Har du ett hög temp system i huset kommer du alltid behöva någon form av spets till värmepumpen...antingen ved/pellets/gas eller el....hur många dagar per vinter behövs det högre framlednings temp än vad VP kan lev?
 
Är värmepumpen totalt sett för klen och/eller gammal och du behöver värme i källaren för att hålla fukten borta så är du på rätt ide med pellets.
En pelletskamin som är bra kostar lika mycket som en pelletspanna och då ska du ha eländet inne i bostaden plus en massa dyr rördragning.
Är du lite händig och kan få hjälp av någon kompis så köp en bra begagnad pelletspanna. Bra läge just nu. Igår gick en riktig Ariterm Biomatic +20 för 12000.
Tidigare var man tvungen att hålla sig till begagnad oljepannor för att komma billigt undan men nuförtiden dyker det då och då upp riktiga pelletspannor på Blocket.

Är din värmepump onoff eller inverter och går den mot en tank? Storlek på tanken?
Det går eventuellt att trixa ihop det så pellets går in om värmepumpen inte orkar men enklast är att köra två värmesystem och växla manuellt mellan sommarläge och vinterläge.
Mest nytta av värme i källaren har man på sommaren för då är risken för fuktskador där störst så köra pellets några dagar ibland på sommaren skadar inte.
 
johanpelle skrev:
Är värmepumpen totalt sett för klen och/eller gammal och du behöver värme i källaren för att hålla fukten borta så är du på rätt ide med pellets.
En pelletskamin som är bra kostar lika mycket som en pelletspanna och då ska du ha eländet inne i bostaden plus en massa dyr rördragning.
Är du lite händig och kan få hjälp av någon kompis så köp en bra begagnad pelletspanna. Bra läge just nu. Igår gick en riktig Ariterm Biomatic +20 för 12000.
Tidigare var man tvungen att hålla sig till begagnad oljepannor för att komma billigt undan men nuförtiden dyker det då och då upp riktiga pelletspannor på Blocket.

Är din värmepump onoff eller inverter och går den mot en tank? Storlek på tanken?
Det går eventuellt att trixa ihop det så pellets går in om värmepumpen inte orkar men enklast är att köra två värmesystem och växla manuellt mellan sommarläge och vinterläge.
Mest nytta av värme i källaren har man på sommaren för då är risken för fuktskador där störst så köra pellets några dagar ibland på sommaren skadar inte.
Min pump är en on/off och går mot en tank på ca 180L om jag minns rätt.
Det är en av få sakerna som jag saknar på den inverter dvs eftersom den står vid uteplatsen så får man stå ut med det oljudet.
 
Satsa på en modern helautomatisk pelletspanna.
 
isolera mera? Förbättrad isolering brukar höja innetemperatur oavsett vad du värmer med :).
 
IngMatt
Gas skadar klimatet, pellets är miljövänligt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
peternicklas
IngMatt skrev:
Gas skadar klimatet, pellets är miljövänligt.
Kanske inte helt rätt, åtminstånde inte i Sverige, Biogas.
 
peternicklas skrev:
Kanske inte helt rätt, åtminstånde inte i Sverige, Biogas.

Efter som TS bor i skåne är det väl troligen naturgas och inte biogas som finns i gasnätet ?
 
Gasen verkar ju kosta lika som el ca 115 öre/KWh inklusive överföringsavgift vad skulle vara bättre med gas än el ?
 
peternicklas
Gas kostar c:a 110 öre/kWh och el kostar c:a 140 öre/kWh. En gaspanna har en verkningsgrad på runt 90 - 95% för en gammal medans en ny ligger på 110% :wow:
 
peternicklas skrev:
Gas kostar c:a 110 öre/kWh och el kostar c:a 140 öre/kWh. En gaspanna har en verkningsgrad på runt 90 - 95% för en gammal medans en ny ligger på 110% :wow:
Ettårsavtal på el kostar ca 85 öre + överföring ca 20 öre det blir 105 öre för el.

Har inte kollat men investeringskostnaden för gas, men den borde ju vara betydligt högre än vad en elkasett kostar.

Med VP eller pellets kostar en kwh ca 35 öre.
 
Förutom att det kanske inte är så roligt att göra sig beroende av Putins nyckfullhet så släpper naturgas ut,
Dubbelt så mycket co2 jämfört med el
Sex gånger så mycket jämför VP (cop3)
Tolv gånger så mycket jämfört med pellets
 
Jag har svårt att se någon fördel med gas framför el. Behöver man komplettera värmen från värmepumpen så tror jag att en elpatron är smidigast, men även en pelletskamin eller vanlig kamin kan fungera. Ved och pellets har ett helt annat prisläge än gas och el.

Går man på vedalternativet så kan man helt enkelt ta en titt på termometern och dra igång en brasa om kvicksilvret börjar frysa till. Med en pelletskamin kan man ha termostatstyrning så att den drar igång när inomhustemperaturen faller under 20.

Båda kamintyperna kan vattenmantlas om man vill. Dessutom får man myseffekten på köpet.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
peternicklas
larsbj skrev:
Ettårsavtal på el kostar ca 85 öre + överföring ca 20 öre det blir 105 öre för el.

Har inte kollat men investeringskostnaden för gas, men den borde ju vara betydligt högre än vad en elkasett kostar.

Med VP eller pellets kostar en kwh ca 35 öre.
Vet inte vad ni har för avtal. De priser jag skriver om gäller för EON. Samma sak för gasen, den kommer från EON och ÄR Biogas. Visst Putin kan kanske påverka totala gasmarknaden. Miljöpartiet kan påverka elmarknaden. Då jag har båda så är jag rätt okänslig. Nästa steg är ju skatt på pellets vilket kommer snart.
 
peternicklas
pelpet skrev:
Jag har svårt att se någon fördel med gas framför el. Behöver man komplettera värmen från värmepumpen så tror jag att en elpatron är smidigast, men även en pelletskamin eller vanlig kamin kan fungera. Ved och pellets har ett helt annat prisläge än gas och el.

Går man på vedalternativet så kan man helt enkelt ta en titt på termometern och dra igång en brasa om kvicksilvret börjar frysa till. Med en pelletskamin kan man ha termostatstyrning så att den drar igång när inomhustemperaturen faller under 20.

Båda kamintyperna kan vattenmantlas om man vill. Dessutom får man myseffekten på köpet.
Det är bara i Sverige som man inte kan se fördelen med gas. Pellets och ved skräpar ner betydligt mer än vad gas gör. En granne satte in en pelletspanna men den åker ut igen då dammet sprids i hela källaren. Sedan är gas så mycket enklare, inget som helst arbete förutom en avläsning varje månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.