Phille skrev:
880 000 inklusive grund :surprised:...vilken husmodell??låter ju sjukt billigt!!

De har faktiskt bra priser, gå in på deras hemsida å kolla
priserna finns där.
Funderar själv på ett Älvsbyhus.
 
Det jag tycker e tråkigt med älvsbyhus e att dom inte har golvvärme.
Klart man kan få i deras badrum och en bit i hallen mot pristillägg.

Sen det jag tycker e lite surt är att när man har valt till spishäll, trägolv ,takkupa, gavelbalkong ,pivåhängda fönster, dyrare kök ,torktumlare ,xl modellen mm.

Så är dom inte så mycket billigare i slutänden :-/

Men om man nu kan klarar sig utan allt lull lull och leva med standarden som det är, så är det helt klart ett prisvärt hus. ;)

Finns många på det här forumet som bygger ÄH
Och många har fått det jätte fint i sina hus. I alla fall vad man kan se på deras hemsidor. :D
 
Jag har kompisar som köpt Älvsbyhus, dom är av liknande kvalité som andra standardhustillverkare t.ex. smålandsvillan som är en direkt konkurrent till Älvsbyhus.

Jag har själv byggt flera hus sommarstugor och garage, men nästa hus blir ett Älvsbyhus på grund av kvalité, innehåll och pris.

Mitt förslag är att man inte plockar på allt lulllull, sånt kostar pengar, låt det stanna vid extraval av köksluckor samt mmäjligen en takkupa eller veranda.

Då är pris och kvlité oslagbart, samt kontraktet och nyckelfärdigt är inte att förakta.

Kan tillägga att det sista huset jag byggt är just färdigt ett sommarhus med loft 80m2 med tomt 1650 m2, stomrest av lejd snickare, VA lejd entreprenör, elmaterial köpt på Byggmax.se, tapeter mm. Rusta, Målarfärg Liwell kemi från ÖB, vvs på www.byggbo.se, samt lösvirkeshus A-hus totalkostnad 550tusen inklusive rubbet, självklart gör jag allt jobb själv.
Ett tips från mig, om du stöter på berg mura då en grund så slipper du spränga!
 
Imma skrev:
[quote author=Phille link=1128971223/0#14 date=1142878158]880 000 inklusive grund :surprised:...vilken husmodell??låter ju sjukt billigt!!

De har faktiskt bra priser, gå in på deras hemsida å kolla
priserna finns där.
Funderar själv på ett Älvsbyhus.[/quote]

Ja utan grundgrävning och allt som kommer därtill på tomten.
Inkl. grund betyder inte att grunden e klar på tomten, enbart att delarna ingår. Jobbet kostar en del att göra osse. Är sen inte tomten perfekt för grunden kan det bli dyrare efterhand plus att det är några extra kostnader runtomkring de.
 
Ja, man kommer fram till resans slut i en Skoda också..... ;D
 
Och älvsbyhus har plasttak istället för rejält snickeri.
Vad säger gudrun om detta???????????
 
Hej!
Ska du bygga en västkustvilla?
Vi är inne på att bygga ett sådant hus!
Det hade varit roligt att få lite tips och ideer av någon som ska bygga en västkustvilla!
 
Vi jämförde Lb-hus och Älvsby hus och det var ugnefär samma priser...Håller med benny och linda...grunden kostar en del att göra...
Vill därför slå ett slag för Lb-hus, vilka inte nämnts än så länge i denna tråden. De har hus i samma prisklasser som de andra husfirmorna..
 
Finns ju smartstart och folkvillan oxå. de har inte alls speciellt dyra hus.
Håller annars med om att både Älvsbyhus och Smålandsvillan har riktigt fina hus. Naturligtvis känns de billigare än tex trivselhus, men det är ju faktiskt så att man får vad man betalar för.
Om man vill ha ett litet hus finns ett snickeri i Mjöbäck som tillverkar stomrest. de har en villa på 130 kvm för 450 000:-
 
Vi bygger med EkeforsHus och vi fick faktist ett bra slutpris av dem. 2.1 mkr ungefär.

Vi hade en skiss på hur vi ville att huset skulle se ut och gick sedan till bl.a. Myresjöhus, Smålandsvillan, Willa Nordic men bestämde oss för EkeforsHus. Det är en delad entreprenad och det strular som fan, dock inte med EkeforsHus utan med vissa hantverkare.

För 2.1 mkr får vi ett komplett hus på 131 kvm med ryggåstak, extra breddat garage på ca 40 kvm, golvvärme i hela huset, inkl. garage, tomt på 800 kvm, extra förstärkta innerväggar i hela huset (OSB-skivor), eldragning utifrån en ljusarkitekts planering på var och hur vi ska belysa, kamin för 35 tkr. Ja listan är lång. Det som återstår i kostnader för oss är trädgård.

Vi bygger på ett område där det byggs ca 40 villor, och de man pratat med så har vi fått till en hyfsat bra deal vad gäller pris.

Är det någon annan som byggt med EkeforsHus som kan säga något om dem?
 
Priser inkl. tomt säger ju inte så mycket. En tomt kan ju kosta allt från 0 kr till över 10 miljoner . . .

Skall man kunna jämföra så är det pris inkl. grund men exkl. markarbeten som gäller.
 
hammarskaftet skrev:
Och älvsbyhus har plasttak istället för rejält snickeri.
Vad säger gudrun om detta???????????
?? Vad menar du med detta HammarKenneth?
 
lbg skrev:
Du skämtar väl?! Man bygger väl inte för att man tror eller hoppas att barnen ska ta över ens hus en dag? Stackars barn...  :surprised:

Förlåt, jag kunde inte låta bli att reagera, det låter ju som något en hussäljare skulle kunna kläcka ur sig för att bevisa hur bra kvalitet de har på sina hus...  ;D

Annars håller jag med dig, man får vad man betalar för, oftast i alla fall...
Det är nog lite olika i stan och på landet hur man låter sina hus gå i arv. Vi här ute på landet är nog mer rotade och vill gärna att gårdarna ska finnas kvar i familjen. Vårt hus är 90 år och i utmärkt skick. Undrar hur ett "modernt billigt" hus ser ut efter 90 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.