Hej.

Håller på och budar på ett hus.
Undrar om man kan be säljaren åtgärda trasiga saker i huset innan inflytt.
Eller köper man i befintligt skick och måste åtgärda själv.

Parketten i vardagsrummet är i väldigt dåligt skick och måste slipas och lackas om.
Det kanske man inte kan be dom göra.
Men en fuktskada innanför altandörren (troligtvis blöta skor) har gjort att en
planka där är trasig, krymt ihop och rest sig och är mjuk.
Kan man be dom åtgärda det.
Eller måste man fixa sånt själv.

Är det annorlunda om tex spis eller kyl eller handfat är trasigt??

/Helena
 
Jag menar väl när jag säger detta. Du måste läsa på vad det innebär att köpa hus! Och svar på dina frågor. Du köper huset som det är! Går något sönder efterkontraktskriv fram till ni tar över är det dock säljaren som ska fixa det. Men det är ofta bättre att försöka få till litet prisavdrag istället för att de ställer dit en gamal spis t.ex. Men nu under budgivning är det skicket på huset som bestämmer priset ! Inte hur huset kan bli, isåfall kan man ju kräva ny dränering nytt tak nya ytskickt eftersom man tycker det är lite nedgånget!
 
tekniskt sett är det ett bostadsrättshus. Dvs bostadsrättsföreningen har ansvar för husstomme och allt yttre.
Vi har ansvar för det inre.
Jag undrar bara VAD som kan räknas som ett FEL som säljaren bör åtgärda?
OM men trasig planka i ett golv som beror på fuktskada är ett sånt exempel.
Räknar inte alls med att de ska slipa OM hela golvet för att det är gammalt.
 
musikhelle skrev:
tekniskt sett är det ett bostadsrättshus. Dvs bostadsrättsföreningen har ansvar för husstomme och allt yttre.
Vi har ansvar för det inre.
Jag undrar bara VAD som kan räknas som ett FEL som säljaren bör åtgärda?
OM men trasig planka i ett golv som beror på fuktskada är ett sånt exempel.
Räknar inte alls med att de ska slipa OM hela golvet för att det är gammalt.
Sorry missade bostadsrätt men jag tror samma regler gäller där. Men de finns de som kan detta bättre på forumet så vi låter de komma in och hjälpa oss istället för att jag spekulerar :)
 
Be säljaren att fixa kan man alltid göra, men säljaren måste inte gå med på det. Så länge vi pratar ytskikt kan säljaren sälja huset i hur dåligt skick som helst. Däremot är det troligt att budgivningen stannar på en lägre nivå då.
 
Allt sådant är en förhandlingsfråga, åtgärd eller sänkning av priset, hur långt vågar man gå innan säljaren väljer en annan köpare?

Fundering: är det tak över altandörren? Om inte så kan det ju vara regn som gjort det, det är ju inte helt ovanligt att altandörrar står öppna på sommaren så att det regnar in när man inte riktigt hänger med.
 
Det är som sagt en förhandlingsfråga. Du kan alltid villkora ditt bud med att säljaren skall åtgärda Fel1, Fel2 osv. Men vill inte säljaren göra det så säljer han till ngn. annan.

Det är normalt sett sämre att låta säljaren åtgärda ex. ett repigt golv, än att själv betala lite mindre och sedna på egen bekostnad åtgärda.

Om säljaren åtgärdar så har du i praktiken ingen kontroll över hur bra det blir gjort, eller ens om säljaren helt struntar i åtgärd. Det vore i så fall ett avtalsbrott, men det är väldigt struligt för dig som köpare att "beivra" ett sådant avatlsbrott. När säljaren låter bli att åtgärda på ett bra sätt (=dyrt), så är du bunden av avtalet att fullfölja affären.
 
  • Gilla
Elmud och 1 till
  • Laddar…
S
musikhelle skrev:
tekniskt sett är det ett bostadsrättshus. Dvs bostadsrättsföreningen har ansvar för husstomme och allt yttre.
Vi har ansvar för det inre.
Jag undrar bara VAD som kan räknas som ett FEL som säljaren bör åtgärda?
OM men trasig planka i ett golv som beror på fuktskada är ett sånt exempel.
Räknar inte alls med att de ska slipa OM hela golvet för att det är gammalt.
tycker du får ner priset istället och renoverar själv.
 
Du vet ju hur det ser ut och budar efter det, du får ju isf ta in det i dina beräkningar att golvet behöver läggas om och lägga ditt bud efter det.

Men visst kan du lägga ett bud med krav på att säljaren ska fixa golvet innan köp. Och det då är upp till honom om han accepterar ditt bud. Men att vinna budgivningen och sen komma med krav på att han ska fixa eller dra ner priset anser jag helt fel. Som sagt vet du ju hur golvet ser ut innan du budar.

Det man kan dra ner priset på efter vunnen budgivning är enligt mig "dolda" fel som du eller en besiktningsman hittar vid en större undersökning av huset. Fast det skadar ändå inte att försöka, säljaren kan ju faktiskt gå med på det.
 
Redigerat:
Om köparen kommer till mig som säljare och begär att golvet ska slipas så svara jag med att höja priset med vad det kostar att åtgärda.

Om jag är köpare så säger jag till säljaren att golvet är väldigt slitet, jag betalar inte mer än så här så jag har råd att slipa om golvet.

Sedan finns de som då trasslar till det och ger högre bud och då kan man ju begära vadsomhelst, någon affär blir det inte.

Köp BR och ordna med golvet själva, En Quick fix av säljaren blir inte bra.

Protte
 
Om alla "felen" fanns där vid en visning, så bjöd du faktiskt på huset som skicket var vid visningen.

Så jag som säljare skulle höja priset om du som köpare kom och sa att du inte vill köpa om X eller X är åtgärdat.
 
Hus och bostadsrätter köps i befintligt skick.
 
musikhelle skrev:
tekniskt sett är det ett bostadsrättshus. Dvs bostadsrättsföreningen har ansvar för husstomme och allt yttre.
Vi har ansvar för det inre.
Jag undrar bara VAD som kan räknas som ett FEL som säljaren bör åtgärda?
OM men trasig planka i ett golv som beror på fuktskada är ett sånt exempel.
Räknar inte alls med att de ska slipa OM hela golvet för att det är gammalt.
I den här situationen finns det ingenting som räknas som fel som säljaren bör åtgärda. Du köper huset som det är, och därför bjuder du så mycket du tycker det är värt.

Jag misstänker att du tänker på "Dolda fel", som är nånting helt annat. Det är fel som inte gått att förutse och som inte kunnat upptäckas vid en grundlig besiktning. I de fallen kan säljaren bli tvungen att åtgärda, eller vanligare kompensera köparen ekonomiskt. Men det är alltid fel som upptäcks EFTER köpet. Fel som du känner till FÖRE köpet räknas inte in här.

Men detta gäller endast fastigheter. Begreppet Dolda fel finns inte vid bostadsrätter.
 
Jag får nog laga plankan själv.
Budgivningen har varit intensiv ÄVEN om det finns saker som måste renoveras.

Den är uppe i 365 000 kr ÖVER utgångspris nu.

Gäller inte dolda fel på bostadsrätt tex om det skulle vara fuktskada i badrummet
som upptäcks när man flyttat in?
 
Kanske är viktigare att läsa igenom föreningens ekonomi istället för att se hur golvet i lägenheten är? Hur är det med avskrivningar? Hur ser underhållsplanen ut för de kommande 10 åren? Hur mycket lån sitter föreningen på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.