15k mil på mätaren med en redigt sliten ruta motsv 25k mil är ju en grej.
Ingen universalmetod, enklaste är ju en carfax med besiktningsrapporterna. Men som snabbkoll på parkeringsplatsen och en 10k.- det är det ju en sak att kolla.
 
en bil för tiotusen, då spelar det mej ingen roll om den har gått 8tusen eller 28tusen mil för min del.
jag skulle inte fundera på om mätaren är skruvad eller inte,

för mej är det huvudsken att den går bra och kan göra sitt jobb.
sedan kan man ofta se på bilen första intrycket säger en hel del. lika väl känslan när man provkör.
några tips är i allafall kolla efter läckage, spår av krockskador, att bilen går rakt och stadigt på vägen.
eller om någon "rostfixare" har varit och smetat underedsmassa eller sprayat på bilen, då kan du nästan vara säker på att bilen inte är lika vacker efter en vinter.

har en polo diesel från -00 den tar mej till jobbet varje dag, har gjort det nu i fyra år 33000mil på mätaren
fällbart baksäte + att den har en dragkrok.

en golf är lite större om polon är för liten. sedan blir det väl en passat
 
Mikael_L
Passats framvagnsproblem byggde man bort i ett tidigt skede. Vi köpte en 1998 som gått som pressbil hos VW. Den hade gått något tusental mil och fått framvagnen renoverad. Nu har den gått över 50k mil och framvagnen är fortfarande tipptopp.
Min Passat 2007 har gått 25k mil och är chassimässigt tight och fin. Dock finns det andra typproblem som är tunga att bära. Rosten, avgaskylaren, elektriska handbromsen, bland annat.
 
Y
Någon som vet ifall farthållare är standard på Opel Astra 2000-2001?
Bara 3 annonser i Sverige som nämner farthållare så blev lite fundersam.
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
Någon som vet ifall farthållare är standard på Opel Astra 2000-2001?
Bara 3 annonser i Sverige som nämner farthållare så blev lite fundersam.
Jag tvivlar starkt på att den skulle varit standard. (Men jag är inte 100% säker förstås).
 
Y
Så. Det spårade ur, jag började höja min söknivå lite och slutade med mycket högre nivå.
Blev en långmilad v70 där jag dels var stressad och naivt trodde på annonsen som sade nyare modell och högre utrustningspaket än vad det var - vilket var det jag gjorde teoretiskt värdering på.

Provkörde, imponerad av stereon (Standard) så tänkte jag inte på lyssna efter mekaniska ljud. Vibrationer sa killen berodde på hjulen och jag tänkte det var en enkel sak att fixa.

Köpte nya superdäck, lämnade in på verkstad för balansering vilket gick bra. Men fyrhjulsinställningen kunde dom inte göra för en länkarm var slut.

Och nu när jag kör så inser jag att det är troligen mer saker än den länkarmen eftersom det låter som gummiljud vid fartgubb. Fortfarande vibrationer i ratten även om dom är minimala mot innan. och ibland ett dunkljud när jag svänger, inte så ofta dock.

Så nu får jag ångest och ser olika alternativ.

1. Spara bilen. Byta hela framvagnen för vara säker. Kostar sisådär strax över 10tusen om jag gör allt själv. Sen byta stolarna för ryggen tålde inte sportstolar under längre sträckor. Slutsumman för bilen blir då alldeles för hög och jag kunde valt finare/nyare bil för detta. Kanske lagt den summan på insatsen ihop med ett mindre lån och fått den nya volvon jag ville haft. Fast denna skulle bli rätt fin tillslut, bara att jag får inte tillbaka pengarna den dagen jag säljer. Sen är den ju långmilare så fler dyra saker gör sig nog påminda sen.

2. fråga om han vill köpa tillbaka/Använd svensk lag och begär återköp pga felaktig annons och gå minus på nya däcken och annat. lite minus.
3. Sälj bilen. Byt länkarmen och gör hjulsinställning för bättre samvete. mer minus.
 
