Situationen är att jag behöver rikta upp golvet i samma nivå på ett helt våningsplan då jag ska ha samma parkett i samtliga rum utan trösklar mellan rummen. Jag har en Makita krysslaser men kanske behöver jag en rotationslaser för att lösa detta smidigast?

Det som gör det hela svårt är att jag behöver börja med att mäta högsta punkten i samtliga rum för att sedan använda detta som referensmått till samtliga rum (7st). Huset är från 1929 där reglarna rullat lite medan huset satt sig genom årtiondena.

Vägrätsfunktionen på krysslasern med denna monterad i ena hörnet på rummet funkar bra om endast ett rum ska fås i våg, mindre smidigt när det gäller helt våningsplan där man inte ser alla golvbjälkarna samtidigt. Kom gärna med tips! =)

En annan fråga är hur man smidigast hittar högsta punkten i ett rum? Lasern kommer inte närmre golvbjälkarnas översida än ca 100mm. Är det bara att gå runt med en brädbit och provmäta mellan golvbjälkens översida och linjen på brädbiten i ett system över hela golvet eller finns det en smidigare metod (förutom murarsnöre och vattpass)?

Tacksam för svar.
 
Krysslasern funkar bra. Använd tumstocken och notera höjderna. Lägsta måttet är högsta punkten. Spelar ingen roll hur nära golvet du kommer, sätt den så det är lätt att läsa av. Flyttar du mellan rummen får du väl ta en punkt där du varit och ställa lasern i andra rummet så man ser den punkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.