Jag har målartvättat panelen på uterummet idag, med Yes och vatten. Hur länge ska jag vänta innan jag kan måla? Panelen är målad med något slags lasyrfärg, okänt hur längesen. Man kan se att panelen har dragit åt sig vatten av tvätten.
 
  • Gilla
Staffan55
  • Laddar…
TereseNicklas skrev:
Jag har målartvättat panelen på uterummet idag, med Yes och vatten. Hur länge ska jag vänta innan jag kan måla? Panelen är målad med något slags lasyrfärg, okänt hur längesen. Man kan se att panelen har dragit åt sig vatten av tvätten.
Det bästa är att köpa en fuktmätare. Kostar inte många hundralappar.
 
Jag hade gett det ett par dagar iaf, såvida att det är varmt å gott väder.
 
hantverkare1 skrev:
Det bästa är att köpa en fuktmätare. Kostar inte många hundralappar.
Vad är max fukt innan målning kan ske?

MVH

Anders
 
AndHay skrev:
Vad är max fukt innan målning kan ske?

MVH

Anders
Över 17% är inget bra. Gärna lägre
 
  • Gilla
AndHay
  • Laddar…
Tvättat med högtryckstvätt = vänta runt tre veckor
Tvättat med borste å spolat av med vattenslang = vänta runt tre soliga blåsiga dagar

Lasyr är en oljeprodukt och bör även skrapas innan målning. För att få ett jämnare resultat så bör man grundolja hela fasaden innan man målar. Då suger träet mer jämnt å man får en bättre resultat (som även håller längre, då grundoljan är det starkaste rötskyddet på marknaden för konsumenter)

Yes tvättar bort smuts väldigt bra, men har du haft alger eller mögelprickar så tvättas endast ytporerna bort men problemet kvarstår och du kommer förmodligen att få gå på med starkare medel i framtiden.
 
  • Gilla
johannes81750 och 1 till
  • Laddar…
T TereseNicklas skrev:
Jag har målartvättat panelen på uterummet idag, med Yes och vatten. Hur länge ska jag vänta innan jag kan måla? Panelen är målad med något slags lasyrfärg, okänt hur längesen. Man kan se att panelen har dragit åt sig vatten av tvätten.
Tvättade med yes och spolade antagligen av för dåligt. Färgen flagnar hejdlöst men den gamla färgen under lyser lika matt som när jag målade förra våren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.