Tack för tipsen. Någon som vågar spekulera i skillnad i kostnad mellan att bygga upp huset igen helt med träfasad kontra att bygga som det var? (halva huset mexitegel, nya delen i trä)

Och är det bättre med frånluftsvärmepump eller bergvärme? Funderar på att borra. Det enda vi är 100 på är att det INTE ska bli direktverkande el eller någon luftluftvärmepump igen iaf ;)
 
Redigerat:
Undersökningar visar att försäkringsbolaget står för alla bygglovskostnader samt försäkringar under bygget.
Vill inte starta ett krig här på forumet men är grymt sugen på liggande träpanel som fasad a la new England stil. Vad tror Ni om det?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fasadvalet är ju mest en smakfråga. Men kostnadsmässigt tror jag att du förlorar på träfasad. Dvs. om du bygger upp huset igen med någon form av tegel/puts eller liknande så får du ett hus med högre värde än ett hus med träfasad (kan ha fel).

Det där med bergvärme kan vara lite struligt beroende på var i skåne du bor. Många områden där har orimligt djupt till berg. Det blir då dyrt att borra. Då är det ofta bättre med jordvärme, om tomten är stor nog. Ex. luft vatten värmepump kan vara ett bättre val om huset är energieffektivt. Det har lägre verkningsgrad, men skillnaden i investering mot bergvärme kan vara svårt att räkna hem inom rimlig tid, om huset har låg förbrukning, och ligger i område med milt klimat.
 
carra skrev:
Jag skulle vända mig till en garvad f.d. skadeinspektör vid ett försäkringsbolag för att få min rätt tillgodosedd med hänsyn till storleken på skadan. Du har som enskild konsument, om du inte är bevandrad i byggerier o stor erfarenhet av försäkring, inte en chans att bevaka dina möjligheter visavi återuppbyggnaden.

Givetvis kan du anlita annan person med rätt kompetens.

Det biträde du väljer får du betala själv men det är väl använda pengar.

Det där med kakel måste du ha förstått fel.......

carra f.d skadereglerare o skadechef
(y)
 
Tack för svaren. Har ett garage helt i trä och tänkte att det blir med enhetligt med trähus istället. Frågan är hur mycket billigare det blir att bygga med trä kontra tegel+trä? Tänkte om man kunde ha det som en förhandlingsmedel, den minskade kostnaden.
Tack för tipset om kompaktkollektor. Tomten är riktigt liten så jordvärme går inte att realisera tyvärr.
 
Hör med en bergvärmefirma om de har någon koll på rimligheten i ditt område. De kan givetvis inet garantera djup till berg. Men om du har typ 60m, som det kan vara på sina håll i Skåne. då lär de veta det.
 
Tack för det. Vad är ett mer "normalt" djup ner till berg om nu 60m är för mycket? Tänkte så man har en uppfattning.
 
När vi borrade så ingick 5m gratis, därefter 900 eller 1000 kr per meter om jag minns rätt, extrakostnaden är för rörinklädnad av hålet. Vi hade 4m.

men det är inte bara kostnaden för borrning ned till berget. Utan då måste man dessutom fördjupa hela hålet, eftersom den del av hålet som ger värme är i berget. Så vill du borra 150m "aktivt hål" och har 60m till berg så måste du borra 210m. Och då tillkommer några hundra per meter totaldjup. Och det går en gräns vid ca 250m. Behöver man mer än så, så får det bli fler hål.
 
Ok. Men då är jag med. Har hört ngt i storleken med borrhål på 140m.. Kan ju vara väl värt att kolla upp i förväg så mycket det nu går vill säga, så man inte står med ett orimligt dyrt jobb som man ska pynta. Tack så hemskt mycket för tipset.
 
Vi borrade 220m, men vårt hus är från 30 talet med i stort sett obefintlig isolering. Vi förbrukade 48 000 kwh innan bergvärmen (220 kvm boyta + 96 kvm källare). Nu ligger vi på ca 18 000 kwh.

När vi köpte huset -98. Så värmdes huset upp av direkt el, takvärme. Det var installerat på 70 talet. Men det fanns vattenburen värme i källaren och en radiator på första våningen. Så vi hade även en elpanna.

Vi har sedan successivt konverterat rum för rum till vattenburet i samband med renovering. Hängt på de nya radiatorerna på elpannan. När konverteringen var klar, bytte vi ut den mot bergvärme (Thermia).
 
Ok. Tack igen. Lite att fundera på alltså.
Själv låg vi på (med direktverkande el samt en luftluftvärmepump) på ca 25000kwh/år hushållsel inkluderat på en 208m2 boyta. Men att satsa på direktverkande el idag i ett nybyggt hus känns snudd på kriminellt. ;)

På tal om ngt helt annat. Vågar man satsa på puts idag? Nuförtiden är väl luftspalt obligatorisk men ändå. Gillar verkligen stuket med puts. Men blir lite avskräckt med alla skräckhistorier om fukt. Testade dessutom att ta en offert på vad det kommer kosta i framtiden att putsa om fasaden när putsen börjat flagna osv och fick en offert på över 700.000kr??

Någon som orkar/kan sprida ljud i frågan om puts vara eller inte vara och dess kostnader samt merkostnader.
 
Redigerat:
Puts är ju mera underhållsfritt (om det är rätt gjort). Att putsa om är väl oftast inte aktuellt förrän efter typ 50 år eller mer. Kostnaden på 700 000 låter som en total omputsning, vilket oftast inte utförs, utan man knackar bort lös puts, vid sprickor osv. Och renoverar.
 
Redigerat:
Ok. Hur är det med puts som material? Tänkte på fukt osv.
 
O
Det borde väl vara som med så mycket annat :p Om det är korrekt gjort så borde det kunna bli riktigt bra. De flesta flervåningshus har puts som ytskikt. Det är ganska underhållsfritt... har jag fått för mig....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.