Tjoho, tänkte jag skulle uppdatera lite i min golvbrunnstråd.. även om vi verkar ha hittat på vad för slags brunn det är :)

Idag hade jag en röris på besök (för 998:de gången) och jag passade på att fråga honom om brunnen.. (skam den som ger sig menar jag).. han såg ut som en levande fågelholk när jag försökte förklara hur brunnen såg ut (innan han tittat).. men efter han kikat ner.. snurrat lite med fingrarna så sa han att jag hade nog rätt .. det var en bra förklaring haha..

Iaf så ansåg han inte att det var nån maschett.. utan det var "nerrollat" tätskikt och det var bara o skära bort.. det luktade ju lite avlopp om det (efter 10-12 år.. no shit..)..

Under visade det sig dock att de inte hade några hmm plastskruvar/bluppar i hålen där (4 stora.. varav en - håll i er - va ett hål för spolning.. om de blev stopp!).. helt plötsligt hade jag ännumer korsdrag ifrån avloppet.. lite lustigt att de blåste så mycket att luggen rörde sig när jag var därnere o peta..

Han frågade om jag hade några vinkorkar :x, de var tydligen exemplariska att stoppa i hålen.. tur att jag gav maken ett "brygga-eget-vin-set" i julklapp.. där ingick en påse med kork..

Så det är vad jag pysslat med idag.. en av de skummare sakerna jag gjort. täljt vinkorkar för att stoppa i duschens golvbrunn hahaha.. kändes mysko..
 
Glömde bilden!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om det var den smartaste lösning ni gjorde. Eftersom den brunnen i grunden är avsedd att tätas med en golvmatta som limmas ner i kanten och som skulle låsas med brunnslocket så var den ju en risk konstruktion redan från början.

Men med nervikta tätskikt så rann åtminstone i teorin vattnet längre ner i brunnen innan det kunde ta sig in under tätskiktet. Nu har du ju istället tätskiktet öppet direkt mot underlaget uppe vid slukristen eftersom inget spänner fast detta mot kanterna.

Om det är bättre eller sämre nu, jämfört med innan kommer väl framtiden att utvisa men det känns spontant som om du har skapat ett större problem.

Vi får hålla tummarna.........och kolla ofta under brunnen för den kunde du ju se underifrån i bjälklaget.
 
Jag sa åt honom att prova med den andra brunnen (vi hade ju två därinne) så att om det var nått knas kunde jag fortfarande duscha.. Men jag klev ur badrummet i en minut så hann han skära bort det i brunnen..i duschen! Nåja, gjort är gjort.. Han såg inget knasigt iaf förutom att det saknades sådana där plastbluppar/skruvar. Han tyckte inte ens brunnen var så konstig..

Och koll kommer vi iaf få.. Idag har vi koll på den andra brunnen/toa men brunnen till duschen ligger i ett annat rum i källaren.. Så dit in har vi inte kommit än.. Men på väg (golvet sviktar en del vid en bjälke.. Och där finns duschen.. Så vi ska kolla om den läcker, framförallt tätskiktet i duschen.. Eller se om nått annat problem är där)

Men vi kommer ju se om det läcker vatten oavsett..i större mängd iaf.. då vi har källaren under!
Vi får hålla tummarna helt enkelt.. (Att det inte läcker nå mer..)

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Det jag funderade lite på var de där fyra hålen.. De är ju öppna ner mot brunnen så att säga.. Och även om tätskiktet var nerrollat i brunnen så satt det ju inte helt fast.. Va lite revor o så..

Men om de nu var fyra öppna hål mot "under tätskiktet" kan inte det ha skapat en jäkla massa fukt där? Även om inte vattnet steg upp ur hålen liksom..så måste det nästan varit konstant fuktigt där? (Nu tänker jag snäppet längre än bara golvbrunnen.. Tex golvbjälken som verkar gå där)

Ps - nu har jag satt korkar i hålen..så nu luktar det bättre därinne..
 
Redigerat:
  • Gilla
Uttese
  • Laddar…
Dom där 4 hålen för gallret är också bra för att ränsa brunnen om man vill ha bort det gojs av hår och fett som samlas inne i vattenlåset.
(4 hål är väl också bättre än 1 som gamla gjutjärnsbrunnar).

