Hur stor är egentligen interesset för passiva hus nu i stor sett.

Finns det ngn som har anlitat eller samarbetat med en "certifierad passivhusbyggare" eller t.ex. arkitekter eller konsulter som har gjort denna utbildning?

Är bara lite nyfiken
 
Bra fråga!

Min tro är att många vill bygga energieffektivt utan att gå till överdrift åt något håll.

Och det som gäller då är
lagom stort
inga jättefönster
hyfsat bra isolering
bra ventilation som inte slösar med värmen,
samt ett vettigt levnadssätt.

Om det sedan kallas lågenergi- plusenergi- eller passivhus kan nog kvitta.

Och om man, som vissa visst tycker är idealet, skall ha golvvärme, uppvärmd utomhusjacuzzi året runt och uppvärmt garage till exempel, och ändå skall bygga ett "passivhus" tycker jag man är fel ute.

Så ungefär har jag själv byggt, och tycker att resultatet är OK.
Det går alltid åt energi till kyl, frys, spis, ugn och ventilation, det kommer man inte ifrån.
 
Passivhusinstitutet respektive Passivhausinstitut har ju konkreta energikrav. Max. 10 W/m² värmebehov respektive 15 kWh/m² och år värmeenergibehov, n_50 värdet ska vara lägre än 0,6 1/h (luftläckage) osv.

Passivhausinstitut har ju också konkreta förslag på hur konstuktionen kan vara uppbyggd osv. ... slutligen är ju alltid konstruktören som ansvarar för konstruktionen som den förslå .... att konstruktionen uppfyller alla ljudtekniska, värmetekniska och fukttekniska krav osv. ....

Min konkreta fråga är ju om det finns ngn här som har anlitat en "certifierad passivhuskonstruktör" eller om ngn har gjort utbildningen. Finns det t.ex. husbyggare/byggherrar som skulle ställa krav på denna certifieringen (även om lagen inte kräver sådant och även om vem som helst kann konstruera ett passivhus).
 
Den egentliga frågan var dock om en uppdragsgivare/ byggherre/ husbyggare skulle ställa krav på att den som planerar huset (arkitekten t.ex.) visar kompetens inom passivhusbyggandet eller betjänar sig av en konsult som kann visa kompetens.

Vad tycer byggherrarna eller arkitekterna om det .... ?
 
Som byggherre kan jag säga att jag absolut INTE skulle vilja ha ännu fler personer inblandade som ska samarbeta och fakturera varandra eller mig.

Vill jag ha ett arkitekt-ritat passivhus så får jag vända mig till en arkitekt med den kompetensen. Om han har ett certifikat eller inte spelar ingen roll, långt viktigare är tidigare projekt som referenser. Arkitekten behöver kunna få vara kreativ inom sitt område där han känner ramarna. Ska man blanda in en extern part där tror jag det hämmar processen.
 
Vi har valt byggfirma och KA utifrån dessa kriterier.
 
Redigerat:
Kan tänka mig att vissa inte vill ha ännu fler personer inblandade i byggskedet.

En certifierad passivhusplanerare räknar ju t.ex. huset t.ex. med PHPP och ser till att huset uppfyller alla krav osv.
Anlitar man en arkitekt skulle man kunna ställa krav att den är certifierad. Bara som Exempel.

Tror att lagen i Sverige ställer krav pa att man har en KA .... det är alltsa inte samma sak ...det är inte frivilligt att ha en KA alltsa ...
 
Intresset för passivhus är mycket litet, dom flesta drar öronen åt sig när dom får klart för sig att det kostar betydligt mer att bygga ett passivhus än ett "vanligt". I mina trakter vet jag om 3 som har byggt passivhus och alla var folk som är ekonomiskt oberoende.
 
Om man bygger ett hus med
> 300 mm isolering i väggarna,
300 - 400 mm isolering under plattan,
500 - 600 mm isolering i taket,
fönster av rimlig storlek med U-värde 0.8,
luft- och fukttäthet med hjälp av plastfolie eller liknande,
energibesparande FTX-ventilation,
uppvärmningstillskott i form av lämpligt dimensionerad värmepump,

vad skulle man då vinna på att följa "passivhusregler", som dessutom är utformade för mellaneuropas, dvs sydtysklands, förhållanden?

