Y
Har frågat tidigare och fick någon dyster analys att enda jag kunde göra var att ordna mer ljus.

Men nu gröpte jag ur trädet ordentligt så den får ljus i mängder.
Ändå så återkom problemet.

Kan jag inte spruta såpvatten eller något... :surprised:

Förövrigt ser vissa blad knottriga ut, som om de bränt sig på nesslor.
Samtidigt som de rullar ihop sig som en boll.

2012-06-16-19.15.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för träd? Titta inuti lövbollarna brukar sitta några larver, ägg eller bladlöss eller några andra krumelurer därinne som kanske kan få dig på rätt spår. Men såpvatten kan ju istort sett aldrig skada växten så det är ju en bra början.
 
Y
Äppleträd.

Har några till längre bort som också är lite drabbade.
Tror inte päronträdet är så drabbad dock, inte så att jag reagerat på det.
Stort område så det står inte intill varandra.
Mina vanliga träd är oskadda.

Äpplena ser vidriga ut de med sen, fyllda av svarta prickar, sen om det är mask eller ej det vet jag inte. Låter de falla ner på backen och klipper mos av dem med åkarn... Varit så i flera år.
 
Skulle på Äppelveckare (tror det heter så), har för mig att de "leker" när syrenen blommar och det verkar ju vara nu. Finns fällor för dessa gynnare hos typ plantagen/blomsterlandet eller liknande.
 
Ang. feromonfällor för äppelvecklare, så finns det de som menar att dessa bara skall användas för att kolla om det finns ett angrepp av äppelvecklare. Har själv provat dessa fällor i ett par år, men ej fått önskad effekt.
//Sven
 
Har du fått något i fällorna? Kan ju vara Rönnbärsmal också, de ger ungefär samma skador som äppelveckare men skall bara komma de år som rönnen blommmar dåligt. Har även läst att man skall linda kartong runt stammen på äppelträdet vid midsommar som man sedan plockar bort när det är riktigt kallt på vintern. Äppelveckarna skall tydligen lägga sig under kartongen (Vanligtvis övervintrar de i sprickor i barken) fö övervintring och dör när du tar bort kartongen mitt i smällkalla vintern.
 
Y
Hittade tillslut en som hänvisade till en sprutbart tips.
jag har princip bekämpning som hjälpa, men ska använda den i mitten av juli, men du kan gör nu på grund att dem ägg nu o vi ska dö sina bebisar i ägg,
En procent av bada såpan o rapsolja i fem liter vatten, vispa oljan o såpa till ett vit skum och blanda sedan i vatten o fylla de i en spruta och börja bespruta äpple , upprepa behandling ett par gångar.

Dock kanske det är svamp träden är drabbad av, men då borde väl päronträden bli det med?
 
Om bladen vecklar ihop sig så tyder det väl på äppelvecklare.
Vad får dig att tro att det skulle vara svamp? Vad för slags svamp? Skorv? Det finns äppleskorv och det finns päronskorv. Bara för att ett träd har ett angrepp så behöver inte de andra ha det.

Skorv ger fläckar på äpplets skal som försämrar deras lagringsegenskaper. Förstör inte äpplet inuti. Man kan mycket väl äta dom efter skalning eller koka mos. Äppelvecklaren gräver en stor ful gång i äpplet. Ofta bara ett ingångshål. Rönnbärsmal gör många små gångar. Flera ingångshål.

Om det är skorv så hjälper det att hålla trädkronan luftig. Skorvangreppet blir värre om sommaren är regnig.

Ett bra sätt att hålla insektsangrepp i schack är att sätta upp många fågelholkar i trädgården.

Om det ska vara någon mening med att spruta något medel så är det en god idé att veta vad det är för ett slags angrepp.
 
Redigerat:
Y
Tidigare analys via forumet har folk pekat på svamp... Dels har jag inget minne av att märkena i äpplena har varit djupa, mer ytliga.

När jag nu såg fotona på larvar i äpplen osv så är det inget jag känner igen.

Inför iår så gröpte jag ur kronan ordentligt så den blev en öppen ring... och gallrade grenarna med.


Vet inte riktigt vilken äpplesort detta är men tycker de inte verkar utvecklas att bli stora som normala äpplen.
 
Har inga tips för bladen men det är aldrig bra att låta nedfallna äpplen ligga kvar runt trädet och förmultna. (Även om du kör sönder dem med klipparen) De är ett utmärkt ställe för svamp och annat otyg att växa på.
 
Om skadorna är ytliga så är det nog skorv. Tyvärr är vissa äppelsorter mera mottagliga än andra. Tror inte det finns något bekämpningsmedel som är godkänt i hemträdgårdar. Att skapa en luftig krona är ett sätt, men beskär man för mycket så svarar trädet å andra sidan med att skicka upp massor med vattenskott, och det är inte heller så bra......
http://www.karnhuset.com/Appelskola/appelskola.htm
Du får skrolla ner en bit för att hitta info om skorv.

