Hej,

Ska sänka taket i badrummet och vill installera LED spottar ifrån Hide a Lite. Idag sitter en takbelysning samt belysning över handfatet. Båda armaturerna har 230 matning.
Det sitter en kronbrytare för att styra dessa armaturer.

Vill ha kvar kronbrytaren och sätta dit en fjäder på en av tryckknapparna som ska styra nya spottarna. Den andra knappen ska styra belysningen ovanför handfatet.

Till spottarna vill jag helst använda en Jolly Micro men undrar om det funkar att koppla in det i en kronbrytare där en av knapparna ska styra armaturen ovanför handfatet som kräver 230 matning?

Någon som vet?
 
Kör med t.ex. Hide a lite Comfort G2 IP44, till den ingår det drivdon så 230V fram till varje spott bara. Sedan en dosdimmer bakom tryckknappen för att få den återfjädrande dimmerfunktionen.

//Patrik
 
Ok, nu så hade jag tänk ha Hide a Lite multi 1202 LED. Hur löser jag det då?
 
Då måste du sätta ett drivdon någon annanstans. I en garderob, vid elcentralen, bakom en hilalucka någonstans eller dyl. Det ska även gå att sätta en kopplingsdosa med två stycken Vadsbo LCC9 som man seriekopplar för att få 18W, om det räcker med det.

//Patrik
 
Normalt sätt hade jag velat använda mig av en Jolly Pro för att koppla in spottarna på och då kan man ju dra en tändtråd till en av knapparna på kronbrytaren. Problemet är att Jolly Pro är så bred i själva måttet att jag inte nog kommer att få in den efter att ha fräst ut hålet för spottarna. Därför min fråga.
 
Jo, det stämmer att det inte kommer gå. Då är det att göra på något av dom sätten jag nämnde, finns inget annat sätt med 1202 multi, tyvärr. Det är för övrigt sjukt snygga spottar!

//Patrik
 
Om du menar multi 1202 så håller jag med dig att de är snygga. Installerade sådana åt en vän och det blev riktigt bra och gav ett fint varmt sken
 
Jag sänkte taket 45mm och monterade dessa 1202or. Jag gjorde ett doshål där jag satt en lös kopplingsdosa Innan takgipset skruvades dit med flexslangar till varje LED. Dosan kan skjutas åt sidan så kan man stoppa upp Jolly Pro via hålet och koppla in allt i dosan. Ett täcklock håller sedan dosan på plats. En kompromiss men med åtkomlighet till trafona. Och dosan behöver inte sitta mitt i taket.
001-_DSC6904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
dunderhonung
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Jag sänkte taket 45mm och monterade dessa 1202or. Jag gjorde ett doshål där jag satt en lös kopplingsdosa Innan takgipset skruvades dit med flexslangar till varje LED. Dosan kan skjutas åt sidan så kan man stoppa upp Jolly Pro via hålet och koppla in allt i dosan. Ett täcklock håller sedan dosan på plats. En kompromiss men med åtkomlighet till trafona. Och dosan behöver inte sitta mitt i taket.
[bild]
Du skulle ha spridit ut dom lite mer, nu har du 4 st spottar i "mitten" av taket.
Man ska aldrig räkna med samma avstånd mellan spottar, då blir det så.

//Patrik
 
Du måste skaffa en dubbeltrapp istället för kronbrytaren för att separera starkströmmen i ena knappen från impulssignalen till trafon i den andra.
 
...vilket man inte får göra i en dubbeltrapp. Vi pratar alltså här om Jolly Micro som har en potentialfri tryckknappsingång på sekundärsidan som alltså inte får blandas ihop med primärsidans 230 V. Det räcker inte med en dubbeltrapp för dessa håller inte nödvändig isolation mellan de två kretsarna, varav alltså den ena är SELV med höga krav på isolation.

Jolly Maxi m.fl har däremot en tryckknappsingång på primärsidan vilket gör den betydligt enklare att installera (om man bortser från den fysiska storleken på själva drivdonet), och där kronbrytaren kan behållas.

Ingen som reagerat på Bennos lösning med en lös och rörlig dosa som tillåter att drivdonet puttas in bredvid dosan? Finns det verkligen inte bättre materiel på marknaden som tillåter en vettig placering av drivdonen!?!?!? Det finns t.ex pungdosor och extra djupa takdosor.
 
Ja, det finns absolut bättre lösningar än att flytta på en dosa.

//Patrik
 
En Hilalucka tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.