Hej på er,

Vi har en bevattningspump (ej hydrofor) som vi får späda/fylla vid varje bevattningstillfälle om den stått stilla över en natt. När vi fyller på ser man o hör man hur det rinner ner i sugslangen... Hur komma runt detta? I andra änden av sugslangen sitter ett klassiskt sugfilter...
 
Du måste montera en backventil. Helst så nära vattenkällan som möjligt.

Det är optimalt för pumpen om vattenpelaren finns kvar i sugslangen.
 
roland53 skrev:
Du måste montera en backventil. Helst så nära vattenkällan som möjligt.

Det är optimalt för pumpen om vattenpelaren finns kvar i sugslangen.
Sugfiltret är ett med inbyggt backslag MEN samtidigt kan man ju misstänka att det inte sluter hundra tätt?
 
Musto skrev:
Sugfiltret är ett med inbyggt backslag MEN samtidigt kan man ju misstänka att det inte sluter hundra tätt?
Naturligtvis måste backventilen sluta tätt i stängt läge, annars är det ju till ingen nytta :)
 
Musto skrev:
Sugfiltret är ett med inbyggt backslag MEN samtidigt kan man ju misstänka att det inte sluter hundra tätt?
Jag har en backventil , sedan ett filter, sedan en backventil till ifall t.ex grus i den 1:a. Funkar fint.
 
Blauvinge skrev:
Jag har en backventil , sedan ett filter, sedan en backventil till ifall t.ex grus i den 1:a. Funkar fint.
Man ska bara tänka på att varje installerad grej på sugsidan är hämmande för flödet till pumpen. Det bästa är nog ändå att ha endast en men fungerande backventil på sugsidan. Filtret är bättre att montera på trycksidan. ;)
 
Har filter och backventil längst ner i brunnen. Sen ett grovfilter direkt på pumpen.

Funkar fint. Mycket lin och pasta överallt.
 
1:a filtret är extra, filtret tar bort grus så inte stör backv närmast pumpen. Som sagt, funkar bra. Flödet bra.
 
Har ni använt lin och pasta?
 
Som du säger så hållet nog backventilen inte tätt. Prova att göra ren den. Fungerar inte det så får du köpa en ny.

Har själv en sådan här som fortfarande fungerar bra efter 15 år. Ligger i en sjö och jag har monterat ett litet flöte på den så den inte ligger direkt på botten. http://m.clasohlson.com/se/Bottenventil-med-backventil/Pr308397000
 
Köpte nytt sugfilter med backventil igår men icke sa nicke, idag på morgonen när jag ska starta pumpen blir det samma resultat...hmmm (förgrymmad):sly:
 
Hål i sugslangen?
 
Alriksson skrev:
Hål i sugslangen?
Nope, bytte för säkerhetsskull (PEM)...
 
Musto skrev:
Köpte nytt sugfilter med backventil igår men icke sa nicke, idag på morgonen när jag ska starta pumpen blir det samma resultat...hmmm (förgrymmad):sly:
Och du testade den nya backventilen m.a.p läckage innan du monterade den?
Bara för det är nytt är inte alltid en garanti att det är felfritt. :x
 
He he, japp med karamellfärgat vatten kan tilläggas (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.