A
Har precis köpt en 330x som snart ska installeras och då har 2 funderingar dykt upp. Jag har läst och förstått att laddstationen ska stå öppet och centralt, jag vill dock göra lite tvärtemot, sen har vi problemet med åska.

Då man kan ställa in boten att backa max 3 m ut från stationen innan den vänder vill jag försöka nyttja detta och placera den under altanen för att göra det svårare för tjuvar då vi bor utmed en stor väg. Sen passar det väldigt bra geografiskt att ha den vid altanen som är mitt emellan mina 2 stora ytor på fram respektive baksidan av huset. Kruxet blir ju att avgränsningskablen då måste ligga tätt intill guidekabeln som i en korridor så att den inte går ut i gruset under altanen. Jag tycker detta borde gå om man ställer in den att endast hitta hem till stationen via guidekabel och inte via dom 2 andra alternativen (signal eller random). Jag antar även att man får minska värdet så den håller sig nära guidekabeln, nackdel kan då bli spårbildning utmed gräsmattan, men kanske man får ta det för att klara utmaningen med parkeringen. Det vore riktigt snyggt att bara såga upp ett litet hål i panelen så boten kan köra in där och parkera.

Någon som testat detta eller har erfarenhet för eller emot?

Nästa fundering är åska och potentialutjämning i slingorna. Att dra ur elkontakten är steg 1 vid åska men att även dra ur slingorna kan bli lite knepigt med tanke på min tänkta placering, då vill man gärna hitta en bra lösning. Kanske ett 3-fas kontaktdon som när det släpper jordar slingorna, frågan är om avståndet i kontaktdonet är tillräckligt för att det inte ska gå över in i laddstationen ändå.

En annan tankte är snabbkontakter (banankontakter) efter slingan som man drar isär och jordar. Som sagt, kom med förslag i ämnet.

Mvh
janne
 
Hej Janne,
Funderar i samma termer som du över åskan. Funderar på om man kan lägga begränsningkabeln samt guide kabeln i ett skarpt V innan anslutningen till dockan och i förlängningen av V:et lägga ett armeringsjärn, för att "leda bort/ jorda ner" Åsk- transienter. Jag är dock ingen högspänningsnisse så jag vet inte om det är en bra eller dålig idé. Det är väl alltid bra att dra ur kablarna, men man vet ju inte alltid om det ska börja åska innan man åker bort/till jobbet. Och som sagt det måste ju vara enkelt också.

//Lasse
 
Det borde gå bra med en sån placering av laddstationen, Am 330 har automatisk passagehantering vilket gör att man inte behöver ställa ner hur nära guiden den ska gå.
När det börjar smalna av mellan slingorna in mot öppningen under altanen kommer klipparen att grensla guiden in mot laddstationen.
Det fungerar med 60 cm mellan begränsningsslingorna och guiden i mitten.
 
A
legion skrev:
Det borde gå bra med en sån placering av laddstationen, Am 330 har automatisk passagehantering vilket gör att man inte behöver ställa ner hur nära guiden den ska gå.
När det börjar smalna av mellan slingorna in mot öppningen under altanen kommer klipparen att grensla guiden in mot laddstationen.
Det fungerar med 60 cm mellan begränsningsslingorna och guiden i mitten.
Lasse,

Du tänker dig att du gränslar slingan i V:et med armeringsjärnet ner i jorden, men har kvar manteln på kabeln? Jag är inte heller så hemma på högspänning, är mer av en elektroniknisse, men jag tror helt klart det kan hjälpa en del och ladda ur ganska mycket ur slingan, i alla fall statisk elektricitet. Dock så tror jag att ett blixtnedslag någon kilometer bort, eller säg ner till några undra meter kommer orsaka så höga strömmar i backen så stora att armeringsjärnet inte hjälper och då knäcker stationen. Man bör nog fysiskt koppla ur stationen, om man gör det med något kontaktdon så kan man ju styra detta med 1-wire eller något annat befintligt i hemautomationssystemet. Jag har suttit och kollat ELFA och deras högspänningsskydd mm men som sagt, är inte tillräckligt bevandrad med högspänning.

Legion:

Det låter strålande och med ditt svar så känner jag att det kommer gå bra med min tänkta montering. Tack för det.

//Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.