Vi har börjat disskutera att rulla ut gräs på vår tomt. Vår tomt är nästan 900 kvm. så det lär väl bli ca 800 kvm gräsyta. Stämmer det att själva gräset kommer att kosta kring 20 000:- sedan tillkommer väl matjord för någon tusenlapp.
Hur gör ni andra? och stämmer det pris jag hört?
 
Ja rullgräspriset stämmer, ca 20kr/kvm. Men däremot matjord för några tusenlappar stämmer inte, beror på hur tjockt du skall ha, man rekommenderar ett jordlager på minst 15-20cm .. och olleberg.nu 30cm. Räkna med att en lastbil med fin matjord hemkört och klart kostar ca 2900:- och då har du ca 12kubik.

Allt beror ju på hur tomten ser ut i dagsläget och hur mkt ni är villiga att lägga ut på ett bra underlag. Jag tror jag har kört hit 18 lastbilar matjord, har 900kvm yta som skall bli gräs.

Jag bestämmde mig för att så istället med Weibulls Extra Green finare gräs än det som finns i rullgräsmattorna (jag var helt inne på rullgräs först). Kostade 2000:- för 20kg, lite skillnad mot rullgräs om man säger så. Finns mkt pengar att spara där och du kan lägga mellanskillnaden på jord istället.
 
M@ZE skrev:
Ja rullgräspriset stämmer, ca 20kr/kvm. Men däremot matjord för några tusenlappar stämmer inte, beror på hur tjockt du skall ha, man rekommenderar ett jordlager på minst 15-20cm .. och olleberg.nu 30cm. Räkna med att en lastbil med fin matjord hemkört och klart kostar ca 2900:- och då har du ca 12kubik.

Allt beror ju på hur tomten ser ut i dagsläget och hur mkt ni är villiga att lägga ut på ett bra underlag. Jag tror jag har kört hit 18 lastbilar matjord, har 900kvm yta som skall bli gräs.

Jag bestämmde mig för att så istället med Weibulls Extra Green finare gräs än det som finns i rullgräsmattorna (jag var helt inne på rullgräs först). Kostade 2000:- för 20kg, lite skillnad mot rullgräs om man säger så. Finns mkt pengar att spara där och du kan lägga mellanskillnaden på jord istället.
Förstår jag dig rätt. Alltså 18 lastbilar * 2900 kr = 52 200:- för matjorden. Är det så illa???
Isåfall kan vi ju glömma en utrullningsbar gräsmatta.........
 
Linsko, ja du fattade rätt :) dock betalade jag inte 2900:- per bil då polarn jag känner jobbar med sånt. Men jag tog hit 2 lass själv och efter runtringandes så var 2900:- det som gällde i Sthlm´s området.

Ja det är INTE billigt, men du får igen det alla gånger i en resulterad riktigt fin gräsmatta. Läs på Olleberg.nu om hans rekommendationer och även de inlägg i hans guestbook, mkt lärorikt.

Dom som snålar på matjord och struntar i dom rekommendationerna som finns kommer att få det jobbigt att hålla gräsmattan fin.

Så Weibulls Extra Green istället så spar du ju inte 20.000 där iaf, mitt råd.
 

rekommendationen annars är väl 10 cm matjord för ny sådd och ca 8 cm för rullgräs?

800 kvm, 8 cm = 64kubik jord
Rimbojord har en "trippelbil" som tar 3*10kubik (ton). snålar man så räcker det med två omgångar....
Minns inte priset dock (men det vet Rimbojord)

Mvh
///Johan
 
Nej .. rekommendationen är som jag skrev oavsett rullgräs eller så gräs. Kika gärna på www.olleberg.nu .. han har koll om någon om man säger så :) 35 års erfarenhet av gräs och jösses vad hans gräsmattor ser vackra ut.

Jag lägger just nu ut så det blir 20cm och jag skulle aldrig tumma på matjorden som är det viktigaste.
 


Ok, det verkar vara "state of the art"-sättet men tex
http://www.grascenter.se/
rekommenderar 5-10 cm

Man kan nog spela i olika divisioner.....

///Johan
 
Fem är för tunt enligt min erfarenhet. Jag försökte med det och det växte milt sagt uruselt. Sen dess har jag gått upp till 15-20 och det synns på gräsmattan vilken tjocklek på jord det är under.

fem cm delen av gräsmattan är numer till stor del uppgrävd och ersatt med 15-20 cm och den är numer grön och fin
 

Kan bero på vad man har under sin matjord. Jag har kört 8-10 och det fungera bra. På något ställe (överst i en backe) blev det 3-5 och där har gräset det lite svårare, rularna "fäste" inte tillräckligt snabbt i marken och blev känsliga för torka.

///Johan

 
Det är helt sant. Här är det pinmo under dvs finkornig sand och sten under, ingenting som bevarar fukten eller innehåller energi till gräset
 
Å när man diskuterar pris på jord ska man inte glömma bort att upplysa lastbilschaufförer om hur trång gatan är samt hur och var det kan tippas. I mitt fall - efter rejäl beskärnining av ett äppelträd - kunde jag bara få in en 8t lastbil på tomten för avstjälpning. Detta trots att jag tidigare fällt 1,5m mur så att infarten är dryga 4m. Att skopa ur ett lass på tomten genererar snabbt timmar och det kostar. Långtradare med släp var därmed inte heller aktuellt.

Sen ska man väl läsa tråden här på forumet om hur jobbigt det är att skottkärra ut lasset(en).

Bor man i Sthlm och inte har bra kontakter blir ovanstående snabbt dyrt
 
Fem kubik =en skottkärra, en person, en dag och ett insparrat gymkort
 
Det stämmer att jorden är det dyra men frågan är om du måste ha ett sådan enormt lager matjord eller om du kan nöja dig med ett lager finare mjukmassor och ett tunnare lager matjord överst.

När vi fixade vår tomt från 2000m2 sprängsten till plan gräsmatta var det det tunna lagret matjord som drog iväg priset. Vi fick tag på rejält med fina mjukmassor och lade på runt 10cm bra jord överst. Sedan rullade vi ut gräsmatta på 600m2 och sådde resten.

Det har fungerat bra och gräsmattan är grön och fin när det inte är för torrt. Hade vi tagit 30cm matjord hade totalkostnaden blivit minst dubbla... Visst märks det att det hade varit bättre med mer matjord men det gäller väl alltid.

Flytta jord själv... tja, jag har halvdålig rygg så jag hade aldrig gett mig på att göra det.

/O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.