Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det hände en lite obehaglig grej på min dotters dagis för några dagar sedan. Det var ett barn som slickade på ett eluttag och lyckades få sig en stöt, hon klarade sig utan några skador. Mer detaljer om vad hände har jag inte.

Jag har inte hunnit kolla upp om de har jordfelsbrytare. Men om de har JFB installerat borde inte den lösa ut om något sånt här händer?
 
Det är inte alls säkert att JFB löser då man får sig en "stöt" men det gör rejält ont redan innan man får 30 mA genom kroppen.
 
En JFB är tänkt att skydda mot katastrofala olyckor, den skyddar inte mot rejält obehag. Redan 10 mA kan vara rejält smärtsamt och börjar man närma sig 50 mA är man uppe på dödliga nivåer. Sedan beror riskerna även på exempelvis vilken väg strömmen tar genom kroppen och hur länge man exponeras.

Så se en JFB som något som förhoppningsvis förhindrar skador och dödsfall men inget som förhindrar stötar eller obehag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur kan man få ström i sig om man slickar på ett vägguttag? saknades locket?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tyvärr är det många som tror att med en JFB så blir det "ofarligt" med "vanlig 230V" det är naturligtvis inte säkert. Men en JFB minskar riskerna för en katastrof. Så behåll respekten för "strömmen" även om ni har en JFB installerad.
 
Alfredo skrev:
En JFB är tänkt att skydda mot katastrofala olyckor, den skyddar inte mot rejält obehag. Redan 10 mA kan vara rejält smärtsamt och börjar man närma sig 50 mA är man uppe på dödliga nivåer. Sedan beror riskerna även på exempelvis vilken väg strömmen tar genom kroppen och hur länge man exponeras.

Så se en JFB som något som förhoppningsvis förhindrar skador och dödsfall men inget som förhindrar stötar eller obehag.
Tack!

Lite obehag kanske tom är bra i det här fallet om man försöker se på det positivt. Det barnet lär nog aldrig mer pilla med ett eluttag :)
 
Enk Projektet skrev:
Hur kan man få ström i sig om man slickar på ett vägguttag? saknades locket?
Barn är otroligt påhittiga och en del har väl mer saliv än andra... Jag vet inte exakt vad som hände.

Av vad jag har förstått så var allt ok med uttaget.
 
Viktigt att tänka på:
En jordfelsbrytare skyddar mot, just det, jordfelsströmmar.
Den skyddar alltså mot trasiga apparater som ansluts i vägguttaget.
Om man t.ex. sticker in två spikar i vägguttaget tror jordfelsbrytaren att man är en vanlig last, som t.ex. en hårtork, och löser inte ut.
 
noone70 skrev:
Av vad jag har förstått så var allt ok med uttaget.
Det var skönt att höra att bägge klarade sig bra. ;)
 
  • Gilla
tjoplong
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Hur kan man få ström i sig om man slickar på ett vägguttag?
Reptiltunga? :D
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Hur kan man få ström i sig om man slickar på ett vägguttag? saknades locket?
Som far till en helvild 2-åring har jag lärt mig att ingenting är omöjligt.
Bla har ungen 30 cm långa armar men når minst 7 meter med dom.
 
  • Gilla
tjoplong och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Som far till en helvild 2-åring har jag lärt mig att ingenting är omöjligt.
Bla har ungen 30 cm långa armar men når minst 7 meter med dom.

Jag förstår dej...har själv 2 barn men även jobbat som elektriker....därför undrar jag hur barnet är skapt som lyckas slicka på ett vägguttag och ändå få ström....
 
hantverkare1 skrev:
Bla har ungen 30 cm långa armar men når minst 7 meter med dom.
Visst är det synd att denna fysiska förmåga minskar i takt med att den mentala ökar? Jag hade gärna nått sju meter i vuxen ålder. :(
 
Måste vara ett mycket gammalt uttag utan petskydd och kort/låg uttagsbrunn.
 
Något jag tänkte på häromdagen som verkar lurigt.
Strömadaptrar till bärbar dator där kabeln från väggutaget är väldigt lätt att ta bort från själva adaptern. Då blir ju 3 helt oskyddade hål. Och som alla vet stoppar ju barn allt i munnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.