Jag tror inte det är så farligt att inte samla upp äpplena. Mitt intryck är att de försvinner ganska snabbt efter att man kört över med gräsklipparen. Svårt att tro att någonting finns kvar efter vintern. Viktigt att du klipper sönder alla bladen sent på hösten så att maskarna kan dra ner bitarna i jorden.
 
Redigerat:
Y
Jag beskar det hårdast drabbade trädet förra året. Blev inte bättre.

Beskar mycket mer iår, och jag beskar även dom mindre träden längre bort, rejält.
Och jag har flyttat bort en stor rishög som kan varit en bidragande orsak.

Sommaren är nu här. Det hårdast drabbade trädet upplever jag inte ha blivit bättre.

Samma mörka fläckar. Kanske inte lika mycket, men dom finns. Trädet ser tråkigt ut. Äppelträdet kanske är 25år.
Endel mossa på stammen och grenarna. Trots att jag beskar mycket för få in solen.
20140607_151403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser jag på det vanliga icke-frukt-trädet intill så finns enstaka ätna löv. Men inte fläckar eller att dom knyter sig likt våra nävar.
20140607_151244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går jag vidare till päronträdet så ser det relativt okej ut, lite småskador på löven även där men inte allvarligt.

Sen, långt bort har jag mina låga och riktigt gamla äppleträd som jag beskar till att nästan bli stammarna kvar.
Så har dom endel skador på löven, ej bruna fläckar. Men enstaka börjar knyta sig som knytnäven.
Höga päronträdet som är nära inpå ser oskadd ut
20140607_151113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst längst bort för sig själv så har jag det yngsta äppelträdet, som kanske precis har blommat ut sina nya blad så jag kanske blir lurad, men tycker trädet ser hårt drabbad ut. Med blad som inte är utsträckta och som varit salladsbord åt småkryp.
20140607_150917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Får se hur frukterna blir sen, dessa brukar ju ha svarta kratrar i sig. Inte alls tilltalande att äta på. Likt bladen i första inlägget.


Nu 2 år senare så kanske det har kommit någon käck produkt som jag kan spraya på?


Kikade nu på den sistnämnde länken.
ronnbarsmal.jpg
Sådär känner jag att mina äpplen serut...
Ondskefulla Rönnbärsmalen.. Superkemikalie mot denna tack. :cool:
I ett lyckat norskt försök under ledning av Gunnhild Jaastad på Planteforsk Ullensvang har man använt rapsolja. I ett annat framgångsrikt försök på Åland hösten 2001 använde man solrosolja. Forskarna har funnit att även spinnkvalster och bladlöss drabbas av oljan medan däremot nyttodjuren klarar sig om bara oljekoncentrationen hålls nere, under 4 procent. I de nämnda försöken var koncentrationen 2 procent.

[EDIT]
Nu när jag gick åt helt annat håll, bort från fruktträden, fast mot rishögens nya plats,så märkte jag att ett av dom närmsta träden där hade väldigt många löv som kryp har ätit utav (ej mörka fläckar)
- En slump? Eller är rishögen orsaken till allt ont?
 
Redigerat:
Just i år är det extremt mycket larver som äter av bladen.
 
Yrrol skrev:
Jag beskar det hårdast drabbade trädet förra året. Blev inte bättre.

Beskar mycket mer iår, och jag beskar även dom mindre träden längre bort, rejält.
Och jag har flyttat bort en stor rishög som kan varit en bidragande orsak.

Sommaren är nu här. Det hårdast drabbade trädet upplever jag inte ha blivit bättre.

Samma mörka fläckar. Kanske inte lika mycket, men dom finns. Trädet ser tråkigt ut. Äppelträdet kanske är 25år.
Endel mossa på stammen och grenarna. Trots att jag beskar mycket för få in solen.

Går jag vidare till päronträdet så ser det relativt okej ut, lite småskador på löven även där men inte allvarligt.

Sen, långt bort har jag mina låga och riktigt gamla äppleträd som jag beskar till att nästan bli stammarna kvar.
Att radikalbeskära sina träd för att att få bukt med insektsangrepp är ungefär som om du skulle amputera ett ben för att bota din snuva. :) Helt meningslöst! Träden försvagas och klarar sämre av att insekterna äter upp bladen, snittytorna efter beskärningen kan bli inkörsport till svampsjukdomar såsom kräfta.

Om man har en tät krona så motverkas skorv genom att man glesar ut kronan. Så långt är det rätt tänkt. (Tveksamt dock om utglesning av kronan har någon effekt mot insekter!)Att däremot stympa trädet genom att skära bort allting utom stammarna är någonting helt annat! Träden kämpar nu för sin överlevnad och kommer att producera en skog av vattenskott och troligtvis inga äpplen.

Varför inte pröva sätta upp holkar för småfåglar i stället?
 
Y
har holkar, och fladdermöss. fast tja, kanske skulle utöka med fler holkar. :)
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.