Hej,

Vad tror ni, är det många som kommer bygga Attefallshus som ren investering och hyra ut? Låter ju som det i media, men själv är jag skeptisk till om det verkligen blir så.

Vi håller själva på och skall bygga och innan har jag inte tänkt på detta alls. Nu när det pratas om det så mycket började jag fundera och räkna lite mer med tanke på att vi har möjlighet att smälla upp 50 kvm komplementbyggnad enligt detaljplan. Vilket skulle ge rätt bra intäkter om man byggde ett hus och hyrde ut.

Hade varit kul och höra hur andra tänker och resonerar?

Har gjort lite beräkningar här http://vartvillabygge.blogspot.se/2014/06/se-attefallshus-eller-komplementbyggnad.html och det känns helt klart som en vettig investering om man är beredd att ha hyresgäster boende på sin tomt.

//Nybyggare
http://vartvillabygge.blogspot.se
 
Mikael_L
Jag är inte så säker på om jag vill riskera att ge någon (eventuell) idiot rätt att kuta omkring på min tomt, störa mig titt som tätt samt orsaka slitage på min egendom som jag måste återställa.

Ja det är alltså ena sidan av myntet. På andra sidan finns ju chansen att göra sig pengar i form av hyresintäkter. :)


Tja, jag är helt enkelt inte säker på vad jag tycker, vilket som kan tänkas överväga.


Men å andra sidan, när man har 25-åriga barn hemma som man tycker borde flytta, så kan man ju slå upp ett atterfallshus åt dom och klippa försörjningen, så dom åtminstone börjar lära sig livets villkor. :)
 
D09
Vill inte heller ha massa folk på min tomt med allt vad det innebär.

Däremot ett bastubad eller garage till traktorn etc :)
 
Ja, i vissa delar av landet, t.ex. förorter till storstäder, där det är svårt och dyrt att ordna bostad. Det nya förslaget kan säkert få folk som annars inte haft råd att köpa/bygga hus att ändå göra det och sen slå upp en Attefallare med en hyresintäkt på kanske 7-8000 kr i månaden för att delfinansiering sitt eget boende.

Eller, med tanke på hur populärt det är med lagerlokaler som Shuregard m fl. så kanske man skulle tjäna mer på att bygga 10 st 5 kvm lagerutrymmen i Attefallaren och hyra ut för 2000 kr styck i månaden. Voilà, intäkter på 20000 i månaden!
 
Redigerat:
nybyggaregudo skrev:
Hej,

Vad tror ni, är det många som kommer bygga Attefallshus som ren investering och hyra ut? Låter ju som det i media, men själv är jag skeptisk till om det verkligen blir så.

Vi håller själva på och skall bygga och innan har jag inte tänkt på detta alls. Nu när det pratas om det så mycket började jag fundera och räkna lite mer med tanke på att vi har möjlighet att smälla upp 50 kvm komplementbyggnad enligt detaljplan. Vilket skulle ge rätt bra intäkter om man byggde ett hus och hyrde ut.

Hade varit kul och höra hur andra tänker och resonerar?

Har gjort lite beräkningar här [länk] och det känns helt klart som en vettig investering om man är beredd att ha hyresgäster boende på sin tomt.

//Nybyggare
[länk]
Fast hyresintäkterna är väl inte skattefria? Hyresintäkterna beskattas väl som inkomst, eller åtminstånde en del av dem?
 
Mikael_L
40' per år + 20% av intäkterna är avdragsgilla. Så hyresintäkter upp till 50' / år verkar gå skattefritt:
https://www.skatteverket.se/privat/...gavbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html

Men jag är lite osäker på om atterfallshuset ska räknas som uthyrning av egen privatbostad, eller om det endast gäller en fastighet med endast en bostad på.

Jag tycker att atterfallaren borde lyda under dessa regler ...
 
Om man tittar på nackdelarna med att hyra ut:
- Man har någon som springer på ens tomt, huset blir inte ens eget längre.
- Orsakar driftkostnader (vatten, värme, el).
- Orsakar slitage.

Så frågan är om det är värt vinsten? Det är nog en privatekonomisk fråga. Jag skulle kunna tänka mig en attefallare, men då som gäststuga, tonårsru, kontor för egen verksamhet eller liknande. Eventuellt skulle man kunna stoppa in gamla föräldrar där ett tag också. Ska jag hyra ut så blir det nog på kortare tider, t.ex. i samband med att det händer något i stan, någon bekants barn behöver en bostad akut eller liknande.

Om jag hade en stor tomt så kanske det går att sätta en plank och spärra av en del av tomten. Då blir det en annan sak. Typ nåt sånt här :)
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nej, men fribeloppet är högt och sen har du skatt på kapital.
 
