Har skivor som sitter på väggen som gör det himla svårt att få bort tapeterna. Skulle man kunna slipa ned det och sedan spackla?
 
  • IMG_5003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Släng på renoveringsgips istället , tror ni sparar mycket tid och energi på det.:confused:
 
Ska kolla upp renoveringsgips i helgen. Jag har dock lyckats ta bort översta lagret i ett annat rum. Men de tog sjukt lång tid.

photo (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Renoveringsgips drar ju lite med sig tex att smygarna får förlängas. Nu äger jag en väggslip så jag hade kört med det grövsta papper som finns att uppbringa sen bredspackla. Hade jag inte haft ngn hade jag hyrt en ( kanske köpt en billig om jag skulle renovera mycket för det är guld värt att kunna koppla dammsugare till å slippa allt damm i hus och lungor).
 
Jag har haft snarlikt arbete på knappa 200 m^2 vägg. Gjorde 3 olika lösningar.
1. rev ner spånskiva och ersatte med gips.
2. Slipade rent och satte renoveringstapet över skarvar.
3. Slipade rent och bredspacklade (tunnt).

Alt. 3 är det som blev bäst och gick snabbast. Körde en excenterslip (Festool rotex 5") med ett 24-korns papper. Gick väldigt snabbt och med en spackling av de porer som den grova slipen drog upp blev det väldigt bra.
Alt. 2 var för att få en täcknande yta över skarvar och strukturen på renoveringstapeten ser ut som skit. Långt ifrån en spacklad yta,
Alt. 1 borde jag kört istället för alt. 2

Mitt tips är att om skarvarna är tighta slipa och spackla! Grovt papper och dammsugare gör jobbet snabbt.
Om inte gipsa hela rummet och sätt nya omtag. MDF om du vill ha den ytan eller någon faner om du vill ha synlig träådring. T.ex. 8 mm ger en tillräckligt stabil yta utan att bygga för mycket.
 
  • Gilla
Markus a Eriksson
  • Laddar…
S
Mikael_Swe skrev:
Ska kolla upp renoveringsgips i helgen. Jag har dock lyckats ta bort översta lagret i ett annat rum. Men de tog sjukt lång tid.

[bild]
vad använder du för att riva tapeten?
 
Spackelspade. Ångmaskin eller annan fukt/vätska är ej att rekommendera på en sådan vägg.
 
Alt 3 låter bra. Kör på det! Tack gör tipset.
 
S
Mikael_Swe skrev:
Spackelspade. Ångmaskin eller annan fukt/vätska är ej att rekommendera på en sådan vägg.
ångmaskin och fukt/vätska funkar på alla
 
Skivan smälter typ och man gör lätt hål. Använde ångmaskin.
 
S
Mikael_Swe skrev:
Skivan smälter typ och man gör lätt hål. Använde ångmaskin.
då höll du väl för länge
 
Mikael_Swe skrev:
Har skivor som sitter på väggen som gör det himla svårt att få bort tapeterna. Skulle man kunna slipa ned det och sedan spackla?
Det jobbiga är att spacklet löser tapetklistret så man får spackla många gånger innan det blir bra pga bubblor och annat. Men det går. Renoveringsgips är en snabb lösning annars om det finns något vettigt att skruva den i.
 
Man spärrar med en oljegrund innan spackling, inga problem med blåsor. Två svängar med rullspackel sen är det som nytt.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.