Jag har kollat på en kompressor på Bauhaus där det står följande:

Cylindervolym: 255l/min /9 CFM

Vad betyder det? Min lekmannagissning är att det betyder att den ger 255l/min vid 9 bar? Men det kanske är helt fel?`

Här ar kompressor:
http://www.bauhaus.se/herkules-kompressor-b2800b-50.html
 
Mikael_L
9cfm = 9 cubicfeet / m = 9 kubikfot/minut. :) (=28*9= 252 liter)

Trycket står längre ner, 10 bar.
 
cubic feet / min? En kubikfot borde vara ungefär 27 liter.
 
Tryck för kompressorer blir lätt lite missvisande. Tillverkare brukar angående två olika värden:

1) Genomlupen luft. Detta är ett teoretiskt värde som inte säger så mycket om hur bra kompressorn är (även om det ofta hänger bra ihop med fri avgiven volym). Eftersom genomlupen luftmäng alltid är högre än fri avgiven luftmängd anger många tillverkare av enklare kompressorer endast detta värde.

2) Fri avgiven luft. Detta värde anger hur mycket luft som kompressor klarar att leverera vid 6 bars tryck (6 bar är standardvärdet, ibland kan det vara mätt vid andra tryck och kan då inte jämföras med ett flöde vid 6 bars tryck rakt av). Detta är ett viktigt värde eftersom det säger dig hur mycket luft du har i verkligheten vid ett vettigt tryck. Allt annat lika är ett högre värde på fri avgiven luftmängd bättre. En stor tank kan till viss del, för vissa verktyg, kompensera ett lågt värde på fri avgiven luft.
 
Daniel_N skrev:
Tryck för kompressorer blir lätt lite missvisande. Tillverkare brukar angående två olika värden:

1) Genomlupen luft. Detta är ett teoretiskt värde som inte säger så mycket om hur bra kompressorn är (även om det ofta hänger bra ihop med fri avgiven volym). Eftersom genomlupen luftmäng alltid är högre än fri avgiven luftmängd anger många tillverkare av enklare kompressorer endast detta värde.

2) Fri avgiven luft. Detta värde anger hur mycket luft som kompressor klarar att leverera vid 6 bars tryck (6 bar är standardvärdet, ibland kan det vara mätt vid andra tryck och kan då inte jämföras med ett flöde vid 6 bars tryck rakt av). Detta är ett viktigt värde eftersom det säger dig hur mycket luft du har i verkligheten vid ett vettigt tryck. Allt annat lika är ett högre värde på fri avgiven luftmängd bättre. En stor tank kan till viss del, för vissa verktyg, kompensera ett lågt värde på fri avgiven luft.
Ok jag förstår. Det är ju svårt att jämföra kompressorerna ovan när det inte tydligt anges vilket lufttryck som anges.
 
Vad ska du använda kompressorn till?
 
Enk Projektet skrev:
Vad ska du använda kompressorn till?
Mutterknackare, spikpistol, dyckertpistol samt fylla på luft i däcken.
 
Anna1984 skrev:
Mutterknackare, spikpistol, dyckertpistol samt fylla på luft i däcken.
Om du har tänkt att spika inomhus eller en bra bit från garaget så är det nog bättre att ha 2st kompressorer.
1st liten för spikning som är smidig att flytta på och 1st stor till garage meckande.
Ska du ha mutterknack så är en stor tank att föredra och den är olämplig att flytta runt.;)
Det kan ju alltid lösas med en massa slang att dra runt om man har möjlighet och lust.
 
Micro skrev:
Om du har tänkt att spika inomhus eller en bra bit från garaget så är det nog bättre att ha 2st kompressorer.
1st liten för spikning som är smidig att flytta på och 1st stor till garage meckande.
Ska du ha mutterknack så är en stor tank att föredra och den är olämplig att flytta runt.;)
Det kan ju alltid lösas med en massa slang att dra runt om man har möjlighet och lust.
Skulle någon av de här räcka för Makita AF505 dyckertpistol samt Hitachi NR90AE spikpistol? Eller är de för klena?

Stanley
http://www.jula.se/kompressor-air-boss-5l-1100w-180l-min-200074

Stanley
http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6l-1100w-180l-min-200057

Nuair
http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1100w-180l-min-200055
 
Redigerat:
Anna1984 skrev:
Skulle någon av de här räcka för Makita AF505 dyckertpistol samt Hitachi NR90AE spikpistol? Eller är de för klena?

Stanley
[länk]

Stanley
[länk]

Nuair
[länk]
Den sista (nuair), utan tank, är tvivlar jag på funkar till någon av pistolerna. De andra två bör fungera till dyckertpistolen. Jag har själv den stanelyn i mitten till min dyckertpistol, och det fungerar bra.

För spikpistolen tror jag att du behöver kraftigare grejor. Annars kommer du behöva vänta på att kompressorn arbetar upp trycket mellan varje spik. Men jag har ingen spikpistol själv, så jag har inte testat. Men de gånger jag kört med spikpistol har det varit med större kompressorer. Och min uppfattning är att en spikpistol förbrukar ganska mycket luft.
 
Nedan finns det lite att läsa om kompressorer och tryckluft. Duab brukar ha en konkurrenskraftig prissättning på kompressorer. Det man kan ha att invända mot Duab är personalen. En gubbe, jag tror det är ägaren, är dryg och har en överlägsen attityd. När jag köpte min andra kompressor där ställde de kompressorn på en pall i sitt lager, men glömde bort att skicka den. Man får helt enkelt ligga på lite. Produkterna är oftast bra. Man skall alltid välja den största kompressorn man har råd och plats för
http://www.duabhuset.se/documents/katalog/tryckluft.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.