Jag började glatt för någon månad sen bygga en altan åt min mor på hennes ganska nyligen inköpta landställe. Tidigare låg en väldigt trött stenbelagd uteplats på berg (med en hel del jord under). Vi tog bort all jord och sedan har jag gjutit stolpskor på berget.

I anslutning till altanen är en gjuten "trappa" i två nivåer som jag tidigare inte såg något problem med. När jag i helgen skulle försöka lösa anslutningen till altanen började jag knacka lite på trappan och gräva lite för att få plats med en regel som jag hade tänkt fästa i trappan. Jag insåg att trappan bestod av ca 7cm betong/sten och allt under den var ganska blöt jord blandat med sten. Jag tänkte att jag måste få bort så mycket jord som möjligt men insåg efter ett tag att det enbart var jord och sten. Tillslut kom jag in till grunden på huset som jag tror är några uppmurade lättbetongblock (se ritning).

Jag förstår mig inte riktigt på grundläggningen, i stort står det på lösa lättbetongblock men precis vid entren är det någon större murad lättbetongplatta eller vad man ska kalla det.

När jag kommit in till plattan ser jag att den är ganska blöt och plötsligt börjar det regna och jag inser vilket jävla fall det är in till plattan. Tidigare har det varit jord och sten vilket samlat upp vattnet och jag hade inte insett då vilket fall det faktiskt var in dit. Min instinkt var att ta bort trappan och göra om den men jag hade varken tid eller material att lösa det just då. Jag fyllde därför igen med sten och gjöt så mycket jag kunde för att förhindra vatten från att rinna in mot grunden.

Efter det kröp jag in i grunden för att se hur den mådde. I huvudsak verkar det torrt men jag ser att dom har rivit ner väldigt mycket isolering så förmodligen har det varit blött tidigare. i ena ändan av grunden låg det dock en jävla massa bråte, gammal isolering, trä, takpapp osv som var genomblött (se bild). Längst in sitter isoleringen kvar och man ser tecken på fuktskador. Min misstanke är att det runnit in vatten, säkert från flera håll, men till viss del från trappan.

Hur fasen löser jag detta? Mitt första steg nu är att jag tänkte rensa bort allt organiskt och börja lufta grunden (den har tidigare varit ganska stängd). Sedan skulle jag även vilja ta bort trappan för att se hur det verkligen ser ut bakom den och bygga något som är hållbart för grunden. Min påbörjade lösning som ni ser nu känns mest som en akutlösning men att det på sikt kommer tränga in vatten ändå och göra problemet ännu större.

Jag får inte riktigt grepp om konstruktionen som ni kan se på min skiss, jag funderar på om det går att borra mig igenom "lättbetongplattan" längs marken och skapa någon dränering där för att sedan kunna leda ut vattnet i rör genom grunden. Alternativt att jag tar bort trappan och lyckas gjuta något som kan leda bort vattnet innan det når in till grunden, men det är jävligt klurigt då fallet är som det är (det kanske är svårt att se på bilderna).

Har ni några tips att ge?

ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_0375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsbild

IMG_0452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nödlösning där jag fyllde igen med sten och gjöt för, annars rann det in vatten när det regnade.

IMG_0468.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av grunden med problem, det största problemet längst in där vattnet förmodligen tränger in. "Plattan" ser ni till vänster. Förmodligen är det väl bara en murad ram av block.

IMG_0473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Massa bråte men resten av grunden ser rätt torr ut. Ljusglimten till höger är precis vänster om bärlinan på bild nr två.

IMG_0485.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina första tankar var att mura ett fall utåt, men folk runt mig har sagt att det nog kommer tränga in vatten ändå.

IMG_0490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Största problemområdet, här sitter isoleringen kvar i taket. I resten av grunden är den bortriven. Röret tror jag är en elledning.

IMG_0495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grunden sett från gaveln på huset (till vänster på ritningen). Tidigare var det igensatt med eternitplattor.
 
Någon?
 
Hej. Jag förstår inte din ritning men på bilderna är det plintgrund vad jag kan se, kanske blandat.
Börja med att riva ut den isolering som är kvar och allt bråte, och se till så att inte vatten rinner in i grunden.
Här kan du läsa mer http://www.lfs-web.se/plintgrund.htm
 
Jag förstår att ritningen är lite otydlig. Det är i huvudsak plintgrund (markerat rosa), sen är det murat en rektangel som ni ser i mitten av ritningen, varför vet jag inte. Dilemmat är hur jag hindrar vatten från att rinna ner när det ser ut som det gör, det var därför jag skrev här. Som ni ser på bild 1 och 2 så lutar berget in mot huset, tar jag bort trappan tror jag det rinner in ännu mer, samtidigt är det nog inte hållbart att det är som det är nu, för det rinner in oavsett. Min undran är hur jag hindrar vattnet från att rinna in när fallet är som det är på berget. Tidigare stoppade ju trappan och den tidigare plattsatta uteplatsen en del, men det har ju uppenbarligen runnit in oavsett när man tittar i grunden!
 
