Tävling: Bygg ett smart hem på nolltid

smartpaket.png

Tellstick är en smart liten pryl som gör att du enkelt kan skapa ett smart, trådlöst hem och sedan styra prylar så som belysningen, infravärmen på uteplatsen, kaffekokaren mm via mobiltelefonen eller surfplattan. Allt du behöver göra är att koppla den till routern, och koppla in stickkontakten i ett fjärrstyr eluttag.

Denna veckan har hela 4 personer chans att vinna. Det är en Tellstick Duo, tre fjärrströmbrytare och en temperatur- och luftfuktighetssensor från M.nu som ligger i potten. Duo har fördelen att den även kan ta emot signaler vilket gör att du bland annat kan se temperaturen i mobiltelefonen.

Totalt värde: 4 316 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera hur just du tänker använda din Tellstick Duo.

Fråga: Vad har Tellstick för räckvidd?


1. 20 meter
X. 25 meter
2. 30 meter

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 13 juni.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från M. nu. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar M. nu för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Svar: 2. 30 meter.
Det här står redan på önskelistan inför födelsedagen den 1 juli (även om jag kommer få köpa den till mig själv...), så självklart vinner jag hellre en!

Perfekt att dra på värmen i torpet, tända utebelysningen och se till att det är kallt i kylen när man kommer dit på kvällen.
 
2. 30 meter

Har alltid varit sugen på ett smart hem. Håll koll på saker och sätta på kaffekokaren från sängen så hela familjen kan vakna till kaffedoften. På väg hem från jobbet kan man tänka upp så det ser trevligt ut när man kommer in på uppfarten. Följa hur värmen är under dagen när ingen är hemma för att se att allt är rätt inställt och spara pengar och på miljön. Har en liten grabb hemma som gärna somnar till lampan tänd, kan jag enkelt slå av den sen utan att behöva klampa in i hans rum och väcka honom.
 
Svar: 30 m...planerat att köpa Tellstick Duo, men vinner jag den...slipper jag ju det :) har Tellsticks lilla enhet nu, men den måste ju kopplas till dator och då måste den vara på jämt, och det är inget bra alternativ ur miljösynpunkt.
 
Svar: 30 meters räckvid.


Jag har flera nexa fjärrströmbrytare som jag är helnöjd med. Fler fjärströmbrytare och en Tellstick skulle göra att man kan automatisera hemmet ännu mer och få det smidigare. Med en temperaturgivare kan man ju dessutom styra till/frånslag på saker vid en given temperatur.
Detta system vore perfekt att vinna!
 
Svar: 2) 30 m

Jag kommer fjärrstyra min sommarstuga i Norrland, så stugan är varm när man kommer fram efter
att ha kört de 80 milen dit! (y)
 
Svar: 30 meter

Perfekt uppdatering till mina övriga fjärrkontrollskontrollerade enheter.
Kan man sen få in alla temperaturer så har jag full koll på husets status.

Ge mig, jag vill ha... ;)
 
Svar 2 : 30m
Funderat länge på vilket system jag skall välja för min hemautomation och här kom svaret.
 
RÄTT SVAR ÄR: 30m
Detta hade verkligen underlättat här hemma för mig som är lättare rörelsehindrad!
 
Rätt svar är 30meter

Motivering: brorsan flyttar hemifrån nästa månad, och detta vore en perfekt inflyttningspresent, har själv en Tellstick och lite Nexa prylar, och det är en drog, man vill bara ha mer och mer!! :)
 
Rätt svar: 30 m räckvidd.

Åh, vilken kul tävling! :wow:

Jag skulle schema lägga all mys belysningen efter soluppgång/solnedgång. Min nuvarande klimatkontroll Oregon skulle anslutas och jag skulle få temp & luftfuktighets data från krypgrunden, vinden, köket och sovrummet. Den medföljande temperatur sensorn skulle kompletteras med två till, dessa tre hamnar bla. i jordkällaren, ute och en i "server rummet". Om någon vindmätare är kompatibel med tellstick duo så skulle det vart en pryl att köpta till!

IR sensor vid entrén som ringer på NEXA dörrklockan när någon går in på gården, ev. tända ute belysningen också?
Kaffebryggaren skulle schemaläggas under arbetsdagarna så att kaffet är klart när man nyvaken stapplar in i köket.
Magnetbrytare till garderobs dörren som tänder lampan när dörren öppnas och släcker när man stänger igen.

Sen om man på något påhittigt viss kunde starta vattenspridaren från telefonen på semestern vore det grymt. (egen brun med egen pump, borde räcka med en utomhus fjärrströmbrytare?)

Och mycket mer, bara jag får fundera lite till.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Svar 2: 30 meter

Har precis blåst ur mitt nya hus för totalrenovering invändigt och torpargrunden, varpå elinstallationen kommer göras om. Tänkte gjort belysningsinstallationen och övervakning av klimatet i grunden med tellstick automation. Detta skulle vara en bra start för projektet.
 
Svar: nr 2 - 30 meter.

Motivering: Som studerande har jag numera inte råd att åka till fjällen så ofta som jag vill. Därför vore det fantastiskt om det med en Tellstick går att få värme i stugan redan innan man kommer fram, så att tiden där kan nyttjas till fullo!
 
Svar: 30 meter

Motivering: Jag brinner för smarta prylar. Jag håller på att bygga en smart belysning till mitt saltvattensakvarium med soluppgång etc. Så det vore som handen i handsken med en Tellstick för att styra övriga delar i huset.
 
j.f.s
Svar: 30 meter

Hos mig har hemautomation väldigt låg WAF. Vinner jag så kan hon få se hur fantastiskt kul och användbart hemautomation är utan att jag behöver sitta ner i krigsledningscentralen och lägga upp avancerade strategier för ett långsamt nedbrytande av hennes förvarsbarriärer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.