Vi hade enorma mängder nederbörd under några timmar igår kväll. Gräsmattan såg ut som en pool och ån nere på gärdet har aldrig varit så stor som den är idag.
Därför öppnade jag luckan till krypgrunden förut för att se hur det såg ut. Det är en obehandlad betongplatta. Hela plattan var blött och på några ställen var det små pölar på någon decimeter i diameter.
Behöver jag oroa mig? Taket (alltså husets golv) var torrt och fint. Det kändes fuktigt där nere men väggar och tak kändes som sagt torra och fina.
Huset är byggt -91 och den förra ägaren tyckte inte det behövdes rullas ut någon plast på plattan när jag frågade. Fast det kanske hade varit en bra idé?
Jag bifogar en bild som jag tog förut. uploadfromtaptalk1402133245614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/edit
Den förra ägaren har proppat igen ventilerna med isolering. Det känns ju som att jag ska ta bort dem. Varför har han gjort det? Han var snickare och ventilationare så han borde ju veta vad han gör.
 
Redigerat:
Försök ta reda på hur vattnet kommer in, och stoppa det, tex genom dränering runt huset.
 
Så det är alltså inte ok att det kan bli blött i grunden efter tre timmars extremt regn? Något måste göras? Jag ska givetvis ner och titta efter lite mer "normalt" regn också.
Det har ju så vitt jag vet fungerar bra i mer än 20 år.
 
Jag hade valt att åtgärda, men är det bara nån enstaka gång kanske det inte är nån fara.

Kolla efter en vanlig regndag.

Vad är det för material i "taket" inne i krypgrunden ?
 
Någon slags svart tunn masonit. Direkt ovanför ligger isolering.
 
Det är inte omöjligt att kraftig nederbörd gör att vatten kommer in i krypgrunder. Är det extremt regn hinner ju inte ens dräneringen ta bort allt.
Att man har täppt igen ventilationen är ganska vanligt, finns många diskussioner om det är rätt eller fel, men har du markfukt är plast att föredra så den hålls kvar i backen och inte stiger uppåt.

Försök ta reda på vart vattnet kommer ifrån, om det är efter kanterna vid stuprännor eller dyligt
 
Nu har det gått några dagar och jag kröp ner i grunden igen.
Det verkar som att vattnet har kommit igenom ventilerna på ena långsidan och själva luckan in till grunden. Ventilerna sitter för långt ner (och under en altan) så när regnet kom lyckades inte dräneringen svälja allt vatten på den korta tiden.
Vi har aldrig tidigare haft en sån "pool" på gräsmattan som var då så jag tror inte såna mängder nederbörd är speciellt vanligt. Det finns en remsa med makadam mitt på gräsmattan och under där ligger en dräneringsslang.

Dock borde jag nog fixa till luckan, den sitter en bit ner i höjd jämfört med gräsmattan. Det är lite lera och jord precis innanför ingången så där har det nog kommit in regn och jord tidigare.
Tips på hur jag ska göra där?
2014-06-10 19.43.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog även en bild på ventilernas placering. Där finns nog inte så mycket att göra men jag tror som sagt att det var ett enstaka tillfälle som det kom vatten den vägen.
2014-06-10 19.43.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just det, jag har förstått att det är bra att stänga igen alla ventiler på sommaren till grunden men har just nu tagit bort isoleringen som stängde dem, annars vet jag inte hur jag ska få bort de små pölarna. Jag kommer titta ner igen om några dagar för att se om det har torkat upp något, annars åker jag väl på en avfuktare och får proppa ventilerna igen.
 
Du kan väl gräva bort en bit av gräsmattan vid luckan.
Gräv ner 5-10cm under kanten på luckan en rektangel framför i luckans storlek klä in kanterna med lite kantsten och fyll i med lite grus i hålet eller någon stenplatta.
Bara allt ligger under lucköppningen när du är klar..
 
Micro skrev:
Du kan väl gräva bort en bit av gräsmattan vid luckan.
Gräv ner 5-10cm under kanten på luckan en rektangel framför i luckans storlek klä in kanterna med lite kantsten och fyll i med lite grus i hålet eller någon stenplatta.
Bara allt ligger under lucköppningen när du är klar..
Bra tips, gräva ut framför hade jag redan tänkt göra men tänkte inte på att sätta sten framför "gropen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.