Jag har just sågat ur hål för både diskho och spishäll i vår nya bänkskiva i laminat. Innan montering av diskho bör man ju täta sågkanterna för att färhindra fuktskador.

Vad bör användas, klarlack eller silikon? Eller t.o.m. både och?

Och ska man även täta sågkanterna där spishällen monteras?


 
Gucka dit ett lager transparent silikon med fingret. På ursågningen vid spisen känns det lite overkill, men å andra sidan så tar det ju inte mer än 34 sekunder att täta där också så varför inte!
 
tvivlar på att silikonet biter sig fast i den sågade spånskivekanten. Själv har jag aldrig funderat över problemen som kan uppstå, men det ligger en hel del i det, om man inte får tätningslisten att ligga dikt an skiva/diskho-spishäll. Varför inte dra ett varv med byggtejpen, en 10mm in från sågkanten och ned under skivan, för att skydda laminatet från att svälla upp, om det kommer in någon vätska.

Ps. känner alltid en viss oro när jag sågar upp de skivorna då man sågar från undersidan, m a o det gäller att ha mätat rätt ::)
 
Silikonet biter. Borsta bort sågdammet först bara.
 
saturnus2 skrev:
Ps. känner alltid en viss oro när jag sågar upp de skivorna då man sågar från undersidan, m a o det gäller att ha mätat rätt ::)
Mmmm, man var allt lite orolig när sågningen började men både häll och diskho sitter perfekt nu! Puuh.... :)

ACME skrev:
Gucka dit ett lager transparent silikon med fingret. På ursågningen vid spisen känns det lite overkill, men å andra sidan så tar det ju inte mer än 34 sekunder att täta där också så varför inte!
Ok, kanske lutar åt silikon. Men på LG:s (laminattillverkarens) produktinfo rekommenderar de klarlack medan t.ex. IKEA säger silikon...

Ingen som använder klarlack till tätning?

 
Du kan stryka på nästan vilken färg/lack som hellst, det handlar ju om att täta ytan och det gör de flesta färger och lacker. Det är enklare att få en flytande behandling att krypa in och täta överallt på ytan än med silicon, men silicon fungerar bra om du är säker på att du täcker hela ytan.
 
Trivia skrev:
Du kan stryka på nästan vilken färg/lack som hellst, det handlar ju om att täta ytan och det gör de flesta färger och lacker. Det är enklare att få en flytande behandling att krypa in och täta överallt på ytan än med silicon, men silicon fungerar bra om du är säker på att du täcker hela ytan.
OK, låter bra.

Men vad säger ni om sågkanten i hålet för spishällen? Behöver det fukttätas? Kommer värmeutvecklingen från spishällen ställa till nåt om man lackerar eller om man använder silikon?
 
Jag skulle strunta i att behandla hålet för hällen.
 
T Trivia skrev:
Jag skulle strunta i att behandla hålet för hällen.
gammal tråd men jag står själv inför detta och praxis är väl aluminium tejp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.