Redigerat:
Lol, du siktar in dig på en bil runt 10 000:- och köper en bil där du får börja med att byta däck för de pengarna. För 10 000 har det betydelse om tanken är full eller tom :) Du får trösta dig med att man lär sig mer på sina misstag än sina framgångar. Sälj bilen om du får ont i ryggen av den säger jag!
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Skolexempel på hur man inte skall göra. Och jag menar inte att vrida om kniven i såret. Men på gamla bilar skall man kolla funktion först och utrustning sen. Och en snabb koll med bilregistret hade ju gett korrekt tillverkningsår. En annan bra metod är att ta regnr och gå till en återförsäljare och be dom slå bilen i datan så får dom snabbt upp vad det är för något.

Samtliga Volvo P2 (1999-2007) utom Bi-Fuel kan ta 15 tums hjul så beg fälgar på Blocket och nya Conti däck är ett bra sätt att spara pengar. Några superdäck kan inte P2-chassit tillgodogöra sig ändå. Conti PC5 får du för 800/1100 styck i 15/16" monterat och balanserat så några 10 papp går det inte åt.

Jag röstar på alternativ 3 - sälj bilen och låna till en bättre bil. Oftast billigare än att laga en gammal bil hela tiden. Under inga omständgiheter skall du börja göra megajobb på den här bilen som att byta stolar och dylikt. Talar vi Volvo P2 så röstar jag på sugfemma 140 eller 170 hk med 5-växlat manuellt. Om bilen har dragkrok så kolla kopplingen. Kolla även skivor och att handbromsen tar. Samt kör over fartgupp och kantstenar även medans du vrider ratten och lyssna efter klonk. Kolla även att ACn funkar. Sätter du temprattarna på blåa strecket skall AC-anläggningen kyla max. Och köp bil med H4-strålkastare. Och inga metallic. Och kolla att det inte läckar olja mellan motor och växellåda. Och kolla senaste besiktningsprotokoll att avgasvärdena är OK, ligger lambda mellan 0.99-1.01 är det jättebra även om gränsen är generösare. P-ändar går hyfsat ofta, ryck i hjulen och kolla efter glapp.

Får man fråga vilken årsmodell och hur mycket den gått?

Jag vill minnas att dom sista Classic gjorder som åm 08 2007w20 - 2007w28 och dom innehåller alla förbättringar som finns så hittar du en sån är det nog bra. Classicarna brukar ochså vara hyfsat välutrustade.Räcker inte pengarna till detta så har åm 05 och framåt uppfräschad inredning, åm 03 fick slimmade backspegelkåpor. Åm 01 tror jag det var försvann Marellitrotteln som du skall undvika till varje pris. Om du köper en bil med Marerllitrottel skall du kolla att bilen har bytt trottel men undvik helst dessa.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
kontorsråttan
Yrrol skrev:
Så. Det spårade ur, jag började höja min söknivå lite och slutade med mycket högre nivå.
Blev en långmilad v70 där jag dels var stressad och naivt trodde på annonsen som sade nyare modell och högre utrustningspaket än vad det var - vilket var det jag gjorde teoretiskt värdering på.

Provkörde, imponerad av stereon (Standard) så tänkte jag inte på lyssna efter mekaniska ljud. Vibrationer sa killen berodde på hjulen och jag tänkte det var en enkel sak att fixa.

Köpte nya superdäck, lämnade in på verkstad för balansering vilket gick bra. Men fyrhjulsinställningen kunde dom inte göra för en länkarm var slut.

Och nu när jag kör så inser jag att det är troligen mer saker än den länkarmen eftersom det låter som gummiljud vid fartgubb. Fortfarande vibrationer i ratten även om dom är minimala mot innan. och ibland ett dunkljud när jag svänger, inte så ofta dock.

Så nu får jag ångest och ser olika alternativ.

