Till belysning över arbetsbänk i köket tänkte jag ha IKEA OMLOPP ledljus. Frågan är bara hur långt ut från väggen man typiskt monterar belysning under överskåp? Kan ju tyckas logiskt att den sitter mitt över arbetsbänken (och alltså ganska nära den kanten som är monterad ner från överskåpen) men å andra sidan så får man ju en del ljus från taklampan också och då kanske det är bättre om ledljusen sitter närmare väggen. Nån som har fundering eller erfarenhet av detta? :)
 
Med spottar, lysrör eller LED-strip så brukar jag montera ungefär CC 8 cm från framkanten på överskåp.

//Patrik
 
  • Gilla
Grundlös och 1 till
  • Laddar…
Ok, det var ett konkret och bra svar. Lite det jag kom fram till själv när jag försökte tänka. I vart fall när man har en sån kant som bygger ner så verkar det logiskt, liten chans att bli bländad (jag ser lite upp under ett köksskåp när jag slappar av i TV-soffan). För att krångla till det lite så var jag ute en runda och spionerade på några JKE kök (tror jag det var). Dom har väldigt fint integrerade ledspottar på undersidan av skåpen och dom sitter i mitten, alltså mitt emellan skåpets bakkant och framkant men å andra sidan hade flera av dom köken ingen sån kant ner från skåpen (vad kallas den?!).

Det är bara att komma med fler erfarenheter och funderingar gott folk! :)
 
Ja, en snickarglädje (jag brukar kanske lite felaktigt kalla den listen för det) kan vara bra så att man inte blir bländad.

Angående spottar färdiginfrästa i köksskåp, så är väl inte dom 100% genomtänkta. I t.ex. 60-skåp så brukar det sitta en spott centrerad och i 80-skåp så brukar det sitta två stycken. Det gör att när man bygger ihop olika skåp så får man ojämna avstånd mellan spottarna vilket inte är jättesnyggt direkt.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.