mycke_nu skrev:
Det är konstigt detta med alla myter som existerar runt elvärme.

Nu dödar vi samtliga myter på en gång:
He, He. Jag håller givetvis med men så många gånger som vi försökt döda dom här börjar jag misströsta lite. Börjar tro att dessa myter är fullständigt odödliga...
 
Alfredo skrev:
He, He. Jag håller givetvis med men så många gånger som vi försökt döda dom här börjar jag misströsta lite. Börjar tro att dessa myter är fullständigt odödliga...
Myter och myter...

Med lite sunt bondförnuft inser väl alla att ett top-of-the-line high tec el-element av senaste modell med dioder och allt är mycket effektivare än ett gammalt element från 1970-talet.

Eller :rolleyes:


OJ, jag glömde avslutningen: /SARC
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Med lite sunt bondförnuft inser väl alla att ett top-of-the-line high tec el-element av senaste modell med dioder och allt är mycket effektivare än ett gammalt element från 1970-talet.

Eller :rolleyes:
Och kan man styra dom med en app börjar nog effektiviteten krypa en bit över 100 procent strecket.

Eller :rolleyes:
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
banjoatte skrev:
Hej
Vi tittar på ett hus från 1960. Men vi tycker att kostnaden för uppvärmning är lite hög. 22368 per år plus el 5748. Huset värms av en Klafreström, 1964) med elkasett samt braskamin och luft/luftvärmepump. Oljan är borta. 3-glas isoler & 2-glas kopplade fönster. Boyta 124 kvadrat biyta 100. Huset är enplans med källare.
Finns det något bättre sätt att sänka uppvärmingskostnaderna. Finns det mer energisnåla elpannor. Kan man sätta på en pelletsbrännare på pannan? Etc
’ideer efterlyses.
Hej! Då det är delvis vattenburen värme skulle jag övervägt att skrota elpannan+pumpen och konvertera till vattenburen bergvärme. Med sådana kostnader bör investeringen betala tillbaka sig själv på kortare tid än vanliga "tio år".

Budgetera gärna 120' extra i huspriset och se hur det ser ut då.
 
KnockOnWood skrev:
Myter och myter...

Med lite sunt bondförnuft inser väl alla att ett top-of-the-line high tec el-element av senaste modell med dioder och allt är mycket effektivare än ett gammalt element från 1970-talet.

Eller :rolleyes:


OJ, jag glömde avslutningen: /SARC
Hehe.
Ibland verkar man dock helt glömma bort att även elektroniken som styr systemet skall vara energieffektiv och sätter dit en nätdel anno 1942 och en spänningsomvandlare från 1968 vilket gör att om uppgiften är att styra ett värmeelement så har verkningsgraden minskat en hel del iom att styrningen slösar bort energi året runt, även när värmen är av, istället för den gamla mekaniska termostaten som inte drog nån energi alls.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Är den där elpannan och eventuell acktank ordentligt isolerade? Är värmesystemet ordentligt injusterat? Hur varmt har man haft det i huset? Hur mycket har de eldat? Hur bra är luft/luftvärmepumpen?

Idag finns luft/luftvärmepumpar med 8 ggr lägre investeringskostnad jämfört med bergvärme men som ändå har riktigt bra årsvärmefaktor. Går det att byta ut den befintliga mot en effektivare modell och låta den stå för en större del av värmebehovet (planlösning? flytta värme mellan planen?) så kan man med en låg investering sänka driftskostnaden.

Sen är det såklart alltid intressant att sänka energibehovet, särskilt på lång sikt.

PS. Resistiva element har i sig 100% verkningsgrad. En elpanna består av mer än resistiva element. En dåligt isolerad elpanna med energislösande styrenhet har inte 100% verkningsgrad.
 
Om du lånar 100.000 och sätter in en pelletspanna, vad blir årsräntan då? Kanske 3000. Du sparar pengar från första dan.
Luft-luft är bara bra om du har öppen planlösning, det blir varmt på ett ställe. Och duschvattnet blir inte varmt.
Bergvärme är dyrt och kan kräva nya element. Dessutom är det el trots allt och knappast EKO, även om apparaten här ett grönt löv tryckt på.
Du har pannrum och skorsten, huset är antagligen byggt för att ha varm skorsten som hjälp med ventilation, elementen är antagligen små. Jag hade kört på pellets.
 
Göran.W
En ny elpanna sänker inte förbrukningen.
Det billigaste sättet att få ner förbrukningen är att installera 1 eller 2 luft\luft värmepumpar beroende på plan lösningen.
Då sänker man förbrukningen till kanske 13-15 tusen kr om året.
Att installera en separat varmvatten beredera istället för att producera varmvattnet i pannan som det troligen görs i dag kan nog spara upp mot en 2000 kr om året.

Allternativ 2 är bergvärme för runt 120k plus byten eventuellt byte av elementen.