1. Spara bilen. Byta hela framvagnen för vara säker. Kostar sisådär strax över 10tusen om jag gör allt själv. Sen byta stolarna för ryggen tålde inte sportstolar under längre sträckor. Slutsumman för bilen blir då alldeles för hög och jag kunde valt finare/nyare bil för detta. Kanske lagt den summan på insatsen ihop med ett mindre lån och fått den nya volvon jag ville haft. Fast denna skulle bli rätt fin tillslut, bara att jag får inte tillbaka pengarna den dagen jag säljer. Sen är den ju långmilare så fler dyra saker gör sig nog påminda sen.

2. fråga om han vill köpa tillbaka/Använd svensk lag och begär återköp pga felaktig annons och gå minus på nya däcken och annat. lite minus.
3. Sälj bilen. Byt länkarmen och gör hjulsinställning för bättre samvete. mer minus.
Tråkigt att höra, men jag kommer nog att göra det tråkigare, i all välmening.

1. Troligen räcker det att byter du länkarm och stagen till krängningshämmare, ev topplagring åxå, troligen inte 10kkr, Kolla på Skruvat.se för priser.
Sportstolar i en V70? Ja det kanske Volvo tror att dom stoppat i sportstolar men prova då aldrig ett annat märke och deras sportstolar., men om du inte gillar stolarna så byt, eller skaffa kuddar vid långfärd.

2. Nu var det en bil & inte ett hus du köpte, och om det var av privat så kan jag bara säga lycka till att häva köpet, privat stämning till tingsrätten mm. Var det hos en handlare så kolla med konsumentvägledaren i din kommun. Även om ARN ger dig rätt så garanterar det inte att du går ekonomiskt skadefri ur din bilaffär.

3. Gör jobbet, provkör bilen, gör bedömningen om du kan leva med den, om inte sälj.

Ärligt talat, du ville ha en ny bil & var beredd att lägga 10kkr?
Och finesser var viktigare än skicket?

Mitt råd, laga bilen med minimal insats, provkör & bestäm dig om du kan eller inte kan leva med bilen.
Om du inte kan, eller bestämmer dig senare att du inte kan, sälj.
Gå sedan till valfri bilhandlare och ta valfri bil på privat leasing, då har du garantier & kan ställa massa krav.
Är det för dyrt? Ja skaffa mer pengar.

Du kommer att gå med förlust på denna bil, om det blir under 10kkr så se det som läropeng.
Kort sagt Plutus här ovan har rätt.
Och Anders_Nilsson, (Vars råd är betydligt trevligare än mina, och bättre, ta de råden)

skulle inte behövt orerat på detta vis men din punkt 2 fick mig att gå igång. Använda svensk lag ...

sorry....
 
Redigerat:
D09
mnorlin skrev:
Tråkigt att höra, men jag kommer nog att göra det tråkigare, i all välmening.

1. Troligen räcker det att byter du länkarm och stagen till krängningshämmare, ev topplagring åxå, troligen inte 10kkr, Kolla på Skruvat.se för priser.
Sportstolar i en V70? Ja det kanske Volvo tror att dom stoppat i sportstolar men prova då aldrig ett annat märke och deras sportstolar., men om du inte gillar stolarna så byt, eller skaffa kuddar vid långfärd.

2. Nu var det en bil & inte ett hus du köpte, och om det var av privat så kan jag bara säga lycka till att häva köpet, privat stämning till tingsrätten mm. Var det hos en handlare så kolla med konsumentvägledaren i din kommun. Även om ARN ger dig rätt så garanterar det inte att du går ekonomiskt skadefri ur din bilaffär.

3. Gör jobbet, provkör bilen, gör bedömningen om du kan leva med den, om inte sälj.

Ärligt talat, du ville ha en ny bil & var beredd att lägga 10kkr?
Och finesser var viktigare än skicket?

Mitt råd, laga bilen med minimal insats, provkör & bestäm dig om du kan eller inte kan leva med bilen.
Om du inte kan, eller bestämmer dig senare att du inte kan, sälj.
Gå sedan till valfri bilhandlare och ta valfri bil på privat leasing, då har du garantier & kan ställa massa krav.
Är det för dyrt? Ja skaffa mer pengar.

