Hej på er

I hyreshuset som min mormor bor har de bytt ut alla ytterbågar till fönstren mot nya. Jag passade på att plocka med mig en hel hög i glasstorlek på 116x56 cm plus ca 5 cm ram. Två balkongdörrar fick åka med också. IMG_3477_140604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har nu suttit och funderat på hur dessa kan bli ett växthus utan att det kostar skjortan. Frågan är hur stabil ramen behöver vara. För det känns lite klent att bara försöka skruva ihop fönsterbågarna. För att få lite höjd tänkte jag ta ett varv med lekablock i storleken 60x19x19 plus två varv 60x19x9

Verkar detta vara en plan att utgå från?
Växthus II - Båda lager.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växthus II - Konstruktionslager.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växthus II - Fönsterlager.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra gaveln tänkte jag bygga som ett förrådsdel med tegeltak där man kan plantera om växter och förvara trädgårdsredskap.

Storleken blir ca 2700x3900 plus förrådsdel.
 
Nu när jag tittar på det själv ser jag att ett varv till med lekablock borde till så att fönster och balkongdörr linjerar. Det ger också lite mer höjd.
 
Jag har inte så mycket till tips, men det ligger väldigt nära mina funderingar. Hur tänkte du göra med taket? Växthus brukar inte vara så stadigt byggda. Det brukar däremot vara brant tak för att undvika snölast. Jag tror att bågarna är starka nog i sig utan reglar emellan.

Blir det starkt nog med en 9 cm tjock murad vägg? Givetvis håller den för den lodräta lasten, men jag tänker mig att den kanske välter efter lite sättningar och kanske någon smäll.
 
Poäng där, kanske är bättre med 19x19 block hela vägen, speciellt om man lägger på ett varv till. En fördel till är att det blir större värmemagasin i muren.

Har ritat med 34gr takvinkel vilket är detsamma som huset. Hoppas på att detta skall vara tillräckligt. Kanske är bättre att öka dimensionen lite på den bärande konstruktionen men inye ha det så tätt. Får göra en ny skiss.
 
Bygg en enkel ram av tryckt virke.
Tex hammarband av 45*70 och reglar 45*70 mellan varje fönstersektion.
I nock en genomgående regel på 45*190.
Gavlarna får vara lite grövre för att klara hela taklasten.
Då slipper du bärande vikter i fönsterbågarna i taket och väggarna.
 
  • Gilla
Jennie G och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.