För mig låter det mest som byråkrati och fördyrande administration.
 
Håller helt med Knock On Wood, om man drar nytta av kunskaperna som finns om energieffektivt byggande, vad finns det för anledning att certifiera huset.
Det är ju ändå den verkliga förbrukningen, som man vet efter något år som är intressant.
 
Den finns ju alltid en gräns där det inte längre blir försvarbart med kostnader kontra vinster.
Jag har byggt ett "vanligt" hus på 140kvm + garage, 280mm isolering i väggarna, 300mm i plattan och 500 i taket.
Ställer jag det sedan till att driftkostnaderna är tämligen låga, Nibe frånluftspannan har dagit strax under 6100kw på 14 månader.
Jag skulle gissa på att om jag gick på ännu mer isolering osv så skulle det bli betydande kostnader för den sista biten.
och därmed skulle jag säga att intresset är nästan obefintligt hos normala husköpare då kostnaderna inte är försvarbara.
 
elmont skrev:
Intresset för passivhus är mycket litet, dom flesta drar öronen åt sig när dom får klart för sig att det kostar betydligt mer att bygga ett passivhus än ett "vanligt". I mina trakter vet jag om 3 som har byggt passivhus och alla var folk som är ekonomiskt oberoende.
Det är ju egentligen inte så mycket dyrare att producera passivhus, men hustillverkarna passar än så länge på att ta betalt för att det är något annorlunda.
 
larsbj skrev:
Håller helt med Knock On Wood...
Tack Larsbj!

Det skulle faktiskt vara intressant att höra vad de som har/bor i "passivhus" har att säga.
Alltså när det gäller energiförbrukning, boendekomfort och sånt.
Och naturligtvis produktionskostnad för huset.

Men det verkar inte finnas många passivhusägare här.
På något sätt får jag känslan att de håller sig undan från debatten.
Kanske siffrorna inte är så positiva :confused:
 
KnockOnWood skrev:
Tack Larsbj!

Det skulle faktiskt vara intressant att höra vad de som har/bor i "passivhus" har att säga.
Alltså när det gäller energiförbrukning, boendekomfort och sånt.
Och naturligtvis produktionskostnad för huset.

Men det verkar inte finnas många passivhusägare här.
På något sätt får jag känslan att de håller sig undan från debatten.
Kanske siffrorna inte är så positiva :confused:
Tror nog att dom flesta är nöjda, det är den uppfattningen jag fått. Det är klart att en del barnsjukdomar finns det säkert som tex tröga värmesystem och några med fuktproblem men det är ju lösbara problem.

Vi kommer bygga så det i det närmaste uppfyller passivhuskraven, då jag tycker att det är framtiden och blir i vårat fall marginellt dyrare.
Dessutom tror jag att energipriserna kommer att stiga (mer än annat) dom närmaste 50 åren vilket gör det ännu mer motiverat.

Bostads sektorn står för 40% av Sveriges energiförbrukning så det är ju ett av dom områden det finns bäst utsikter att spara energi.

Att det inte är så många passivhusägare här beror nog mest på att dom är få. Och kanske på att om man tycker nåt annat än att värmepumpar är det bästa så får man mycket mothugg ;)
 
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Vi har byggt ett standardhus med några enkla justeringar/tillval. Kostade ca 50 kkr mer än standardhuset, det sparar vi in på 10 år. Min egen energiberäkning inför bygget var ungefär hälften av den som husfirmans konsult gjorde, och vi ligger strax under den jag gjorde.

144 kvm på två plan med betongplatta och golvvärme i den. 4800 kWh fjärrvärme för värme och varmvatten + 2-3 kubik ved i kaminen i Dalarna första året Visserligen en mild vinter, men väldigt nära eller på passivhusprestanda (kan inte exakt hur många kWh/m2 som gäller, nån som vet?). Noggranhet/optimering och att förbättra de svagaste punkterna i ett standardhus tror jag är billiga/enkla lösningar som "bara" kräver lite kunskap och yrkesstolthet hos hantverkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.