Kan ni råda mig. Vi kommer att ha ett falurött hus med vita knutar och vill ha en ljust gråblå ytterdörr (liksom många V-bottengårdar). Vilken äav frägerna tror ni på?

NCS 2005 -B
NCS 1502-B

Jag vet inte om jag tycker att den första blir för mörk....
 
Hmm... det där är sannerligen en svår fråga.... ;)
Jag ville ha precis det du beskriver med ord, en ljust gråblå garageport till vårt hus/garage i samma färgställning som ditt...
Jag tror jag bröt tio olika nyanser och provmålade...., det slutade med vitt :-/
Det var oerhört svårt med den där blå tonen, det blev lätt alldeles för blått för min smak så jag har supersvårt att råda, allt beror på hur mycket blått som du anser ingår i 'gråblått'.

Personligen så skulle 2% kulörstyrka räcka för mig, men då tycker jag att 15% svärta blir för ljust utomhus.
Blir risk för aningen "ljust-baby-blått" intryck dessvärre..... fast man inte kan tro det när man ser provet, idealet skulle för mig möjligen vara 2002-B eller 2505-B!!

Jag har en bild på en ytterdörr i 3510-B som faktiskt ser ljusblå ut 'IRL', vill du kan jag maila den till dig, inte för att det är något direkt svar på din fråga, MEN just blått är ursvårt utomhus.....

MVH/Christina.
 
Mmm blått är svårt..  speciellt dom blåa som ligger med rött i sig.
Det tycker iaf jag.

Dom blåa toner som försktigt smyger över åt det gröna är mycket lättare att få till utan att det blir babyblått.
Hmm.. S3005-B20G? En ljusare variant skulle kunna vara en S2002-B med en gnutta gult i sig..
Kolla i färgbutiken.

/Fredrik
 
efter att ha tittat på befintliga dörrar i grått.

Det blir 2502-B - alltså rätt nära den du beskriver, Byggimpert. 3510 har jag inte spanat in, men däremot var ägarna till dörren osäkra på om det inte var 3502 de hade istället. Eftesom jag hellre har ljus än mörk dörr fegar jag dock lite. Men ni hade båda rätt i att jag skulle gå mor mörkare svärta. Tackar.

 
S3002-B?? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.