Hejsan! Häromdagen fick jag snilleblixten att ett avskilt hemmakontor, ja det kunde ju faktiskt gå att lösa genom att bygga en friggebod på tomten! Har blivit många timmar av påläsande sedan dess och mer lär det bli. Vilken (rolig) djungel! :)

Stugan kommer huvudsakligen användas 8-18, fem dagar i veckan, året om. Den kommer säkert också att fungera som gäststuga någon gång ibland, men det handlar om enstaka tillfällen om året.

Så här går mina väldigt tidiga tankar kring projektet än så länge:

  • 15m2 vinterbonad
  • Funkisstil, inte helt olikt Rosenlund 15 (men inte skjutfönster osv).
  • Satsa på stora fasta fönster fram och så rejäl takhöjd som möjligt fram (därav funkis med sluttande tak bakåt). Dörr fram.
  • Fasta 3-glasfönster från lågprishandlare (Skånska eller någon annan) med bra u-värde (~1.0?). Ordentlig dörr. Ett litet öppningsbart sidofönster.
  • Massivt trägolv (21mm?)
  • Bygga med lösvirke
  • Ta in en snickare eller händig(a) fixarpolare för att leda bygget, hjälpa till själv med allt möjligt. Eventuellt kanske ta en mer aktiv roll i bygget istället om jag känner mig tillräckligt säker (det är jag definitivt inte i dagsläget).
  • Inget vatten eller avlopp (det kanske är självklart i sammanhanget).
  • Uppvärmning via ett eller två el-element (återstår att se vilken typ). Gärna med smart reglering och ännu hellre med möjlighet till avancerad egen programmering.
  • Enklast möjligast elinstallation. Finns redan el utdraget till en lyktstolpe (som ska väck) på tomten halvvägs ut till dit stugan ska stå. Den elkabeln ska förlängas 3-5 meter till för att nå stugan. Behöver ha ett eller två stickuttag i stugan vid golvnivå, that's it. Ingen fast belysning (kommer ha golv- och skrivbordslampa).
  • Bra isolerat för ändamålet
  • Budget: Ej satt ännu. Prisvärt men inte dumsnålt. Ska jag dra till med något så max 90k, hellre 70k. Lägre är en bonus. Budgeten ska täcka "allt" inklusive ytskikt invändigt.

Min första fråga är: Hur bör jag göra med temperatur (kallställning) av stugan? Ska man dra av värmen helt nattetid och sedan brassa på igen ett par timmar innan stugan behöver vara varm igen (detta måste i så fall automatiseras) eller drar man ner till någon mellannivå? På helgerna används stugan oftast inte alls, hur gör man då? Kontorstid måste temperaturen vara rätt - utöver det är prio bara minimal total kWh-åtgång och att stugan "mår bra".

Utifrån svaret på första frågan kommer sedan andra - diffusionsspärr eller ej. Har förstått att det beror på om stugan kallställs eller ej.

Tredje frågan rör isolering. 95mm väggar och ~145 väggar och tak har jag skrivit ner som preliminära stödtal efter att ha kombinerat färdiga byggsatsers (underdimensionerade?) mått och vad andra har skrivit. Bor i Östergötland. Stugans innermått bredd och djup är inte särskilt kritiska, däremot vill jag få så mycket höjd som möjligt i den. Golvisoleringen förlorar jag väl ingen "takhöjd" på för golvbjälklaget ska väl ändå vara i närheten av de dimensionerna (145)? Takisoleringen då - min stugas tak kommer väl utöver dimensioneringen att vara snarlikt denna Jabo-stugas (se bild nedan - tänk att framsida d.v.s. dörrar och fasta fönster är till vänster i bild). Utöver utrymmet som stjäls av isolering och luftspalt (hur stor?) - kan jag smälla upp ett snett innertak för att maximera takhöjden? Har sett att en del funkisstugor har rakt innertak och det skulle liksom förta hela poängen.

