Jag har fått ett prisförslag på stomme och stomresning. Tomt vet jag på ett ungefär vad den kommer kosta (runt miljonen i Sthlm).

Men sen då?

Vad ska man införskaffa? Vill veta vad och priser...

Det som ingår i byggsatsen är väldigt basic - innertak, fönster och dörrar och köksutrustning. Inte golv eller tapeter och ingen badrumsinredning...

Jag behöver verkligen råd om vad som behövs! Jag vet att det behövs värmesystem osv. vad kostar det och vad kostar gubbarna som ska installera det  :-?

Sen är det väl något med ventilationen också??? Och VVS  :surprised:

Hjälp!

/PJ
 
PiaJ skrev:
Vad ska man införskaffa? Vill veta vad och priser...
Det är väl att göra det lite väl enkelt för sig själv att be någon svara på en så stor och komplex fråga.

Om ni orkar så bör ni titta runt och läsa en hel del i detta forum.
Om ni känner er så osäkra på vad som behövs, förutom stommen så skulle ni kanske överväga att hellre bygga på totalentreprenad. Det behöver inte nödvändigtvis bli dyrare än att plocka ihop alla delar själv, speciellt om man är okunnig inom bygg.

Om ni ändå vill bygga på delad entreprenad med endast ett stomrest hus så råder jag er att ta hjälp av en sakkunnig. Lämpligen samma person som senare kan agera som KA och byggledare. Han kan hjälpa er får in priser och handla upp på ett vettigt sätt.


 
Nja, det var inte riktigt så jag menade. Jag begär inte att någon ska lämna en total redogörelse fö hur det går till att bygga med lösvirke ;)

Snarare en liten punktlista på saker man ska tänka på, framförallt från dem som redan byggt med lösvirke. En liten "lösvirke for dummies"-manual...

Jag har naturlitvis redan sökt svar i forumet men inte riktigt hittat rätt, men har någon en länk till en bra tråd här i forumet tar jag gärna emot den!

Finns det någon som har lite tips till en mindre vetande? :)

/PJ
 
Pia, att tänka på vid lösvirkesbyggnation är att du i själva verket handlar med en virkesförsäljare, lite drastiskt kanske. Men du kommer bara att få en massa leveranser med material, sen står du där mitt i skiten, men lyckas du reda upp allt så får du ett bra hus till ett bra pris.

Jag gjorde ju missen att lösvirkesleverantören oxå blev min kvalitetsansvarige, det kostar nog en summa att låta en från kommun vara KA men det lär nog vara värt det.

..//N
 
Jag har byggt lösvirke så jag säger så här: Är du inte helt hundra så låt bli!
Guld värt när det är klart men en resa innan det kommer dit.
Massor med konstiga kostnader och små beslut hela tiden. Jag har ett enormt kontaktnät som jag har kunnat utnyttja och det har gått ganska bra men inga kalkyler håller och inga tidsplaner. du får själv samordna alla hantverkare och försöka få arbetet att flyta. krävs att man klarar att driva ett projekt.
 
Hemmakatten
Håller helt med tidigare inlägg. Lösvirkesbygge kräver en enorm insats, både tidsmässigt och kunskapsmässigt!! Trots det är det för oss det enda sättet att bygga. Varenda detalj är genomgången och noga genomtänkt och vi vet var varenda ledning, rör går och känner huset in i minsta lilla spik. Men, vi bor på byggplatsen (i husvagn) och jag ägnar nästan en heltids arbete bara åt bygget. Och det trots att vi är vana projektledare både jag och min man. :p
 
Om du väljer detta alternativ trots alla våra "förmaningar" så kan jag ju iaf komma med något positivt, ventilationen du nämner är ett litet väldigt litet jobb jämfört med andra poster.

..//N
 
Om du ska bygga lösvirke med hjälp av hantverkare utan att hålla i hammaren sjäv hela tiden, med ett eget bygga (som jag byggt i princip utan hantverkare) i färskt minne så lönar det sig troligen inte ekonomiskt.Jag byggde 220kvm enplan + 80 kvm garage det blev klart förra året.Jag och min farsa la ner sammanlagt drygt 2200 timmar var under ett år nu är vi inte snickare till yrket så dom kanske jobbar snabbare(kanske) så det är ju bara att räkna.Oftast jobbar dom fler åt gången så det blir nog mer timmar ändå. Tilläggas ska för att på något sätt "visa tiden", när huset har det invändiga gipsen eller villken skiva man nu använder är på plats så är nästan halva tiden kvar på bygget.Stommen till vårat hus gjorde vi inklusive takstolsmontering på drygt en vecka . Så räkna noga och väg in alternativet med prefab innan ni börjar.Lycka till.
 
Även om du skulle göra mycket själv vilket oftast är bra så är ditt projekt av högrisk karaktär.
Detta säger jag kanske lite förhastat men utgår från din fråga där du inte verkar ha så mycket koll på byggprocessen (om du ursäktar).
Risken finns då att du gör fel och får göra om tex vid gjutning eller dyl.
Min rekomendation är att du läser på ordentiligt och skaffar böcker etc.
Har du inte tid med det så försök att få en byggherre som håller i trådarna eller köp av husfirma.
 
Byggaren skrev:
Den stora frågan för mig är varför du tänker bygga lösvirke när du så uppenbart inte vet något om husbygge?
Ja, med egen erfarenhet så kan jag säga att det krävs otroligt mycket för att genomföra ett lösvirkesbygge.
Innan vi började bygga så satt jag i över ett år och gick igenom allt och ändå känner jag idag att jag skulle ha kollat upp och lärt mig mer innan bygget startade.
 
Hej! köp ett älvsbyhus, billigt och bra hus. Det är bara sitta hemma och vänta tills de kommer med nycklarna till ytterdörren, klappat och klart utan problem.
 
Mikael_L
En petigmeter (eller vad det nu heter ;D ;D ;D) anmärkning...

vvs = värme ventilation sanitet
 
Mikael_L skrev:
En petigmeter (eller vad det nu heter  ;D ;D ;D) anmärkning...

....petimeter heter det ju! ::)
 
nellas skrev:
Hej! köp ett älvsbyhus, billigt och bra hus. Det är bara sitta hemma och vänta tills de kommer med nycklarna till ytterdörren, klappat och klart utan problem.

Mmm, men man kan ha andra värderingar i ett hus än att det ska gå snabbt/smidigt och billigt. :)
Själv vill jag ha kvalitet och koll på bygget. Andrahandsvärdet var också viktigt för mej. Den dagen man ska sälja huset så vill jag få rejält med pengar för det. Värderingen på huset blir högre och man kan peta ner mer i bottenlånet osv.
Än så länge ångrar jag inte lösvirkeshusvalet iaf...får la se framåt vårkanten hur trött jag är på husbygget. ;D :D


 
Jag instämmer i de andra självbyggarnas inlägg ;D
En annan fundering självbyggaren bör ha, är om denne inte skall köpa på sig granntomten, till allt överblivet byggmaterial ;D
I en entrepenad hämtas resterna i en container, men vilken självbyggare näns kasta 4 överblivna glespanel, råspont, isolering,väggreglar, gipsskivor, spackel o s v i en oändlighet ;D men o`key....kan va bra att ha. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.