A
Om man ansluter UV-rening till poolen så har jag förstått att man inte behöver lika mycket klor. Men betyder det att mätstickor och annat som mäter klorhalt inte längre går att använda, eller i alla fall behöver omtolkas?

Hur ska man veta hur mycket klor man ska ha om man kopplar in UV-rening?
 
I teorin så behöver du inte dosera lika mycket klor och kan hålla en lägre nivå av fritt klor. Jag ligger på 0,4-0,5ppm och det verkar fungera bra.

UV lampan påstås också ta bort bundet klor, men det kan jag inte säga att jag kunnat mäta mig till. Jag har också funnit det svårt att avgöra om förbrukningen av klor (för att hålla konstant nivå fritt klor) minskat med UV lampan på.

Mätstickor och fotometrisk utrustning för att möta klorhalt funkar precis som vanligt. Det enda lampan gör är att stråla sönder cellväggar på ett ställe i ditt vattensystem....
 
A
Hur vet man den vettiga mängden fritt klor man ska ha med UV-lampa då? Normalt finns en skala på förpackningen till mätstickorna, men den kan väl inte gärna gälla längre om man har UV-lampa?
 
Redigerat av moderator:
Jag vet inte hur mätstickorna är kalibrerade så det är ju svårt att säga. Jag använder en digital mätare av fotometrisk typ som ger mig ett absolut värde i siffror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.