2014-06-05-11-45-49.jpg

Tacksam för råd och synpunkter. Tack för att du orkade läsa ända hit! :)
 
Redigerat:
Finns ju mycket att svara på där. Men en sak som slår mig är att en friggebod får väl ha åtminstone 3m höjd, så takhöjden borde ju räcka till. Budget känns ju väl tilltaget också, i alla fall om du läser på lite och bygger själv.
Är du bara lite händig fixar du nog det. Man lär sig allt eftersom, precis som du redan börjat göra :)

Eftersom du ska spendera så pass mycket tid i stugan och använda den vintertid skulle jag säga att absolut ska ha diffuaionaapärr. Rätt som det är börjar du koka 20 koppar kaffe om dagen där inne, osv. Vintertid kan det bli en del fukt som letar sig ut och kondenserar i isoleringen, inget roligt.

Nattsänkning och helgsänkning kan du ju ha, prova dig fram till lagom temp att sänka till. Det ska ju hinna bli varmt igen på morgonen också. Det finns en uppsjö olika controllers för att styra elementen. Någon annan kanske har bättre koll på det än jag. Vi kör vattenburet och styr med Danfoss Link, den klarade inte nattsänkning i vårt hus på ett bra sätt, det blev bara totalkaos med temperaturer som for både hit och dit. Efter att jag tog bort nattsänkningen har vi en jämn och stabil temperatur. Men det bor väl på våra förutsättningar, för dig kan det ju funka finfint med elburen och styrning av stugan. Du bör ju dock ställa in så tempen aldrig går under t.ex. 10 grader. En tom stuga helt utan uppvärmning i 20 graders kyla med kraftiga vindar kyls nog ner ganska fort över en långhelg.

Ja visst, det går utmärkt med ett snett innertak, blir ju enklast så rent byggmässigt också.
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Ett tips jag kan ge när man bygger friggebod är att leta byggmaterial på blocket. Tex leta efter felbeställda fönster du bygger ju nytt och kan anpassa måtten efter vad du hittar.
Likadant med isolering, ofta det blir över isolering på byggen så att få tag på isolering till en friggebod kan inte vara så svårt.
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
thomasx skrev:
Eftersom du ska spendera så pass mycket tid i stugan och använda den vintertid skulle jag säga att absolut ska ha diffuaionaapärr. Rätt som det är börjar du koka 20 koppar kaffe om dagen där inne, osv. Vintertid kan det bli en del fukt som letar sig ut och kondenserar i isoleringen, inget roligt.
Har inga planer att koka kaffe i stugan men du har rätt i att sådant kan ju ändra sig! :) Jag ska läsa på lite mer om diffusionsspärr, ångspärr och dylikt.

thomasx skrev:
Nattsänkning och helgsänkning kan du ju ha, prova dig fram till lagom temp att sänka till. Det ska ju hinna bli varmt igen på morgonen också. Det finns en uppsjö olika controllers för att styra elementen. Någon annan kanske har bättre koll på det än jag. Vi kör vattenburet och styr med Danfoss Link, den klarade inte nattsänkning i vårt hus på ett bra sätt, det blev bara totalkaos med temperaturer som for både hit och dit. Efter att jag tog bort nattsänkningen har vi en jämn och stabil temperatur. Men det bor väl på våra förutsättningar, för dig kan det ju funka finfint med elburen och styrning av stugan. Du bör ju dock ställa in så tempen aldrig går under t.ex. 10 grader. En tom stuga helt utan uppvärmning i 20 graders kyla med kraftiga vindar kyls nog ner ganska fort över en långhelg.
"Nattsänkning" var begreppet jag sökte - nu blev det lättare att leta saker på nätet. Tack! Jag råkar vara lite av en siffernörd och vill ha en termostat som är ordentligt konfigurerbar. Hittade elementet Adax Neo som klarar detta bra.

Tänkte att jag skulle grovhöfta energibehovet för uppvärmningen. Gissar att det blir ett eller två element på sammanlagt runt 1000 W (kanske lite mer). Jag resonerar så här: När det är som kallast måste elementen gå på fullt och när det är som varmast ingenting. Om det skulle kunna översättas till att elementet snittar på säg sissådär 40% av maxeffekt så skulle det gå åt runt 3500 kWh. Snittar de på 30% blir det ~2600 kWh. Är jag helt ute och cyklar eller kan 3000 kWh vara en rimlig energiåtgång för att värma upp en isolerad friggebod på 15m2 (som natt- och eventuellt helgsänks), placerad i Östergötland?

