Hittade här på forumet en jättefin vitnyans på ett hus och receptet på den färgen stod i tråden. Nu tänkte jag gå till färgaffären och få denna färg blandad i en testburk.

Är det samma "färgkod/recept" oavsett strl på burken? Alltså är det samma recept till både 1liter och till en 10liters hink? :confused:


/Kristina
 
Savanna skrev:
Hittade här på forumet en jättefin vitnyans på ett hus och receptet på den färgen stod i tråden. Nu tänkte jag gå till färgaffären och få denna färg blandad i en testburk.

Är det samma "färgkod/recept" oavsett strl på burken? Alltså är det samma recept till både 1liter och till en 10liters hink? :confused:


/Kristina
Självklart.

Ge butiken färgkoden så får du så mycket eller lite färg du vill ha.
 
Men om jag har ett recept då?

En hel hög med siffror och bokstäver. Är det samma recept oavsett strl på burken?
Tex OK 003.5 RE 001.0 SV 000.5 (hittade på ngt nu, receptet är hemma och jag på jobbet)

/Kristina
 
Har du bara färgnummer och ingen mängd är det som att ha ingredienser till en kaka men inte receptet på hur mycket av varje grej.
Jag antar att du måste ha mängden (vad den nu räknas i) på varje ingediens för att få rätt färg.
 
Är det ett recept för 10 L så måste det räknas ner till 1 L och vice versa. Det är dock inget du behöver göra själv utan det fixar brytaren lätt. Tänk på att de flesta färgtillverkare har olika brytsystem så du bör besöka en butik som har samma märke som originalreceptet blandades i.

Om det inte var ett specialrecept så borde det även stå kulörnamn eller nummer på etiketten.

EDIT: Du hade kanske inte bild på etiketten, men stod färgkod / fabrikat med så behöver du inte ens receptet.
 
Detta är enda infon jag har.

Demidekk Optimal A-bas

Recept: OK 001.5 RE 000.5 SV 003.5

Nu blandade de detta recept i en 0.5 liters burk av Demidekk. Men han blev osäker han som blanda om han var tvungen att ändra måtten utefter hur mga liter han skulle bryta. Han hade aldrig gjort en brytning manuellt förut utan bara efter färgkoder.

Det blev en bruten vitfärg men om vi nu vill ha 10liter nästa gång ska man då slå in samma recept igen och maskinen ställer automatiskt om värdena efter 10liter.
 
Är väll bara till å testa. Åt andra hållet kan det ju bli lite jobbigare dvs pasta för 10l i en 0,5l burk
 
Fast om det blir fel är det 10 liter rakt åt skogen... Är ändå nästan 2000kr.
 
Nä det blir det ju inte för det blir ju lite pasta i och det löser man ju med lite matte isåfall.
 
Får väl hoppas killen på färgaffären pluggat på så han inte är lika osäker nästa gång vi kmr in.

Fick provburken gratis eftersom han inte riktigt vet om han blanda rätt.

/K
 
JOTUNS RECEPET är alltid baserat på en liter, beckers recept är baserade på burkstorleken.
Så det du får i din provburk nu är hälften av det skrivna receptet. Jag tror din lokale färgnasare har gjort rätt utan att vara helt säker på det själv.
 
  • Gilla
Savanna
  • Laddar…
Vilket bra svar. Tack så mycket. :D

Då ska jag be honom prova bryta färgen igen och se om det blir stor skillnad. :)

/Kristina
 
Har du inte långt till norge köper du jotuns färg för halva priset där.. :eek:
 
Stugan är i Borgafjäll så nära Norge. Dock finns ingen väg över dit utan man får köra ganska långt. (Bor dessutom 30mil från fjällvärlden :p ) Köper färgen på orten jag bor på så jag gynnar dem. Bor på liten ort. :)

Men tack för tipset...

/Kristina
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.