Vi ska bygga nytt i Nacka och har allvarliga planer på att bygga ett litet hus, max 35 m2 för att hyra ut. Jag har tittat runt lite och man borde, med mycket eget arbete, kunna bygga ett sådant litet hus för 250 000. Men vad kan vara en rimlig hyra för ett sådant hus? Vi funderar på om 5000 kan vara rimligt, exklusive elkostnaden då tar det ca 4,5 år innan investeringen har återbetalat sig. Min tanke är att max två personer skall kunna bo där iom att vi inte vill ha för mycket folk boende på tomten. Huset kan placeras relativt avskilt så att vi får ha området kring vårt boningshus något så när ostört.

Är det någon som vet hur hyresmarknaden ser ut för dylika hus nära Stockholm? Är det lätt att hyra ut? Med buss tar det 35 min till slussen, med bil ca 20 minuter.
 
Jag hyr emellanåt ut ca 28 kvm (totalyta), sutterängplan (egen ingång såklart, kök/bad), privat, fräscht (klinker/golvvärme osv). Brukar ta runt 5000 för detta inklusive allt. Eftersom det är en del av huset är det ändå någorlunda uppvärmt även om ingen bor där.
Det går naturligtvis att få mer pengar, men jag tycker inte att 28m2 är värt mer än runt 5k. Man kan se sjuka priser på blocket för sunkiga små rum utan eget kök/badrum/ingång.

Jag resonerar som så, att om priset är bra, så trivs folk, och jagar inte efter bättre. Mina hyresgäster stannar därför länge, vilket är vad man vill ha som uthyrare. Jag väljer och vrakar, tar bara de som gör ett bra intryck på mig. Jag annonserar aldrig efter nya hyresgäster. Dom får man lätt ändå. Jag har däremot krav på att endast en person skall bo i hushållet för att minska slitaget och springet.

Brukar dock undvika släkt, dom får bo där sålänge dom behöver gratis, om det råkar vara ledigt, men inte någon hyressituation.

Här är 11 minuter till centralen med tunnelbanan (4 min gångväg).

Finns f.ö. en del fördelar med att hyra ut, tex om man sticker iväg på en månads vintersemester, så är huset fortfarande bebott, posten tas om hand, snön skottas eller trampas upp osv.
 
vespaman skrev:
Jag hyr emellanåt ut ca 28 kvm (totalyta), sutterängplan (egen ingång såklart, kök/bad), privat, fräscht (klinker/golvvärme osv). Brukar ta runt 5000 för detta inklusive allt. .
Hur länge brukar hyresgästerna stanna? Tycker du att det verkar som att avståndet till centrala Stockholm har en stor betydelse för dina hyresgäster? Erbjuder du plats för bil? Vilka "typer" av människor är det som vill hyra din lägenhet, är det mycket studenter eller?
 
surfarn skrev:
Hur länge brukar hyresgästerna stanna? Tycker du att det verkar som att avståndet till centrala Stockholm har en stor betydelse för dina hyresgäster? Erbjuder du plats för bil? Vilka "typer" av människor är det som vill hyra din lägenhet, är det mycket studenter eller?
Svårt att ge något snitt, men jag hyr aldrig ut på korttid. Dvs avsikten från den hyrande skall vara att stanna minst 6 månader. Sista hyresgästen hyrde i nära två år. I början körde jag iofs mer uthyrning till företag (utländska ekonomer osv), på några månaders tid, då tog jag lite mer. Men lärde mig fort att uppskatta längre kontrakt.
Ju oftare folk flyttar in/ut, ju mer slitage, och mer städning/åẗerställning, vilket är själva jobbet med att hyra ut. Längre kontrakt rullar allt bara på, varför man skall premiera dessa hyresgäster med lägre hyra.

Många studenter, i åldrarna 20-30 år, samt inflyttande med jobb, den tredje kategorin är folk som brytit upp i ett förhållande. Jag försöker ha en lägsta åldersgräns på runt 25, och föredrar folk som har jobb. (Dessa två kriterier, därför att det är större chans att dom har fått in lite mer ansvar i hövvet) :) Men jobb är egentligen inte något krav från min sida.

Ja, jag tror att närheten till centralen är av fördel, eftersom man då lätt kan ta sig till jobbet/skolan. Men å andra sidan är det garanterat en bonus att kunna hyra ut till par, så det kan i viss mån väga upp det längre avståndet hos er. Beror nog mycket på bussens tidtabell skulle jag tro.
Bilparkering är fritt på gatan på sommaren här, vintern är lite knixigare. De flesta hyresgästerna av den kategorin som jag nämde ovan saknar bil, så i allmänhet är detta inget problem.

Jag behöver egentligen inte pengarna, men det är ändå en trevlig inkomst, eftersom det är nära nog skattefritt. Att det springs mycket jag aldrig haft problem med. Det kan gå månader mellan det att man ses. Jag har funderat på ett attefall för ytterligare en hyresgäst, men då ramlar man över skattetaket, och det blir inte lika trivsamt. Dessutom är min tomt inte alls optimal för detta, så blir dett attefall, så blir det nog för eget bruk isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.