Det som samlats i botten är ju lätt att få upp, men det kan också samlas gojs innanför upp över kanten och på utsidan som leder till utloppet.
Man tager en ståltråd, böjer en liten krok, och fiskar upp det som hänger över kanten. Då kommer man båda sidor om vattenlåsets yttre ring. Se sidan 11 i Jofa-brunsöversikten

Jag tycker det är skönt att veta att man fått ut detta och inte tryckt det vidare i rören med nån vaskrensare, även om vaskrensaren är en snabb och enkel metod som brukar fungera för att få vatten att rinna igen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@blackarrow tråden är dryga fyra år gammal
Ja, jag vet ett att den är gammal men det skrevs om golvbrunnen och den här tråden i humortråden, så då tyckte jag det var bättre att kommentera här än fortsätta i humor-tråden... Lite OT där...
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@blackarrow tråden är dryga fyra år gammal
Likadan brunn idag med och nu har jag haft problem med stopp.. vilket blackarrow visste från humortråden hehe (där jag tyckte mitt stopproblem passade..) ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Dom där 4 hålen för gallret är också bra för att ränsa brunnen om man vill ha bort det gojs av hår och fett som samlas inne i vattenlåset.
(4 hål är väl också bättre än 1 som gamla gjutjärnsbrunnar).

Det som samlats i botten är ju lätt att få upp, men det kan också samlas gojs innanför upp över kanten och på utsidan som leder till utloppet.
Man tager en ståltråd, böjer en liten krok, och fiskar upp det som hänger över kanten. Då kommer man båda sidor om vattenlåsets yttre ring. Se sidan 11 i Jofa-brunsöversikten

Jag tycker det är skönt att veta att man fått ut detta och inte tryckt det vidare i rören med nån vaskrensare, även om vaskrensaren är en snabb och enkel metod som brukar fungera för att få vatten att rinna igen.
För ev stopp funkar det det kanske inte med krokarna.. men det är nog nått jag ska prova för att hålla rent.. då jag anser att brunnen är den snuskigaste i världen haha. Helt omöjlig att göra rent på ett bra sätt!

Det är sällan nått i skålen när vi kollar för att rensa (rensar ofta uppepå gallret). I början var det mycket byggsopor i hålet (??) betongbitar, grus osv.. men när jag väl rensat upp så har det inte varit så mycket.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ja, jag vet ett att den är gammal men det skrevs om golvbrunnen och den här tråden i humortråden, så då tyckte jag det var bättre att kommentera här än fortsätta i humor-tråden... Lite OT där...
Därför jag tipsade hit.. (y)
 
Temporärt verkar själva stoppet ha åkt vidare nu.. både jag och maken lyckades duscha imorse utan översvämning.. så mina tappra rörmokarförsök igår, med varmvatten och yes diskmedel, verkar ha gjort susen.. (temporärt iaf)

Blev lite orolig så jag bad maken kika in i källaren innan han gick till jobbet.. så inte röret gått av eller nått och allt vatten låg därnere..

Det gjorde det inte tack och lov..(y)
 
Jag missade att länka till min tråd om hur jag rensade min brunn när jag tröttnat på att rensa med ståltråd genom hålen. Dessutom var jag nyfiken på vart röret gick ut och om röret var tätt också.

Så här såg den ut efter operationen, tvättad och ihoplimmad igen:cool:
Rengjord och ihoplimmad golvbrunn efter rensning, mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tråd: Att ränsa en golvbrunn från -73, på mitt sätt
blackarrow blackarrow skrev:
Hade en liten översvämning vid golvbrunnen igen så det kändes som det var dags att ränsa ordentligt. Kan ju inte räkna med att alla i familjen har koll på golvet när dom duschar.. Och speciellt som förra ägaren handkapsanpassat, dvs sätt tröskel med tröskelplåt, ca 3mm hög, men den är mer än 20mm över golvbrunnen, så det följer väl reglementet så vitt jag förstått, även om det känns olustigt då golvet är ganska plant i övrigt.

Golvbrunnen saknar möjligheten att ta ur insatsen, vattenlåset, som på moderna brunnar.
[bild]

[bild]
Klämring, vad är det? Gallret håller ju mattan!?

Man kan iofs ränsa genom de 4 skruvhålen. Har gjort det tidigare, men pillriggt... Och hur ser det ut i röret under golvet? Fullständigt omöjligt att se...
Så vad gör man? Provar sticksågen, bosch blå, givetvis med jordfelsbrytare, då den jordade sladden kommer från ett annat rum in i ett våtrum!
[bild]
Ops!:surprised:
Det gick fort. Som att skära i smör...
Viktigt att behålla skruvgängorna och låta gallret avlastas på kanten som är kvar.

Men vad lätt och snabbt det gick att få bort 1/2kg gojs

Och inspektera röret undet golvet går ju nu.
Jo, det fanns lite att rensa i det oxå...

Men sen då?
[bild]
Tvättade med aceton och använde smältlimspistolen och tryckte ner smältlim i springan.

Klart :cool:

Bara att putta tillbaka duschkabinen:p

Folk är så nojjiga när det gäller våtrum. Man får väl vara lite praktisk och använda lite sunt förnuft. Och till sist.

Don't try this yourself at home!

Jag tar inget ansvar för om du sliter med sågen och får renovera hela badrummet... :surprised:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.