Halloj, tänkte kolla om det är någon som sitter på lite information/kunskap ang. vissa maskiner i Makitas trådlösa 18v-serie och tips och råd ang. kap/ger-såg.

Makita trådlösa 18v-serie
Cirkelsåg
DSS610Z vs. DSS611Z - Vilken bör man välja och vad är det som skiljer?

Tigersåg
DJR181Z vs. DJR182Z - Samma här, vad skiljer och vilken bör man välja?

Vinkelslip
DGA452Z vs. DGA450Z - Samma här, vad skiljer och vilken bör man välja?

Kap/ger-såg
Vilken kap/gersåg skulle ni välja av om ni hade en budget på 5000kr(är det något riktigt bra kan jag ev. sträcka mig lite till men då ska det verkerligen tilltala mig och vara något speciellt) inkl. sågbord?
Kikat på följande:
AEG PS254L - http://www.bauhaus.se/ps-254l-kap-geringsag-2000w.html
Tyckte den kändes ganska robust och verkar lovande, gillade dock inte deras sågbord så blir det den blir det något annat större, tex. Ryobis stora på Bauhaus.

Metabo KGS254 M - http://www.bauhaus.se/metabo-kgs-254-m-kap-gersag.html
Tyckte faktiskt den kändes lite plastig och halvt smäckig kan dock bero på att den stått framme på Bauhaus länge och många har klämt och känt på den oförsiktigt, har läst väldigt mycket gott om deras mindre modell. Samma här, gillade inte deras sågbord, omständig infästning med skruvhandtag istället för snäppfäste.

Någon som kan tipsa om någon annan såg och sågbord? Såg och sågbord behöver inte nödvändigtvis vara av samma märke.

Tacksam för svar och hoppas man kan komma lite närmare ett val i djungeln. :)
 
M
Kan bidra lite:

macrus skrev:
Cirkelsåg
DSS610Z vs. DSS611Z - Vilken bör man välja och vad är det som skiljer?
610an har broms, dvs när du släpper knappen stannar den snabbt, 611 har inte det. Jag har 610 och skulle inte vilja vara utan bromsen. 610an har också LED-diod som 611an saknar. Också bra ibland.

macrus skrev:
Tigersåg
DJR181Z vs. DJR182Z - Samma här, vad skiljer och vilken bör man välja?
181an har LED-dioder och upphängningshake vilket jag tror 182an inte har. Bra att ha tycker jag. Kanske skiljer något mer...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
macrus
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Kan bidra lite:


610an har broms, dvs när du släpper knappen stannar den snabbt, 611 har inte det. Jag har 610 och skulle inte vilja vara utan bromsen. 610an har också LED-diod som 611an saknar. Också bra ibland.


181an har LED-dioder och upphängningshake vilket jag tror 182an inte har. Bra att ha tycker jag. Kanske skiljer något mer...
Tack, vill helt klart ha både broms och lampan älskar jag på Makita-maskinerna. Blir helt klart 610 och 181an då. :)
 
När det gäller kap&ger så kolla på Bosch GCM 8 SJL med bord GTA 2500 eller det större GTA 3800, de är väldigt populära här på forumet.
 
M
macrus skrev:
Vinkelslip
DGA452Z vs. DGA450Z - Samma här, vad skiljer och vilken bör man välja?
450 är 14,4 volt och 452 är 18 volt...
 
eidlert skrev:
När det gäller kap&ger så kolla på Bosch GCM 8 SJL med bord GTA 2500 eller det större GTA 3800, de är väldigt populära här på forumet.
Kollade lite på den, det är ju dock mindre klinga på den än vad Metabon och AEGn har. Beijer sålde den med sågbord för 4790kr, bör vara ett rätt okej pris?
MaxPax skrev:
450 är 14,4 volt och 452 är 18 volt...
Ah, tack igen. Så blind man kan vara ibland. Då har jag nog koll på samtliga Makita maskiner.

Ger/kap-såg som återstår då.
 
