É
Hej, jag undrar hur mycket man kan klippa en ligusteräck för att få den i rätt form. Jag skulle vilja göra den lite smalare. Bladen är ju längst ut, vad händer om jag klipper så djupt att de försvinner på vissa ställen? Kommer det nya sen, först nästa år? Eller inte alls kanske...

Eller måste jag hålla mig inom det gröna när jag klipper.
 
ÉlPontus skrev:
Hej, jag undrar hur mycket man kan klippa en ligusteräck för att få den i rätt form. Jag skulle vilja göra den lite smalare. Bladen är ju längst ut, vad händer om jag klipper så djupt att de försvinner på vissa ställen? Kommer det nya sen, först nästa år? Eller inte alls kanske...

Eller måste jag hålla mig inom det gröna när jag klipper.
Du kan klippa ner den helt/smalna av den, den kommer tillbaka som på beställning :)

Vi gjorde detta förra året och det tog inte lång tid (1-3 veckor) förräns de kala fläckarna var gröna igen//Lycka till
 
É
Vad bra då kan jag klippa som jag vill då.

Kom på nu att en sak som fått mig att tveka är att överallt läser man att en buske som är gles nertill kapar man ner helt och börjar om. Aldrig läser man att man istället kan klippa grenarna längst ner, så att de delar sig och växer ut och på så vis blir tätare.
Men det kanske brukar saknas grenar helt i dessa fall eller att de är helt döda jämfört med det jag frågade om i första inlägget? Jag är inte där själv än så vet inte hur det brukar se ut.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Jämfört med många andra häckplantor är liguster bra på att bryta nya skott på gammal ved. Med andra ord, det är ingen fara om klipper några hål i häcken, de fylls ut. Däremot är det svårt att göra något åt en uppvuxen häck som blivit gles nedtill pga det är för mörkt där nere. Framför allt är det svårt på norrsidan av en häck. Då är det bättre o klippa ner helt och börja om från början med att forma det.

Om du vill göra en radikal beskärning och stimulera skottillväxt är vårvintern bästa tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.