Hej.

VI håller på att buda på ett bostadsrättshus.
Har försökt få fram svar på frågor om huset genom mäklaren
men får tvetydiga svar tillbaka.
Och om jag skickar en följdfråga på vad säljaren egentligen menar så
tar det evigheter innan jag får svar tillbaka och då har svaret
varit sådant att jag vill ställa en direkt fråga till säljaren direkt.

Får man inte prata med säljaren direkt? Måste allt gå genom mäklaren??
Har just nu lagt högsta budet men vill inte köpa innan jag fått bättre svar.

Saken gäller myror.
De har en riktig myrinvasion på framsidan av huset runt förrådet (som är ett fristående litet hus)
Det är ca 2,5 meter från ytterdörren på bostadshuset.
Där kryllar det av myror. De har satt ut myrdosa och myrrat.
men på 1,5 veckor sen vi var där på visning så är det lika mycket kvar.dvs verkar ej hjälpa nämnvärt.

Frågade mäklaren om säljaren har haft problemet länge, om de har haft myror i huset eller
myror även på altanen på baksidan.
Fick svar av mäklaren att säljaren säger att de har inte haft myror inomhus eller på altanen på baksidan, BARA problem på framsidan.

I förrgår gick vi dit för att undersöka huset (som man bör eftersom vi har undersökningsplikt).
Det första jag får se är en myra INNE på övervåningen och att de har myrrat på baksidan längs ena altankanten mot plattorna och där är det också myror.
Då känns det ju som att säljaren ljuger.

Mäklaren (som var där när vi undersökte huset) sa då bara att jag måste gå på vad säljaren säger att de inte har haft problem inne och
att bor man i ett hus så får man stå ut med myror.

Jag vill fråga säljaren direkt. Känns som de inte svarar sanningsenligt.
Vet inte om de har andra skadedjur i huset. De säger att de inte haft problem men det verkar ju
uppenbarligen som deras benämning med "problem" kanske är en annan än min.

Den bostaden jag har nu var nämligen FULL med hundratals silverfiskar i när jag flyttade in.
Hade frågat säljaren men de sa inget om det.
Fick ta dit Anticimex som sprutade 5-6 gånger under en period på 6 månader.
Fick varje kväll gå runt i alla rum och plocka upp halvdöda silverfiskar som låg läggs golvlisterna.
Det vill jag inte vara med om igen.

Får man inte prata med säljarna direkt? Får ju inget vettigt svar av mäklaren.

/Helena
 
Du kan ju förklara för mäklaren att det är ett villkor från dig att få tala med säljaren direkt om du ska fortsätta med affären. Förutsatt, förstås, att du tänker dra dig ur om du inte får tillfredsställande svar på dina frågor.
Vissa säljare vill inte ha direkt kontakt med köparen varken innan eller efter kontraktskrivningen och det får man acceptera.
 
Jag drar mig ur om SVARET jag får ej är tillfredsställande dvs om svaret blir att de har haft problem med djur även inne. OM jag får något svar.
Men det är ju risk att jag ryker om jag sätter upp ett villkor att jag vill prata direkt med säljaren.
Då vill väl säljaren sälja till den som inte ställer några frågor dvs
inte krånglar. Även om de har lägre bud.
Budgivningen är ju inte klar än heller
 
Varför inte ta reda på numret o ringa personen? Eller knacka på :)
 
Säljare kan ju välja att låta mäklare ta alla frågor, det är ju en anledning att ha mäklare.

Sen är frågan vilken nytta du har av svaret från säljare? Om säljare säger att de inte har haft myror inne och du köper huset men det sen faktiskt ÄR myror inne så är du ju inte gladare för det och sk. "dolt fel" kan myror inne inte vara med så mycket som indikerar att den risken finns, så räkna inte med någon ersättning.

Jag hade gjort antagandet att det finns myror inne och lagt budet med det i åtanke.
 
D09
Tror du vet svaret redan

Sen tycker jag du ska gå på din magkänsla/ vad du ser.

Inte på vad säljaren/ mäklaren säger.

Mäklaren / säljaren uttrycker ju att myror får man räkna med om man bor i ett hus.

Då är det ju inget problem eller att dom ljuger.

Bara en annan uppfattning av problemet.
 
musikhelle skrev:
Jag drar mig ur om SVARET jag får ej är tillfredsställande dvs om svaret blir att de har haft problem med djur även inne. OM jag får något svar.
Men det är ju risk att jag ryker om jag sätter upp ett villkor att jag vill prata direkt med säljaren.
Då vill väl säljaren sälja till den som inte ställer några frågor dvs
inte krånglar. Även om de har lägre bud.
Budgivningen är ju inte klar än heller
Ja?
Det är ju därför DU måste bestämma om detta är viktigt eller ej. Du kan inte kräva detta, utan bara be om det och hoppas på en bra reaktion.
Å andra sidan så kan du ju se det som så att ifall de vägrar så får du utgå ifrån att det finns ett problem. Lägg då ditt bud därefter.
Om de går med på det så vet jag å andra sidan inte heller om det spelar någon roll. De kan säga att det inte är något problem och sedan står du där med myror ändå. Lägg ditt bud därefter.
Eller så får du svaret att det finns ett problem, vilket du redan verkar ha insett. Lägg ditt bud därefter.

Alltså: Utgå från att det finns ett myrproblem, utgående från vad du redan sett så kommer det aldrig att gå som "dolt fel" eller liknande (vad man nu talar om ang bostadsrätter) och lägg ditt bud därefter.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.