JoakimJohansson skrev:
Ska nog testa precision for hardwood eller Wood bladen då! O se vad som händer:)


Har en överhandsfräs! Finns det fräs som fräser både över och undre sidan av plankan med stödhjul menar ni? Vore snyggt om de va fräst lika mycket som trallen på långsidan för där har ja ju lagt trallen precis över kanten för att slippa såga långsidan med...
Jag har aldrig sett en fräs som du kan fräsa undersidan och översidan samtidigt med men det kanske finns?
Annars är det ju bara fräsa med kullagret under och över stålet.
 
hantverkare1 skrev:
Jag har aldrig sett en fräs som du kan fräsa undersidan och översidan samtidigt med men det kanske finns?
Annars är det ju bara fräsa med kullagret under och över stålet.

Ja de räcker ju med en liten avrundning uppåt...
En annan som inte är en van fräsare är lite orolig när de kommer till mellanrummet mellan trallen som uppkommit nu när trallen torkat.. Så det inte blir en grop in där när man kommer till glipan... Kanske bara ta det försiktigt och vara stadig på handen?:)
 
ImageUploadedByByggahus.se1401972666.413097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska här sågas :) blev ett par "extra Clean for Wood"

Skulle köpa hardwood först men verkade inte som dom hade dom hemma så ja fick dessa istället
 
Hardwood tror jag knappast du hade behövt då vanligt trallvirke är mjukt. "Extra Clean For Wood" funkar nog kanon, skillnaden med dessa och "Precision For Wood" är nog bara att den senare även är märkt att den sågar rakt(vertikalt). Men det tror jag ECFW också gör i 28mm. Dom är båda blad för 5-50mm virke till skillnad mot dom du fick med som troligen var upp till 30mm?
 
Japp tror det stod 30 på dom! Hette nog T144.... Dom sågar inte rakt i 45mm :)

Okej så precision kanske vore bättre än extra clean?

Har sågat 1/3 ungefär nu ikväll och snittet blir snyggt! Dock kanske två plankor i mitten vart inte snittet spikrakt :/
 
Det kanske skulle vart bättre, jag vet inte, men vi snackar nog VÄLDIGT små skillnader i detta fall. Och snittet skulle nog inte bli snyggare iaf.
Och jag tycker nog att om man inte kan avgöra om en trallplanka blev lite skev, utan bara att den "kanske" blev lite skev, då är den spikrak när vi snackar trall, för ingen kommer någonsin studera den brädan så noga igen. ;)
 
De e sant! Inget man stör sig på senare...
Dock så blev dom skeva så jag ändrar mig och tar bort "kanske":t.


Ska försöka justera det imorrn o hoppas de inte blir värre bara:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.