Personligen tycker jag inte 22k i uppvärmning om året är så farligt för det är ju inte ens 2000 kr i månaden utslaget på ett år.
Är huset billigt i sig så den totala kostnaden blir låg per månad kanske man kan avvakta ett tag.
Jag avvaktar än efter 8:a år :) men då betalar jag inte mer än 1500 kr på mitt lån inkl amortering på dryga 300 kr
Man får se till total kostnaden och vad det kostar att få ner kostnaden.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker 22000 kr/år för 124kvm + 100kvm är en ganska bra kostnad?! Vi har fjärrvärme, 90kvm boarea och 90kvm delvis uppvärmd källare för ca 25000 kr/år. Huset byggt 1965.
 
Göran.W
Jag tycker med den är helt ok.
Man ska jämföra med vad en lägenhet på 124 kvm kostar i månaden för att få sig en bild av var man ligger sen ska man lägga på en slant till sin total kostnad för underhåll.
Man ska inte stirra sig blind på uppvärmnings kostnaden utan räkna fram total kostnaden för att se var man landar.
 
Utan att veta hur källaren är konstruerad, skulle jag satsa på öppen låga. DVS bränna något i källaren. Skälet är att du får luftbyten av förbränningen, värme i källaren som bidrar till bättre klimat i källaren/ huset som helhet.
Vet inget om din panna men jag har konverterat en gammal kombipanna CTC 965 (ved, olja, el) till pellets och det fungerade bra, dock så var verkningsgraden lägre än en riktig pelletspanna. Men halva uppvärmningskostnaden fick jag mot direktel.

Det enkla alternativet är bergvärme förstås, men betänk att det kan sitta ett värmesystem i huset (element, rör) som är avsett för höga temperaturer (80c). Då tappar bergvärmen effekt om den ska trycka upp till dessa temperaturer. Optimala är bergvärme och golvvärme.
 
Jag undrar vad du har för värden på elpannan respektive luftvärmepumpen?
Är de på något sätt ihopkopplade elelr helt fristående från varandra?

Jag skulle personligen satsa på att testa en vinter att bara stänga av värmen i elpannan och slå på den bara när det behövs tillskottsvärme, alternativt sätta den på en rumstemperatur på 16-18 grader eller nåt sånt och luftvärmepumpen 2-3 grader högre.

Eventuella åtgärder i pannrummet får då bero på vad vinterns test utvisar av behov av tillskottsvärme från elpannan.


Jag bor i villa på 160 kvm, värms i första hand med luftvärmepump, har el-element som sätts på när det behövs, dvs omkring -15 eller kallare. Elementen i matsalen har vi inte haft på sedan vi tog bort dörren dit för 10 år sedan, däremot används de i sovrummen lite oftare, då de ju blir utkylda om man sover med stängd dörr.

Nu funderar jag dock på att installera solceller, 50 kvm eller så, eftersom vi ändå behöver byta vårt 40 år gamla plåttak. Då kommer de att få driva luftvärmepumpen, samt någon sorts kyl/fläktanläggning till övervåningen och datarummet.
 
Y
Hos dåvarande tjejen så fick jag ner hennes elräkning med över 1000kr i månaden genom att serva värmeväxlaren+stänga av elpatronen i denna samt ställa ner elradiatorerna så dom bara skulle gå in och stötta vid hastiga kallras som hennes luft/värmefläkt inte mäktade med att täckaupp.

Många låter sina aggregat bara gå och gå men man behöver kikaöver dom ibland också så inte hakatupp sig eller har täta filter osv.

Sen är felaktig ventilation en bov också. Känsligt med ventilation. Fast i ett hus från 1960 så kanske det är självdrag men även där så kan det ju vara öppningar som kanske bör ha tallriksventil med mera.

Och så får man inte glömma, att gå från 21 till 22 inomhusgrader vill jag minnas göra 5-7procent ökning på förbrukningen.
 
Redigerat:
Låt oss nu spara någon myt.. nej bevars. Faktum är dock att alla nya fjärravlästa elmätare (Echelon, Landis & Gyr m.fl.) mäter även skenbar effekt. Sedan beror det helt på ditt nätbolag om de *visar* den uppmätta skenbara effekten, dessa mätare kan även omprogrammeras på distans. Skenbar effekt är (än så länge?) inte en betalningsgrund för privatkunder, industrin med sitt avsevärt billigare elpris betalar även för skenbar effekt. Följaktligen används andra lösningar, många företag med stor induktiv belastning använder t.ex. kompensatinskondensatorer för att motverka den induktiva skeneffekten.

M.v.h, Rolle, distributionsnätsmontör
 
onkelrolle skrev:
Faktum är dock att alla nya fjärravlästa elmätare (Echelon, Landis & Gyr m.fl.) mäter även skenbar effekt.
Det är väl ganska naturligt eftersom det är lättare att mäta den skenbara effekten än den aktiva. Det ändrar dock inte på det faktum att effektfaktorn på elvärme i varje praktiskt sammanhang kan antas vara lika med ett. På det hela taget är det väl ganska få stora induktiva laster i ett hushåll. Har man vattenpump så är den induktiv. En on off-värmepump är induktiv. Annars är nog dammsugaren den största induktiva last man har i hemmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.