Vi har köpt en kåk med blandning av linoleum/plastmatta och laminatgolv och dessa vill vi byta ut.

Energimässigt och komfortmässigt med avseende värme, vad fungerar som golvmaterial i övrigt?
Kan man t.ex lägga in en fluffig skön heltäckningsmatta i ett sovrum och parkett klickgolv i övriga rum?

Blir heller inte klok på Om det ska vara ångspärr eller inte, eller är det golvberoende?

Mvh

Förvirrad
 
Finns det isolering under plattan? När är huset byggt?
 
pelle242 skrev:
Finns det isolering under plattan? När är huset byggt?
Byggt 2000 och det är isolering under plattan.
För övrigt ett 1-planshus.
 
I så fall kan ni lägga vad för golv ni vill. Följ golvtillverkarnas anvisningar när det gäller ångspärr, stegdämpning mm. Jag tror att man inte brukar rekommendera tjocka mattor med golvvärme då de självklart isolerar men man får väl prova.
 
Kör alltid med åldersbeständig plast under, parkett är känsligt mot det mesta dessvärre!
 
Jag har i en klädkammare ca 15 m² med vattenburen golvvärme avsiktligen lagt en billig typ Byggmaxparkett utan plast, efter 3 år på våning 2 det är absolut ingen skillnad på den nu och då.(träbjälklag) Detta har jag gjort som ett experiment på hur det skulle bli om man inte följde alla anvisningar. Så 3 år på fel sätt är inget problem hittills
Vattenburen golvvärme och tjock matta då fungerar mattan som isolering och kräver därför mer värme för att värma rummet så det är nog bara en driftskostnadsfråga, men är det elvärme så kan det bli både dyrt och kanske farligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.