kan man automatisera hemmet lite så vardagen med barn blir lite enklare!
 
30m

Vi har ett stort hus med 3 våningar och det blir en massa spring. Då skulle en tellstick vara perfekt
 
30 meter

Detta hade passat min familj perfekt! Vi skulle bland annat använda den till att fjärrstyra kupévärmaren i bilen så att barnen inte behöver frysa under vintern. Det hade även varit skönt att kunna styra värmefläkten i växthuset under samma tid för att hålla växterna vid liv. Som det är nu måste vi ständigt hålla koll på väderleksrapporten, särskilt om vi ska åka bort. Nexas system hade verkligen hjälpt oss och sparat mycket tid för oss.
 
Svar: 30m

Med Tellstick behöver jag inte sticka hem för att kolla att jag släckte lampan och stängde av kaffebryggaren innan jag åkte till arbetet.
 
Svar: 30m

Har sökt ett bra sätt att fjärrstyra belysning och annat i bl.a garaget och det här låter som ett ypperligt paket för ändamålet kombinerat med någon dosmonterad nexamottagare som redan är monterad :)
 
2) 30 meter

Skulle testa om det kan fungera på aktiva barn, dra ner "styrkan" lagom tills jag kommer hem ;D
 
Ett sätt att göra vår vardag o hemmet säkrare. Skulle jag vinna detta kitet så hade jag nog direkt köpt fler artiklar....
 
Rätt svar är: nr 2, 30 meter
Motivering: om jag vinner kommer jag få ut mer av sommaren, då jag kan ligga kvar i hängmattan och koka kaffe!
 
2) 30m

Vad skall jag med 30 meter till, när längden på vårt hus är 13t?
Vad skall jag med elstyrning till, vi har ju brytare på väggen?
Varför mäta fukt och temp, nu när det är sommar och sol?
Varför automatisera, när man kan motionera?
Varför se när en lampa tänds?
Varför...?
Det kunde man kanske få se, om man inte vore för gniden, grinig och gnällig.
 
Svar: 2

Motivering:
Har precis fixat upp med massa teknik i hemmet, bland annat en Strata-1 NTP-server. Skulle passa utmärkt att låta luftfuktighetsmätaren styra en väggkontakt som i sin tur styr en luftfuktare. Min lägenhet blir så lufttorr hela tiden.
Dessutom skulle fjärrströmbrytarna vara ypperliga för att automatiskt starta om IP-telefoner, servrar och annan teknikutrustning som hängt sig.
En annan extremt bra idé vore att låta fjärrströmbrytaren bryta strömmen till mikron 23:59:00, och sedan låta fjärrströmbrytaren sätta på mikron igen kl 00:00:00 varje dag, eftersom klockan vid strömpåslag automatiskt blir 00:00 på mikron. Så blir klockan på mikron synkad med NTP på sekunden också. Aldrig mer en mikroklocka som går fel, något man går runt och irriterar sig på!
 
R
svar: 30 meter.
Har köpt lite olika Nexa strömbrytare och det ideala hade varit att även kunna fjärrstyra detta från mobilen för att se så att inte dottern slagit på belysning som hon inte ska men trilskas med ändå ;)
 
Svar 2: 30 meter

Perfekt till växthuset och att kunna starta upp kaffebryggare m m i god tills vi kommer hem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.