Hej!
Jag håller på och räknar på fallet i badrummet för framtida flytspackling.
Tänkte ha 10 mm/m i duschutrymmet och 5 mm i övriga badrummet. Är det lagom.
Golvärmen bygger 14 mm + täckning 10 mm.
Det blir ganska mycket bygghöjd på golvet och hade funderingen på att bara lägga täckning med 5 mm flytspackel in vid golbrunn (LK föreskriver 10 mm)
Vad är risken om jag gör så?
 
Har du spån golv så får du inte nog med böjstyvhet är det betong så är väl risken att spacklet spricker då vattenburen värmeslang rör sig rätt mycket
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
OK, då är det nog bäst att köra på en ordentlig täckning
Det konstiga är att mindre slang kräver mer täckning
jag har btg-bjälklag
 
det är för att du inte ska få ett "randigt" golv, alltså kallt varmt kallt varmt.
Mer massa sprider värmen bättre

Är så klart risk att spacklet spricker på spångolv också
 
Följdfråga i samma ämne:

Jag har cc30 bjälklag och skruvlimmad 22mm spånskiva.
Klinkers kan ju räknas med i värmespridande gods.

När man skriver att det är minst 12mm tjocklek på flytspacklet (vilket då blir vid brunnen).

Betyder det att det måste vara 12mm över (eller under) slangen, homogent flytspackelskikt.
Eller räknar man in slangens tjocklek i det? Pga fallet är man ju snart en bit över slangen ändå, och eftersom böjstyvheten i bjälklaget redan är uppfyllt (22mm spånskiva på cc30 bjälklag).

Jag kommer använda 2 slingor 12mm golvvärmeslang i ett badrum om 12kvm.
 
Beror nog lite på spackeltillverkaren med Ardex så ska det vara 12mm min över rörhjässa

När du har cc 300 vet jag faktiskt inte, men reglerna föreskriver ju bara 12mm min, ring å kolla med tillverkaren
 
Men ingen risk för sprickor på btg-bjälklag som jag har om jag primar?
Jag kan leva med sämre värmespridning runt golvbrunnen.
Får inte till 2,5 cm vid tröskeln så varje mm är värdefull.
 
Prima måste du oavsett...
Du måste nästan fråga spackeltillverkaren, endel väljer både hängslen och livrem och ska ha mycket över slangen, endel är inte så noga med tjockleken, om det beror på bättre spackel eller nåt annat vet jag inte
 
Ja som nino säger ring tillverkaren. De är oftast väldigt tillmötesgående även mot privatpersoner som ringer och frågar. Jag har själv frågat med gott resultat hos både Ardex, Mapei och Weber i samband med olika projekt här hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.