IMG_0126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild på hur uteplatsen såg ut tidigare, då stoppades ju säkert mycket vatten av den plattsatta uteplatsen.

IMG_0147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemhörnet efter utgrävningen. Som ni ser faller berget inåt och innan jag grävde ut under trappan insåg jag inte att vatten rann ner där då det bands i jorden som låg under trappan. Det var först när jag grävt ut under trappan jag såg att det faktiskt rann ner väldigt mycket vatten längs berget när det regnade.

Är det lönt att spåna på en lösning med någon gjutning som hindrar vattnet från att rinna ner i hörnet? Principen jag tänker mig är typ det som i ett badrum motsvarar en T-list som man har i ett badrum, fast jag vet inte om en sådan gjutning skulle passa eller ens hålla tätt. Vad är alternativen? Det jag ser är att låta vattnet rinna ner där och sen leda bort det ut grunden med någon form av dränering. Som ni ser på bilden med elkabeln tror jag vattnet från trappan rinner igenom där. Vore det ett alternativ att fånga upp det där och leda ut det från grunden?
 
Redigerat:
Utifrån bilderna så är det svårt att ge ett bra svar, men det är ju två enkla principer som gäller.
Du bör hindra vatten från att rinna in mot huset och att du bör leda bort vatten som ändå rinner dit. Här är några idéer:

- Kan du bygga ett rejält entrétak som hindrar regnvatten från att hamna i det felaktiga fallet?
- Kan du mura upp på något sätt som ändrar fallet, så att det blir ut från huset. Kanske en dekorativ muring med klinker på?
- Kan du på något sätt borra/skära/gräva rännor, lägga slang, lägga rör eller på något annat sätt leda bort vatten från huset?
- Går det att anlägga en pumpgrop på det lägsta stället och pumpa bort vatten därifrån?
 
....men vänta nu. Det är ett hus som står på plintar. Vad spelar det för roll om det rinner lite dagvatten under huset? Det är ju helt öppet. Inte ett problem som jag ser det.

Se till att vatten inte blir stående under huset.
Rensa rent från all bråte och ta bort organiskt material.
På några ställen ser det fuktskadat ut i taket (bilden med elkabeln). Red ut varför. Det har knappast med regnvatten att göra.
 
Den murade rektangeln kan vara isolerade anslutningar för V/A.

Finns det syllpapp mellan plintarna och huset? Om inte så kanske det kan vara värt att försöka lägga dit det med en donkraft.
 
Jag har pratat med en erfaren byggare på jobbet som tycker jag ska riva bort trappan och försöka gjuta en ränna som leder bort vattnet alternativt gjuta en ränna med en brunn i och leda bort vattnet i rör under huset. Men hans första råd var att ta bort trappan för att se hur det ser ut. Det som jag varit rädd för är om jag tar bort trappan att det rinner ner mycket mer vatten innan jag hunnit få till en lösning men enligt honom kan det inte bli mycket värre om man ser till fukten som finns i grunden redan nu.

I huset finns varken vatten eller avlopp så jag är tveksam till att det ligger isolerade anslutningar. Syllpapp finns på vissa ställen, jag får kolla mer i helgen, uppdatering kommer!
 
Om V/A saknas kanske det kan vara möjligt att höja hela stugan någon decimeter. Då får du bättre frihöjd över marken, vilket borde minska risken för fuktspridning till huset.
Och givetvis städa under huset som MathiasS säger.
 
Även om en höjning vore önskvärt tror jag det innebär ett allt för omfattande arbete för mig. En del av huset (tillbyggd sovalkov) står på en murad kallmur samt att jag precis nu har reglat upp för en altan. Sen känns det dumt att väcka en björn som sover om det finns andra brister i konstruktionen som i dagsläget fungerar men skulle dyka upp vid en höjning.
 
Om man låter vatten rinna in i grunden finns ju risken att den blir stående där i nån grop, då är det kanske lättare att hindra det innan, speciellt om det bara är på ett ställe. Antingen borra och bila upp en ränna i berget och leda vattnet runt huset eller in i ett slutet rör som går genom grunden, inget dränrör.
 
Jag får se hur det ser ut när jag tar bort trappan i helgen, men blir det någon form av brunn som lösning kommer det ledas genom ett slutet rör!
 
Vad gör jag förresten med det vita på muren som man ser? Är det mögel? Eller är det någon saltutfällning? Jag söker och söker men hittar inget där det står att mögel kan växa på betong utan enbart i organiska material. Jag tänkte försöka ge mig på att riva bort isoleringen i helgen om jag får plats där under, det är rätt tight.
 
Det ser ut som saltutfällningar. Man kan få det om man har mycket fuktvanding i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.