Du kommer att gå med förlust på denna bil, om det blir under 10kkr så se det som läropeng.
Kort sagt Plutus här ovan har rätt.
Och Anders_Nilsson, (Vars råd är betydligt trevligare än mina, och bättre, ta de råden)

skulle inte behövt orerat på detta vis men din punkt 2 fick mig att gå igång. Använda svensk lag ...

sorry....
Varför inte nyttja svensk köplag?

Den är ju skriven just för att säljare ska upplysa köpare om skicket, om inte så får man stå sitt kast som säljare.

Jag tror inte det är ett större problem med att vara uppriktig.

Edit

Att nyttja den för att ångra sig pga kulör, interiör etc är ju givet fel.
 
Y
Det var inte att däcken skulle kosta 10 utan alla slitdelar i framvagnen. :)

Läste lite på konsumentverket och jag kan ha rätten till kompensation eller återköp då annonsen och påståendet från säljaren var felaktig. Säljaren har ju medvetet lurat mig - visst hade ni blivit arga av det också? Men klart det även känns fånigt att begära återköp för att jag inte varit nitisk och djupkollat i register, skruvat isär motorkåpor och sett så det verkligen är nya saker samt hade full kännedom vad summum-paketet ska innehålla. (visade sig vara en momentum).

Klart jag känner mig ansvarig i att inte granskat tillräckligt därav nämner jag även dom andra alternativen.
- Vad som är bäst, göra liten förlust nu genom sälja direkt. Eller satsa och köra några år och hinna glömma förlusten som gör sig påmind vid säljtillfället.

Jag har hittat komfortstolar som jag kan köpa. Och kollat bildelspriser. Det går att få den bra (inte med biltema/skruvat som köper från samma fabrik). Bara ångesten att slutnotan skenade iväg som den gör när jag lät mig övertygas att balansering av däck skulle räcka.


Jag bjuder på att jag gjort bort mig och ni får bli upprörda över mina funderingar och val, det är ändå hjälpande att se hur andra tänker vad nästa steg vore för er. :)
 
Måste du köpa nya stolar? Det finns säkert någon som villigt vill byta sina vanliga mot dina sportstolar.

Om du fixar till bilen nu, så du trivs med den är det knappast något problem med förlusten om några år. Hur du än gör så förlorar du pengar när det gäller vardagsbilar.
 
Om du kan beställa delar över nätet och inte nödvändigtvis måste ha volvo orginaldelar över disk så får du hela framvagnen ny till ett mycket lägre pris än 10000kr.
Kolla på din bil vad du har för diameter på bromskivorna då det är avgörande för vilka fälgar du kan ha.
På min v70n 00-01 kan man inte ha 15" fälgar utan det är 16" original.'
Jag bytte nyss stötdämpare , länkarmar,bromskivor - klossar, stabilisatorstag , fjädersäten fram för ca 5100kr och det blev ändå dyrt då jag inte hade tid till att beställa allt via nätet då vissa fel upptäcktes på lyften.
Så med lite granskande på nätet behöver det inte bli så dyrt.
 
Y
Micro skrev:
Så med lite granskande på nätet behöver det inte bli så dyrt.
Köpte du från ett och samma ställe eller flera olika och isåfall vilka?
Har kikat lite på en tysk sida som hade många olika fabrikat att erbjuda men vet inte om priserna var drastiskt lägre för det när man väl översatte från euro till kronor. Funderar lite på om man inte kan kolla ebay eller så. KAnske rentav hitta originaldelar till lägre pris inom eu.

Angående hjul. Jag har helt okej 16" aluminiumfälgar med nya däck på så den biten är avklarad. Framvagnen som kvarstår för kunna göra 4hjulsinställningen / få tyst och svaj- samt vibrationsfritt rullande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.