Tack för dina svar!
 
Redigerat:
Iom Attefall så bör du ju kunan få till 4 meter takhöjd.

Nu skrev du att du inte ville ha vatten och avlopp men jag skulle vilja be dig fundera lite extra på det.
Det är rätt praktiskt vintertid att slippa klä på sig bara för att springa in på toa.
Vill man sen så kan man ju också nyttja samma stuga som gäststuga vid behov.
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Ja Attefall har dykt upp som en tanke för att inte behöva kompromissa med höjden (även om jag tror att funkis + friggebod kan lösa våra behov tillräckligt bra). Det vore definitivt läckert att få mer rymd i rummet. Är det OK att kalla vilken förväxt friggebod som helst för Attefall eller kommer det finnas några krav på att det ska gå att användas som bostad (vatten, avlopp, storlek, ja vad vet jag)? Attefall kräver ju också en bygganmälan som innebär fördröjd byggstart så här i början. Hur detaljerad behöver en sådan bygganmälan vara? Jag vet ju inte hur kontorsbygget ska se ut ännu vilket gör Attefall till ett lite mer komplicerat val för mig..

Bra tanke där att ordentligt överväga behov av vatten och avlopp. I mitt fall är jag nog relativt säker på att jag inte vill lägga de extra pengarna jag tror kommer gå åt för att få in det eftersom jag inte har behov av det. Med ett stillasittande jobb är det heller inte helt fel att röra på påkarna för att kuta mellan kåkarna någon gång ibland. Inte ens om det innebär kylig frisk luft! =) Dessutom skulle det utesluta friggebod då 15m2 (~13m2 invändigt?) är vad jag vill ha till kontorsrummet. I så fall skulle hellre jag välja att bygga ett 25 m2 hus istället med toa, kokvrå, sovloft och hela klabbet, och då tror jag kostnaden springer iväg. Och energiförbrukningen. Och min arma rygg! :)

Tack för dina kommentarer!
 
Redigerat:
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Och sen ger kanske papptak lägst spill på takhöjden.
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Tack för svaren. Ångbroms var namnet och papptak är planen! :)

Mer frågor dyker upp hela tiden - jag provar att ta dom i lite mer specifika trådar.
 
Korvgubbe
Jag tycker du verkar tänka helkonstigt angående elen. Du säger att du enbart behöver två uttag, men efter att du har kopplat in din belysning har du ju inget kvar. Har du ingen dator som behöver laddas? Ingen skrivare som behöver ström? Ingen telefon, ingen radio, ingen router/switch, ingen fläkt, inget litet kylskåp, ingenting? Jag tror du ska tänka om vad det gäller elen faktiskt. Likaså belysningen, det blir väldigt mörkt om hösten och vintern misstänker jag och det sänker effektiviteten på arbetet.

Vad det gäller fönster så kan det vara bra att ha två öppningsbara så att man kan ordna korsdrag och vädra ur ordentligt någon gång i bland.
 
Tack för synpunkterna! Min arbetsplats vid skrivbordet behöver ca 5 uttag men det är ju inte samma sak som att man behöver (eller alls vill) peta in alla de kontakterna direkt i väggen! :) På ett rum som blir ca 12 m2 invändigt känns det väl inte helt tokigt att ha två stycken utplacerade (dubbel)uttag. Jag ska ta en funderare till!

Och visst ska jag ha belysning! :) Men inget som är fast installerat från taket utan en rejäl golvlampa som lyser uppåt och lätt lyser upp 12 m2 (så har jag det på mitt nuvarande kontor). Men jag mottar gärna tips på andra smarta belysningslösningar som ej är placerade i taket. Fasta vägglampor kanske är ett bra alternativ till en flyttbar golvlampa..
 
Hej Verktygsgurun!

Hur blev din friggebod?
Fungerade den bra som kontor?
Har det varit väldigt varmt på sommaren?
Så här efteråt, skulle du gjort något annorlunda?
- Mer isolering
- fler eluttag
- AC?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.