Har idag fått gjort en överlåtelsebesiktning på huset vi tänker köpa. I ett av sovrummen var det fukt i golvet och något förhöjt golv vid rörgenomföringarna vid elementet. Besiktningsmannen anmärkte och sa att säljarn borde ringa sitt försäkringsbolag, förslagsvis medan besiktningsmannen var på plats så att han kunde bistå i samtalet. Inget knorr alls från säljaren. Han ringde och det lät som att en skadereglerare skulle komma på besök. Så det känns inte som att säljarn försökte komma undan på något sätt och besiktningsmannen kändes mycket reko.

Det är ett hus från 70-talet med uppreglad platta på mark (om jag uppfattade termerna rätt). Rummet har plastmatta och det var skada i golvet där rören till elementet kommer upp. Vattenburet med bergvärme.

Nu är min fundering, vad kan jag förvänta mig härnäst?

Vad är sämsta möjliga scenario? Kan det finnas fukt i grundkonstruktionen långt från rören? Om jag förstod förklarningen av konstruktionen så står det träreglar på plattan och då borde väl vatten kunna ta sig en bra bit från skadestället om det vill sig illa?

Om försäkringsbolagets representant åkt dit och säger att det inte var något speciellt att oroa sig för, då kan jag väl ändå stå på mig och hänvisa till att besiktningsmannen noterat skada och fukt?
 
Om nu inte skaderegleraren säger att det inte är någon fara och dom inte tänker fixa till det. Så tycker jag du ska göra en större undersökning. Verkligen se hur stor skadan är. När ni vet hur stor skadan är så ta in offerter på vad det kostar att fixa till. Sen ber ni säljaren dra av detta på priset. Bättre ni fixar till det än säljaren tycker jag.

Du kan alltid hävda vad du vill och kräva vad som helst. Sen är det ju upp till säljaren att gå med på det eller säga nej och ni får fundera på hur ni vill göra. Det är ju säljaren som bestämmer om han vill sälja eller inte.

Värsta är väl om det stått och läkt länge, då kan ju skadan vara stor.
 
Det är svårt att säga vad det värsta som kan hända är. I princip så skulle hela huset kunna vara totalförstärt, rivningsobjekt. Nu är det med största sannolikhet inte så illa.

Men OM vattenskadan har pågått en längre tid (och det har ofta läckande elementrör). Då kan skadan vara ganska omfattande. Med röta och kanske tom. mögel.

Sedan måste man ju också fundera över hur det läcker. Jag uppfattade det som att det inte fanns någon synlig läcka ovan golvet (?). Även om det vanligen är en koppling till radiatorn som läcker (lätt att åtgärda rent VVS mässigt) så brukar det synas ganska tydligt, det blir avlagringar och rost vid läckan. Och OM läckan är nere i golvet, så finns det risk att rören är slut och måsta bytas, kanske i hela huset, Det är i så fall ett stort ingrepp.

Det finns en obehaglig risk med skaderegleringar som går över en överlåtelse. Skaderegleringen är en sak mellan säljaren som har försäkringen, och förs. bolaget. Det har hänt att en skada upptäcks vid en överlåtelse. Säljaren anmäler till sitt förs. bolag. Förhandlar till sig en kontant reglering, dvs. bolaget sätter inte in någon åtgärd, de bara betalar, till säljaren. Som behåller pengarna. Skadan blir köparens problem.
 
O
Om du går med på att säljaren och säljarens FB åtgärdar skadan innan tillträde så se till att skriva in i avtalet någon vites klausul om inte skadan är åtgärdad...
Som Hempularen skrivit tidigare i andra trådar om just detta är att se till att en jurist skriver in klausulen. Så den blir korrekt utförd. alltså inte låta mäklaren skriva in det... åtminstone låta en jurist granska avtalet innan underskrift.
 
Det kan vara stora åldersavdrag och bli dyrt. Jag skulle definitivt avvakta köpet, ta reda på mer. Om du blir trängd, hoppa av. Alt räkna på worst case renovering o hög kostnad.
 
Tack för informativa och bra svar.

Vi har kontaktat mäklaren och denne ska höra sig för med säljare och försäkringsbolag samt justera avtalet. Jag utgår från att det bara blir en förlängning av något slag på den tid vi har på oss efter besiktning så att vi hunnit få veta vad försäkringsbolaget tycker och tänker. Därefter utifrån det får vi fundera på klausul mm beroende på vad som sker.

Vi tänker absolut inte stressa igenom något. Detta ska utredas fullt ut så stt vi inte köper något som överraskar oss senare. Som tur är så är det inflyttning först i december så både vi och däljarna har gott om tid på oss.

Besiktningsmannen hittade inget läckage i nån koppling men det var synlig skada i golvmattan. Så jag blir lite orolig över att det ska vara trasigt i rören längre ned. Vi får avvakta och se vad fb säger i första hand.
 
L Lasec skrev:
Tack för informativa och bra svar.

Vi har kontaktat mäklaren och denne ska höra sig för med säljare och försäkringsbolag samt justera avtalet. Jag utgår från att det bara blir en förlängning av något slag på den tid vi har på oss efter besiktning så att vi hunnit få veta vad försäkringsbolaget tycker och tänker. Därefter utifrån det får vi fundera på klausul mm beroende på vad som sker.

Vi tänker absolut inte stressa igenom något. Detta ska utredas fullt ut så stt vi inte köper något som överraskar oss senare. Som tur är så är det inflyttning först i december så både vi och däljarna har gott om tid på oss.

Besiktningsmannen hittade inget läckage i nån koppling men det var synlig skada i golvmattan. Så jag blir lite orolig över att det ska vara trasigt i rören längre ned. Vi får avvakta och se vad fb säger i första hand.
Låter som du har en mycket sund inställning till problemet !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.