Är det någon som vet vad skillnaden på Makita BJV180Z 18V och Makita DJV180Z 18V?
Förstått att DJV180Z är en nyare maskin och ska ersätta BJV180Z men vad är det som skiljer?
DJV180Z finns nämligen inte i lager, det gör dock BJV180Z. Funderar på om det är värt att vänta på att dom ska få in den eller om man ska ta den andra?
 
macrus skrev:
Är det någon som vet vad skillnaden på Makita BJV180Z 18V och Makita DJV180Z 18V?
Förstått att DJV180Z är en nyare maskin och ska ersätta BJV180Z men vad är det som skiljer?
DJV180Z finns nämligen inte i lager, det gör dock BJV180Z. Funderar på om det är värt att vänta på att dom ska få in den eller om man ska ta den andra?
Som jag förstått det är det bara ett dekalbyte. Iom de nya 4ah batterierna så heter alla maskiner som säljs med de D istället för B
 
  • Gilla
macrus
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Som jag förstått det är det bara ett dekalbyte. Iom de nya 4ah batterierna så heter alla maskiner som säljs med de D istället för B

Håller med här, och bara för o krångla till det så funkar deras "B" maskiner med 4Ah accar oxå (om man vill uppgradera/köpa nytt)... deras "D" maskiner säljs som påpekats med 4Ah...men med tanke på Makitas laddtid på 22minuter så känns merkostnaden för 4Ah vid nyinköp som onödig.....det är en sak om man står i begrepp att köpa nya batterier till befintliga maskiner......
 
  • Gilla
macrus
  • Laddar…
Perfekt, då kan jag beställa B-modellen utan att oroa mig för att man skulle missa någon ny fin funktion.
 
Remne skrev:
Håller med här, och bara för o krångla till det så funkar deras "B" maskiner med 4Ah accar oxå (om man vill uppgradera/köpa nytt)... deras "D" maskiner säljs som påpekats med 4Ah...men med tanke på Makitas laddtid på 22minuter så känns merkostnaden för 4Ah vid nyinköp som onödig.....det är en sak om man står i begrepp att köpa nya batterier till befintliga maskiner......
Det är väl dessutom så att laddtiden för 4Ah accarna är avsevärt länge än de 22 min det tar för en 3Ah acc? På något sätt kan jag känna att man förlorar på att köra med 4Ah då det tar längre tid att fylla dom, så kör man hårt under lång tid riskerar man i större utsträckning att stå utan ström även om man hade mer när man började.
 
pyro skrev:
Det är väl dessutom så att laddtiden för 4Ah accarna är avsevärt länge än de 22 min det tar för en 3Ah acc? På något sätt kan jag känna att man förlorar på att köra med 4Ah då det tar längre tid att fylla dom, så kör man hårt under lång tid riskerar man i större utsträckning att stå utan ström även om man hade mer när man började.
Jag tror det tar ungefär 45 min att ladda ett 4ah. Och som du skriver är det onödigt att köpa dyra 4ah då man i stort sett inte kan dra ur ett 3 ah på mindre än 22 min
 
Remne skrev:
Håller med här, och bara för o krångla till det så funkar deras "B" maskiner med 4Ah accar oxå (om man vill uppgradera/köpa nytt)... deras "D" maskiner säljs som påpekats med 4Ah...men med tanke på Makitas laddtid på 22minuter så känns merkostnaden för 4Ah vid nyinköp som onödig.....det är en sak om man står i begrepp att köpa nya batterier till befintliga maskiner......
Japp, B funkR också om dom har stjärna under eller gul anslutning under maskinerna.
Är dom svarta ska det inte gå enligt Makita men jag har en skruvdragare med svart anslutning och den fungerar utmärkt med 4ah.
Tror däremot att överbelastningsskyddet inte funkar ihop med 4ah batterierna.

Känns som makita kråmglat till det i onödan när dom kom uut med 4ah
 
Stjärnan betyder att det är elektroniskt överbelastnings/Batteriskydd och funkar bara om batteri OCH maskin har stjärnmärkning....
 
Remne skrev:
Stjärnan betyder att det är elektroniskt överbelastnings/Batteriskydd och funkar bara om batteri OCH maskin har stjärnmärkning....
Så kanske det var. Finns en youtube video där det förklaras ingående men hittar ej den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.