Hej,

osäker nu om jag hamnar i exakt rätt forum-tråd, men chansar.

Vårt område kommer få kommunalt va inom som ska vara färdigställt senast 2019.
En fast kostnad på en kvarts miljon o sen tillkommer då dragning in till hus/påkoppling.

Hur brukar folk lösa detta rent ekonomiskt?

För oss är det ganska stor summa pengar, vi köpte huset för lite mer än 2 år sedan och lånade det som gick. Utsikten att spara ihop en 300 tusen på några få år känns inte helt rimlig.

Vad finns det för alternativ?
Jag vet att kommunen erbjuder lån, men dessa är ju med en löjlig ränta...

Kan det vara så att huset anses öka i värde med samma summa när allt väl är påkopplat så man kan då på något vis räkna om värdet och kan ta mer lån av banken direkt till en "normal" ränta?

Vad brukar det finnas för alternativ helt enkelt, kan väl knappast vara de första som inte sitter o trycker på några hundra tusen i madrassen....

MVH
Micke
 
Det är nog från mäklare till mäklare men vi lyckades värdera upp huset med ca 500000kr efter va anslutning. Vi köpte för 2.2 och fick en värdering på 2.75.
 
Jag håller också på att koppla in kommunalt men för en mindre summa än dig så är det iaf en stor summa pengar.
Tror nog att huset kommer värderas upp lite av det, men exakt hur mkt och om det är samma som det kostar det de vettesutton, man kan ju hoppas =)
 
Hur mkt kostade din inkoppling RulleBulle?
 
  • Gilla
Stegalos
  • Laddar…
Men det går alltså att om ma nfår en omvärdering så kan banken bevilja nytt lån?

då skulle man kunna låna det vi inte hinner spara för löjlig ränta och sedan omvärdera och då lägga om lånen?
 
Det borde nog gå att göra så. Är fastigheten värd mycket så går det också oftast att låna mer.
Prata med banken så får du nog hjälp hur du ska gå tillväga, men att man värderar upp sin bostad för att lägga om lån osv är väl ganska vanligt iaf häromkring där jag bor.
 
holmberg87 skrev:
Hur mkt kostade din inkoppling RulleBulle?
2 200 00 kr plus ca 400 00 kr för indragning till huset.
 
RulleBulle skrev:
2 200 00 kr plus ca 400 00 kr för indragning till huset.
Då gjorde du en rejäl uppvärdering! Verkligen roligt att höra, ska bli spännande hur mkt jag kommer att kunna värdera upp vårt. Ca 45 000kr kostar inkopplingen
 
holmberg87 skrev:
Då gjorde du en rejäl uppvärdering! Verkligen roligt att höra, ska bli spännande hur mkt jag kommer att kunna värdera upp vårt. Ca 45 000kr kostar inkopplingen
hej vi har nu kommunalt VA till tomtgränsen och kostnaden betalt. vi vill dra in båda till stugan och undrar vilken summa är det rimligt att räkna med? för ALLT: material, inkoplingskostnad, rörmokaren och allt som en liten badrum behöver. enklaste dock eftersom vi har ont om utrymme och WC ska stå under trappan, en dusch bredvid och en minsta handfat i närheten...hur mkt är en rimlig buget?

Tack för svar!
 
Är det framdraget till tomten och avgiften betalt är det nog inga större kostnader att dra in till huset.
Grävning, kanske 800/timmen så har du bra markförhållanden borde det gå fort. Kostnad för material såsom rör osv är inte svindyrt men beror ju på hur långt du ska dra dom.

Ska du bygga nytt badrum? Alltså våtrum så kostar det en hel del om du lejjer bort det. Vill du köra billigt så får du göra mkt själv, skippa helkaklat osv ha duschkabin etc.
20 000kr skulle jag gissa att du klarar dig på, den budgeten hade jag satt om jag gjorde det i min stuga till en hyffsad standard och jobb själv utom vvs.
 
Tack holmberg87! Nu min andra fråga, kanske mer juridik men hoppas ändå jag kan ställa här.

Jag hade precis köpt torpet som jag och min ex ägde, genom auktion. När kommunen drog fram VA till tomten, var vi separerad. Jag betalade in min 1/2 och han ansökte anstånd, som kommunen även krävde min underskrift ( gemensamt betalningsansvarig). Nu ska han få sin del av vinst, men godmanen vägrar betalar dessa skulder till kommunen trots de var kopplade till torpet( samma med vägkostnad). hur funkar det om nu han inte betalar när han fått möjligheten? Måste jag betala innan jag kan koppla? Han är så biter så han kommer göra allt för att förhindra processen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.