Fredrik_Lerum skrev:
Fått nya ebay stavar nu och då jag varvar dem så verkar de hålla (jag värmer i 40 minuter sen byter så den som värmt får vila i 40 minuter)
Har den hållit i 40 minuter håller den nog resten av tiden också ;)
Vissa värmestavar är gjorda för att ha mer eller mindre presspassning mot godset, de tål sällan att stoppas ner i ett hål i sten eller berg, de brinner upp då värmeavledningsförmågan från stenen är alldeles för låg. För det ändamål som diskuteras här behöver man en värmestav som tål sin egen värmeutvecklingen, alternativt en noga kontrollerad effektbegränsning på värmestaven, med det leder ju sannolikt bara till längre uppvärmningstider.

Tacka vet jag riktiga krutgubbar :)
 
shine76 skrev:
Har nu borrat med en Hilti MD20 bergborrmaskin och slagit med kilar. Gick riktigt bra fram till bergborrmaskinens fäste till stålet gick av :/

Hyrde den igår till på måndag. Efter 1,5 timme idag och 17 hål senare så hände det :/

Hoppas jag inte behöver betala för dessa dagar då jag inte kunnat nyttja den. Någon som har erfarenhet av något liknande?
Aj då, sånt är ju inget kul. Cramo (om du hyrt där) har varit bra att ha att göra med för min del i alla fall, likaså Ramirent. När jag hyrt har jag enbart hyrt kompressorpaket, med luftdriven "cobra", har inte haft några sådana problem. Men det borrar på bra, 3 minuter per 600mm 30mm hål, eller om det var 1200mm, minns inte vilket, tror det förra.
 
thomasx skrev:
Aj då, sånt är ju inget kul. Cramo (om du hyrt där) har varit bra att ha att göra med för min del i alla fall, likaså Ramirent. När jag hyrt har jag enbart hyrt kompressorpaket, med luftdriven "cobra", har inte haft några sådana problem. Men det borrar på bra, 3 minuter per 600mm 30mm hål, eller om det var 1200mm, minns inte vilket, tror det förra.
Har hyrt från Ramirent. Borren fungerade riktigt bra, fram tills den slutade "ta". Borrade med en 36 mm borr, tog tog bara någon minut att borra 40 cm. Hoppas bara vi inte behöver betala för nått vi inte kunnat använda. Vi som fixat barnvakt dessa dagar som bor 10 mil bort :(

Såg fram emot den här helgen att bli av med sten och berg!

Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, sånt där är ju riktigt surt, särskilt när det får så mycket mer konsekvenser. Ser inte ut som nåt man kan göra någon ful-lösning på heller ;) Å inte heller har ramirent öppet en lördag, gissar jag.
Kolla om det finns någon markfirma i närheten som har prylar för uthyrning. Jag har en här i närheten i göteborg som säljer allt från jord till granit och dräneringsrör, de har även utyrhrning av diverse verktyg, maskiner och entreprenadmaskiner. Inklusive några rejäla eldrivna borrhammare, och har öppet på lördagar. Med lite flyt finns någon liknande nära dig.
 
Vad kostar den att hyra, förresten. Går på 3-fas 16-25-32A?
 
Tryckluft, och då inte någon egen hobbymaskin utan man hyr kompressor när man hyr maskin.
 
Vi lugnar oss tills vi rett ut det hela.

Dom har helgpris - hämta fredag och lämna tillbaka innan 9 på måndag för priset av 2 dagar. Nu när det var röd dag så blev det en extra dag. Bergborrmaskinen, el Hilti MD20 581 kr + moms. Sen kostar en borrkrona 340 kr + moms.

Dessa priser fick jag på telefonen av en man. Sen när jag bokat maskinen och pratade med en kvinna så pratade hon om att borrkronan kostade nått på 400 kr + moms. Så jag vet inte om priserna stämmer. Dom känns väldigt slöa vad det gäller ge exakt pris. Dom är nog vana att prata med företag som inte bryr sig så noga om kostnaderna.

Cramo var riktigt nonchalanta, dom sa bara - Räkna att det kommer kosta dig 1000 kr dagen. Fick inte veta vilken typ av bergborr eller om jag skulle behöva några andra tillbehör som tex. en kompressor eller andra kostnader. Därför valde vi bort Cramo.
 
Den går på vanlig 220 v, inge special.
 
shine76 skrev:
Vi lugnar oss tills vi rett ut det hela.

Dom har helgpris - hämta fredag och lämna tillbaka innan 9 på måndag för priset av 2 dagar. Nu när det var röd dag så blev det en extra dag. Bergborrmaskinen, el Hilti MD20 581 kr + moms. Sen kostar en borrkrona 340 kr + moms.

Dessa priser fick jag på telefonen av en man. Sen när jag bokat maskinen och pratade med en kvinna så pratade hon om att borrkronan kostade nått på 400 kr + moms. Så jag vet inte om priserna stämmer. Dom känns väldigt slöa vad det gäller ge exakt pris. Dom är nog vana att prata med företag som inte bryr sig så noga om kostnaderna.

Cramo var riktigt nonchalanta, dom sa bara - Räkna att det kommer kosta dig 1000 kr dagen. Fick inte veta vilken typ av bergborr eller om jag skulle behöva några andra tillbehör som tex. en kompressor eller andra kostnader. Därför valde vi bort Cramo.
Stockholmare... ;) Här i göteborg är de hjälpsamma och priserna har stämt bra i mina fall. Cramo har ju sina priser på nätet förresten.
 
thomasx skrev:
Stockholmare... ;) Här i göteborg är de hjälpsamma och priserna har stämt bra i mina fall. Cramo har ju sina priser på nätet förresten.
Som norrlänning kan jag inte mer än bara hålla med ;)
Tyvärr står det "Offereras" på bergborrmaskinerna på Cramos hemsida.
 
shine76 skrev:
Som norrlänning kan jag inte mer än bara hålla med ;)
Tyvärr står det "Offereras" på bergborrmaskinerna på Cramos hemsida.
Aha, ok.
 
Använde värmestavarna Fredrik tipsade om
http://www.ebay.com/itm/1PCS-220V-1...720590?pt=US_Garden_Tools&hash=item3a8f62cf0e
Stavarna fungerade helt perfekt jag blev helt imponerad av hur bra det fungerade dessutom lagom långa lagom tjocka lätt att borra hålen.
Men men säg den lycka som varar kvalitén höll inte för jobbet det brände hål i stålet efter ganska kort tid.
Finns det möjligen nån som vet var man kan köpa liknande värmestavar som håller till ett bra pris?
 
60 spänn med frakt från Kina är ju ingenting, jag köpte 2 st och betraktar dem som förbrukningsvara.
 
Haha, ja, det är ju faktiskt billigare per st än simplexpatroner. Fast det är ju inte en tusendel så kul ;)
 
Nu har jag testat mina värmestavar och det gick alldeles utmärkt att spräcka sönder en stor sten. Jag borrade hål med 10mm borr och stoppade i stavarna, och sedan slog jag på strömmen. Stavarna blev alldeles glödgade och efter ca 30-40 minuter så sprack stenen. Jag tog sen isär den med ett spett.

Lärdomar att ta med till nästa gång var att använda en 12 mm borr istället för 10mm, det var väldigt svårt att få in stavarna då det låg stenmjöl i hålet. Jag kommer också att enbart köra en 1000W stav per säkringsgrupp. Två stavar knäckte en 10A säkring efter 40 minuter. Stavarna ser ut som stryk efter första användningen men fungerar fortfarande efter två spräckningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.