Nästa måndag ska vi på tekniskt samråd med kommunen. Jag börjar nu inse att jag ev missat en viktig detalj. Vårt hus är konstruerat av stående plank 50x200 och vi kommer att bygga på en övervåning.

Vi har haft flera byggare här innan vi valde delentreprenad (vi är huvudentreprenör på vårt eget hus) och fått samma svar från alla. -Att bygga på en övervåning på ert hus är inget problem! Nu börjar jag misstänka att kommunen vill att vi redovisar beräkningar på de laster vårt hus kommer att utsättas för. Jag har dock ingen aning om hur detta ska gå till.

Hur tar jag reda på vilka laster en plankvägg klarar av?

Hur vet jag hur många newton en standard vägg ger?

(vi bygger med en klassisk regelvägg pulpettak med kerto etc. inget tung konstruktion mao)

Tacksam för er hjälp.
 
Jag tror inte kommunen kräver någon beräkning då det kommer hålla med god marginal. I annat fall kan komplettera med beräkning efter samrådet.
 
Tack för ditt snabba svar larsbj, jag måste säga att jag var ordentligt orolig för hur denna beräkning skulle gå till.

Efter att ha tittat lite på olika beräkningsprogram för pelare och laster på stående reglar förstår jag varför. Jag skulle nog kunna ställa 10 hus ovanpå mitt om det bara var för den konstanta lasten av husets egenvikt.
 
Däremot så kan kommunen vilja ha beräkningar av den nya delen. Takstolar, mellanbjälklag osv.
 
Jag har sökt med ljus och lykta efter exempel på hur dessa beräkningar skall redovisas. Jag har en bekant som arbetar på en som konstruktör. Han har gett mig några proffsritningar från ett liknande hus. Saken är den att själva konstruktionen redovisas och enligt vilka standards konstruktionerna ska genomföras. Men några beräkningar redovisas ju ej.

Även om det oftast i praktiken skulle bli precis samma resultat kan lika gärna bara kunna använda mig av standardmetoder utan att ha genomfört en enda beräkning.

moelven har ju sitt föredömliga beräkningsprogram vilket hjälpte mig att förstå problematiken med att lasta av mina takbalkar med en tvärgående. Även om jag kan komma ner ordentligt i dimension på mina takbalkar så kan blir den tvärgående orimligt stor. Har inte hittat något liknande för stålbalkar dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.